• AnnahConda

Farligt att hosta mycket vid graviditet?

Känns som en rätt dum fråga men jag har i tre dagar hostat väldigt mycket och det är en hosta som sitter djupt och jag tycker det känns jättejobbigt iom att jag är gravid. Kan det vara skadligt för bebisen att hosta mycket och vad kan jag ta för medicin mot hostan. Vissa mediciner står det att: Graviditet

Inga ogynnsamma effekter på fostret har påvisats. Man bör dock bara använda läkemedel under graviditeten om det är nödvändigt. Detta gäller speciellt under de första tre månaderna.

Nu är jag ju i sista trimestern men det känns ändå inte helt bra att ha i mig massor med mediciner.

Sover dåligt och hostar ibland så mycket att jag spyr och börjar känna att jag är alldeles öm i magen. Ska jag bara vänta ut det?

• Svar på tråden Farligt att hosta mycket vid graviditet?
  • Jennie 83

Har också en väldig rethosta... känns inge vidare.. Har hostat så jag har fått ont i mina magmuskler nu =)

Så jag hoppas inte att förlossningen sätter igång nu då jag inte har så mycket ork och kraft kvar!

Jag hoppas i alla fall att bebisen mår bra... men det känns ju lite konstigt när man hostar och hostar hela tiden... Jag hoppas det går över snart ....

• Hannol

Jag har precis blivit frisk efter att ha haft en hemsk hosta i flera veckor. Jag var hos läkaren vid två tillfällen, och fick två olika hostmediciner utskrivna. Cocillana och Mollipect, båda är ok att ta som gravid. Men däremot sa läkaren att de receptfria preparaten inte hjälper om hostan är riktigt jobbig, så om jag var du skulle jag uppsöka vårdcentralen. Tyckte inte heller att det kändes  bra att hälla i sig en massa medicin, men vad ska man göra när man hostar så man kräks? Det är ju viktigt att du hinner bli frisk och samla kraft innan förlossningen.

Det är fruktansvärt jobbigt att hosta när man är gravid, själv är jag i vecka 38 nu och det finns ju liksom ingen plats för att ta i när man behöver hosta. I mitt fall slutade det med att jag t o m fick en ordentlig muskelsträckning i magen, vilket gjorde fruktansvät ont. Sök läkare säger jag, så du får sova!

Däremot är det ingen fara för bebisen, den har det bra ändå om än lite skumpigare än vanligt kanske!

Lycka till & krya på dig!

• AnnahConda

Måste ju vara jobbigt för bebisen när magen krampar stup i ett för man hostar så mycket och den hoppar runt där inne. Hoppas så att det går över fort, är så trött på att hosta nu.

Svar på tråden Farligt att hosta mycket vid graviditet?