Var kan man få tag på chocolate chips?
Alltså såna som man har när man bakar chocolate chip cookies. Har fått av kompisar i USA hittills, men finns de i Sverige?
Alltså såna som man har när man bakar chocolate chip cookies. Har fått av kompisar i USA hittills, men finns de i Sverige?
Hacka blockchoklad!
Vet att det finns chokladploppar på vissa chokladbutiker men de har varit av fin kvalite och kanske mer tänkta till att göra varm choklad på.
Precis, hacka blockchklad alt. vanlig choklad. :) Funderar lika bra och jag som chokladälskare gillar när de är lite större bitar. :P
Mja, får väl göra så. Fast är det inte konstigt att det inte alls har kommit till Sverige??
Jag har sett det på coop. Men varför betala massa i onödan när man lätt kan hacka själv? Bitarna smälter iaf så det syns inte att man använt chopckladdroppar.
Non stop är oxå gott att använda!
Jag tänkte just fråga om det är för svårt att hacka en chokladkaka. Då får du själv välja smak dessutom
Jag har sett choklad-"drops" i någon affär, såklart till ett uppseendeväckande högt kilopris. Sanslöst onödig produkt.
Nu frågade ju faktiskt inte TS om det var någon som tyckte produkten var onödig...eller om det var svårt att hacka en chokladkaka...
Det är väl upp till var och en vad man vill använda för choklad, kan vara en kul grej för vissa och fullständigt onödig för andra. Precis som med massor med andra saker...
Vill man inte hjälpa till kan man iallafall undvika att vara nedlåtande :)
Ica maxi har, för jag har själv köpt 2 påsar
Om du hackar blockchokladen smälter den men inte linserna.
Ser finare ut o som sagt det blir mer choklad att tugga på
Har köpt sådana på en chokladbutik, går nog att beställa också. Googla!
Hur stor skillnad är det i smältbarheten mellan en 0,5 cm3 stor choklad-chip och en lika stol blockchokladbit?
Hackad blockchoklad smälter ut mer och blandar sig med smeten på ett annat sätt.
"Chipsen" håller formen bättre, de smälter men "rinner inte ut" lika mycket.
Och i bakverk som bakas väldigt kort tid i ugnen så hinner de knappt smälta alls medan blockchoklad smälter direkt.
Samt att av hackad choklad blir det ofta mycket smått som åker med så det blir mer ojämnt med choklad i kakan. Chipsen blir mer koncentrerade och blandar sig inte lika mycket i de andra smakerna.
Så visst är det skillnad.
Spelar oftast ingen roll kanske men för vissa kan det vara just den effekten man är ute efter.
Jag har inte varit med om att hackad choklad (brukar köpa vanlig mjölk- eller mörk choklad) blandar sig med smeten, utan det brukar ju vara tydliga bitar kvar även efter gräddning. Men visst, jag förstår ju problemet med att småfliset kommer med och att man ibland vill undvika det.
Nu har tråden nästan, men bara nästan, fått mig att allvarligt fundera på att prova de här choklad-chipparna...!
Tack för alla kommentarer om att bara lata människor köper färdiga chocolate chips. Känns helt onödigt att skriva såna inlägg.
Skumchoklad och Nellyann har helt rätt - hackad blockchoklad och chocolate chips smälter inte på samma sätt vid gräddning. Bara de som har provat båda sorterna kan egentligen uttala sej, eller?
Tack, då ska jag kolla lite närmare när jag är där nästa gång. Var det bland bakgrejerna??