• agonist

ischias nerven!

Tror att min ischias nerv ligger i kläm, nån annan som vart med om detta? ska till BM på måndag på rutinkoll,tänkte fråga mer om det där..men det e dagar dit:( Finns det nåt man kan göra för att lindra smärtan ? :((

• Svar på tråden ischias nerven!
  • Ezeld

Det spontana svaret är: Nej.
    Värme och värktabletter lindrar. Men glöm receptfria värktabletter. Det rä värdelöst.
    Vad som hjälper med en nerv ii kläm, slappna av. Andas och låt det gå över. Lägg/sätt dig på ett sätt som släpper på trycket.
    Om du inte visste det här så:
    Det är en nerv som ligger i anslutning till ett ben som kläms till. Den nerven behöver du frigöra från trycket. Kör på det här tills du kan få kontrollerat ordentligt.

Men nervsmärtor blir man av med avslappning och tålamod. Det är sällan smärtorna är långvariga..
    *tummen upp*

• Tingen

Oj... lider med dig... vet hur det känns... har haft så själv sedan -97 efter en trafikolycka.

Varma bad där man pasar på att njuta av något gott samtidigt för att komma till ro och en chans till avslappning.
    Inskaffa dig en vetekudde som du värmer och lägger i ryggslutet.
    Akupunktur kan hjälpa
    Alvedon lindrar men framför allt så kan det hjälpa till att ta bort smärttoppar så att du kan slappna av.
    Avslappning till musik
    Lära dig att hitta den ställning som känns bäst att sitta, stå eller ligga.
    Ta kontakt med en sjukgymnast för att lära dig hur du på bästa sätt ska göra saker och ting
    Framför allt ge inte upp! Det kommer släppa när barnet inte trycker på.

Kram

• Monsa

Lägg dig på golvet med benen upp på en stol för att avlasta eller stretcha benet sätt dig och böj dig framåt så långt du kan med benen isär, på golver eller på sängen, lägg dig på sängen eller golvet och lyft dina ben så högt du kan dra benet bakåt så mycket du kan, trycka bak i ryggen funkar på mig med på punkter dit det går upp, har hört att endorfiner frigörs och man får lite smärstilla av det.

• Majsan70

Du kan oxå stå rakt upp o ner med händerna i sidan o sen gunga försiktigt bakåt. På så vis frilägger man ofta nerven. Lutar man sig framåt kläms den åt mer.

• Korallen

Jag "fick ischias" förra lördagen och har kunnat börja gå ganska hyfsat idag!
    Det gör så ont att jag inte kunnat röra på mig på flera dagar. Var in till KK akuten i tisdags och fick Panocod (receptbelagt) som jag ska ta ihop med en vanlig Panodil 3-4 ggr om dagen.
    Min naprapat och barnmorska sa att det är en svullnad som skall gå ner. Det går ju inte att ge antiinflammatoriska läkemedel mot svullnaden utan hellre kyla mot området istället för värme för att hjälpa till att hämma svullnaden.
    Värmen hjälper mig visseligen (ytterst) lite men jag blir mer hjälpt av nerkylning och Panocod.
    På tisdag(!) fick jag en akuttid till sjukgymnast.

Livet är pest, det har gjort så ont i en vecka nu så jag ser fram emot förlossningen *piece of cake* nu

• Audrey

Hej! Jag var hos en sjukgymnast häromdagen och frågade just om ischias eftersom jag har lite problem. Hon berättade att när man är gravid så får man mer vatten i kroppen och det är detta som gör att man får ont, alltså så är det inte som man vanligen pratar om när det handlar om ischias då det oftast handlar om diskbråck. Jag fick några stretchövningar och de har faktiskt hjälpt. Det gäller att komma åt muskeln i baken och de muskler som sitter precis ovanför skinkorna. Mitt tips är att gå till en sjukgymnast, på mitt sjukhus finns det en som bara jobbar med gravida kvinnor och så är det kanske även på andra... Lycka till!

• agonist

Tack för alla tipsen, känns som att jag inte är ensam om det! Nu blir det till att prova sig fram då :)

• Ezeld

Oh nej nej.. Att vara ensam idag om att ha en nerv eller flera i kläm händer inte..
    Men visst känns det ensamt. Jag har dragits med det här i 14år. Ja som minst.. Det är först nu som det håller på att bli värre, ohanterligt.

• Anna B

Sjukgymnasten på min vårdcentral sa att skinkorna på gravida är oftast mer spända än vanligt, vilket kan klämma ischiasnerven. Försök att stretcha ut det.

• clinan

Har haft konstant problem med ischias nerven sedan i julas. BÖrjar bli grymt trött på det nU!!

Svar på tråden ischias nerven!