• villemina

köpstopp!!!

Hej!

Nu tycker jag att shoppingen gått över styr här hemma (för MIG, inte resten av familjen ).

Jag shoppar inte tok-mycket, men ganska mycket onödigt klickas hem (internet är farligt!!) eller läggs i kundvagnen varje månad. Saker som inte alls behövs egentligen!!

Min situation: Jag är mammaledig med vårt tredje barn (tre barn under 6 år). Sambon jobbar (har eget företag) heltid.

Har haft KÖPSTOPP en gång förut (i ett halvår) och det är kul att se hur mycket pengar man verkligen sparar!

Anledningen till att detta kom upp imina tankar igen är att denna månadens räkningar var helt groteska! Vi tycker det är lättare att betala tex husförsäkringen på en gång (som varar ett år) men blir alltid lika överraskade när den kommer (6000:- på en gång...). Bara att betala, alltså, men det är ju en del andra räkningar också som ska betalas samtidigt...
    Så denna månaden blir det inte mycket kvar till shopping.

Någon mer som hänger på???

Jag börjar mitt köpstopp IDAG och det här betyder för mig att INGET onödigt alls ska inhandlas. Fredagsgodis (tradition i vår familj) är ok, men allt annat snask förbjuds (likaså tidningar m.m.).
    Inga kläder (barnen har så det räcker och jag behöver inte va snygg när jag bara går hemma ).
    Det som handlas är alltså bara maten vi behöver samt underhåll till bilar och hus. Inga nya gardiner eller så, heller.

Känns SKÖNT!!

• Svar på tråden köpstopp!!!
  • AlvaLovisa

Hehe, jag kör en variant detta år, tar ut 600 kr i kontanter/månad och får bara göra av med de pengarna
    Försäkringarna har vi lagt som en klump som kommer två ggr/år. Vi har ett särskilt försäkringskonto med automatisk överföring till, så när räkningarna kommer så finns alla pengarna där redan så man slipper bli sådär "chockfattig" en månad

• LauraPalmer

Jag kör på samma linje som AlvaLovisa. Jag har lättare att begränsa mina inköp om jag betalar med kontanter. De känns mer "riktiga" löjligt nog. ;)

Dessutom gör jag likadant som henne med räkningar som kommer sällan. Jag har ett räkningskonto som jag skickar över samma summa till varje månad och då blir det aldrig någon chock. www.hemekonomi.com är ett bra verktyg så man slipper räkna en massa själv för att få fram ett genomsnitt på utgifterna etc.

• Ari Gold

Jag ska försök mig på ett köpstopp (eller åtminstone en ordentlig konsumtionsbantning) den här månaden.

Hade någon idé om att vi borde lägga undan lite extra inför semestern nu de här sista månaderna men alla pengar verkar liksom försvinna ändå trots att vi inte köper något vettigt... Det är väl alt detta småshoppande som gör det, både i mataffären och till småprylar/kläder.

• Zeraphia

Vi brukar köra en variant med "fickpengar" så att man kan lägga lite pengar på saker man vill ha utan att det ska märkas på familjens ekonomi. Alla våra pengar förs in på ett gemensamt konto sedan betalar vi räkningar, lägger undan pengar till barnen och oss. Behöver vi sedan köpa saker; mat, kläder, skor osv så betalas allt från det gemensamma kontot. När någon av oss känner oss sugna på att handla saker (om jag vill ha kläder, roliga inredningsprylar, böcker eller sambon vill ha tekniksaker) ja då använder vi "fickpengarna".

Det funkar riktigt bra, däremot skulle jag väl behöva spara lite av fickpengarna till en större klump någon gång. Å andra sidan är det väldigt roligt att både handla irl och att klicka hem saker, ni vet, nyhetens behag

• Ari Gold

Vi har också "fickpengar" men även där hade jag väl någon idé om att dessa skulle växa lite till sommaren då jag oftat shoppar mer, men istället har jag gjort av med allt varje månad. Ska försöka snåla lite den tid som är kvar till sommarlovet nu i alla fall!

Svar på tråden köpstopp!!!