Låter du din tonåring dricka alkohol?
Enligt ny statistik har föräldrar en hårdare attityd gällande tonåringar och alkohol. Hur gör ni hemma hos dig?
Läs artikeln här: www.familjeliv.se/Foralder/1.450313
Enligt ny statistik har föräldrar en hårdare attityd gällande tonåringar och alkohol. Hur gör ni hemma hos dig?
Läs artikeln här: www.familjeliv.se/Foralder/1.450313
Vi har nolltolerans
De får dricka alkohol när de får handla.
Vi har noltolerans vi med. Mot både alkohol o tobak..o ja självklart andra droger oxå.
Samma här, nolltolerans tills de lagligt kan köpa sin egen alkohol.
Jaha, här blåser det snåla vindar ser jag. Tro fan man ser ungdomar som smyger in i stadens mörka gränder för att köpta till sig några beska flaskor smuggelsprit från någon skumpolack eller annan obskyr individ som befinner sig långt ner på samhällsstegen. När deras föräldrar av miss riktad välvilja vägrar köpa ut några lite finare pjäser åt dem från bolaget. Nolltolerans, jo jag tackar! Om ni hellre vill att era barn ska dricka ful-sprit bränd i någon avfalls stinkande källare än vanligt brännvin så varsågoda, kör på nolltolerans linjen bara.
Jag tycker nog att det är en lite knivig fråga åtminstone 18 + när de får dricka på krogen men inte köpa ut. Jag är ju 24 själv och har inga barn än så säkert påverkar det mina åsikter. Men mina föräldrar bjöd på vin ibland hemma och köpte ut vid två tillfällen, champagne till studenten och till sista nyåret före 20. Jag kan verkligen inte se eller anse att jag tagit någon skada av det. Det kan nog mer bero på personen och vid den åldern känner man väl sin tonåring.
Att köpa ut champagne till barnets student tänker jag göra iaf. När min 19 åring har klarat gymnasiet och tagit studenten och gått ut i vuxenlivet tycker jag faktiskt den har visat sig ansvarig och duktig nog att förtjäna att få fira. Jag tänker inte säga till mitt barn som varit ansvarsfull nog att klara av frivilliga studier i tre år att jag inte litar på det med en flaska champagne som det ändå kunde köpt på krogen.
Adolf Bruckner skrev 2009-04-27 19:46:30 följande:
Jag kommer aldrig köpa ut till mina barn.. lika lite som jag tänker låna ut min bil till de innan de fått körkort...
Vi har en bra kommunikation dock... vilket lugnar en del...
Jag har själv inga barn (ett påväg men de lär ju dröja innan vi diskuterar alkohol :) )
men jag är själv 24år och minns hur vi gjorde hemma. Mina föräldrar köpte inte ut till mej innan jag fyllt 18. Jag köpte aldrig HB eftersom jag visste att det var farligt och eftersom mina föräldrar skulle bli väldigt besvikna. Däremot köpte jag smuggel, både sprit och öl men jag tycker ändå att mina föräldrar gjorde helt rätt, dom gjorde att jag fick respekt för alkohol. När jag fyllt 18 och ändå kunde köpa på kkrogen så köpte mina föräldrar ut ibland, men då enligt deras gränser, aldrig en flaska vodka eller så utan några cider då och då. Tycker dessutom att de vore illa om man ska behöva dricka smuggelsprit på sin champagnefrukost på studenten för att föräldrarna vägrar låta sina barn få champagne till att fira sin största avklarade grej.
Adolf Bruckner skrev 2009-04-28 16:38:58 följande: