• Norpan81

Barn med koncentrationssvårigheter....

Hej. Skriver under denna kategorin för att jag tror att det finns flera kunniga inom ämnet koncentrationssvårigheter här.

Min son har svårt att koncentrera sig i skolan och arbetar mycket långsamt, men ligger kunskapsmässigt långt fram och når målen ( enligt läraren) Det spelar ingen roll om det är livligt eller tyst i klassrummet, han tappar bort sig och sitter och gör annat eller drömmer.

Så nu undrar jag hur ni med barn som har koncentrationssvårigheter gör för att hjälpa ert barn, hur "tränar" man upp koncentrationsförmågan?
    Hur ska vi kunna hjälpa honom?

Hemma tappar han lätt koncentrationen när det är "tråkiga" saker som läxor, men har inga problem när det gäller att bygga svåra legomodeller, se en film eller rita.

Tack för hjälpen!

• Svar på tråden Barn med koncentrationssvårigheter....
  • Little Ms Chatterbox

Hur gammal är din son?

Jag själv har en son med koncentrationsvårigheter, han har nyss fyllt 7 år. Hans koncentration blev lite bättre när vi började ge honom Eye Q. Har du testat med det? (Eller liknande produkt) Vår son skulle få göra ett minnestest på datorn, det skulle vara en övning för livslångt lärande. Kommer inte ihåg nu vad det hette men kan fråga pedagogen på elevhälsan om vad det var, om du är intresserad.

WOW! En ny Omega-3 & -6 tråd www.familjeliv.se/Forum-5-95/m42829983.html
  • Norpan81

Han är 7,5 år och går i ettan. Vi har inte testat eyeQ men har tänkt tanken, det är kanske värt ett försök?

Vad är det för test? Berätta gärna!

Tack

• Little Ms Chatterbox
    Norpan81 skrev 2009-04-27 23:50:12 följande:
    Han är 7,5 år och går i ettan. Vi har inte testat eyeQ men har tänkt tanken, det är kanske värt ett försök? Vad är det för test? Berätta gärna! Tack
    Jag har mailat min sons pedagog på elevhälsan, det kan dröja någon dag innan hon svarar men så fort jag har fått svar förmedlar jag det.

Min son äter både Mor-EPA mini junior och Eye Q, han behöver lite högre dos en den rekomenderade för att det ska funka. Men med just Eye Q så blir han lite retlig, men han sover bättre med den. Han blir lugnare och sansad av Mor-EPAn men med bara den sover han inte lika bra så vi har lagt till Eye Q och de flesta saker funkar då.

Som det är med min son funkar han bättre om han har något att hålla på med, så om han har tex en kooshboll i handen kan han göra det han ska. Eller ligga på golvet under bordet kan han svara på massor av frågor. Man har gjort ett WISC-IV test på honom och det gick bäst när han fick vara "överallt" högt och lågt.
    Vår son kommer förmodligen få en dator till sitt skolarbete, han har svårt för att hålla i en penna så pedagpogen tycker att de kan skippa det momentet när det gäller att lära sig att läsa och skriva. Det tar för mycket energi av honom så inget räcker till koncentartionen.
    En sida som har kooshbollar och andra bra grejer
    www.sportime.se/RL/r=2073846782/start
    Titta under Terapi och psykomotorisk
  • Norpan81

tack för svaret... jag inboxar min mail till dig ikväll, hinner inte nu

• Little Ms Chatterbox

Idag var hon på elevhälsan snabb, jag har redan fått svar.
    Så här skriver hon:

"Datorprogrammet heter Minneslek och köpes av Frölunda Data AB.
    Detta program bör mammans Elevhäsa känna till."

(I mitt mail till henne stod det så här:I höstas nämnde du ett test eller övning som man kunde göra på datorn
    för att bättre minnas saker, jag nämnde det på en sajt för en mamma
    som har ett barn med koncentrationssvårigheter och hon blev intresserad
    om det kunde vara något för hennes son. Finns det något namn som jag kan
    förmedla så får hon prata med sin elevhälsa?)
  • catmat
    "Datorprogrammet heter Minneslek och köpes av Frölunda Data AB.
    Detta program bör mammans Elevhäsa känna till."

Min doter har problem med minnet och koncentration. Hon har börjat att äta Mor-EPA mini junior !tbl morgon och kväll. Hon har hållt på 1 1/2 månad. Jag har inte sett någon effekt än. Vet ni hur lång tid det tar innan man ser resultat.
  • Little Ms Chatterbox
    catmat skrev 2009-05-01 11:40:12 följande:
    "Datorprogrammet heter Minneslek och köpes av Frölunda Data AB. Detta program bör mammans Elevhäsa känna till." Min doter har problem med minnet och koncentration. Hon har börjat att äta Mor-EPA mini junior !tbl morgon och kväll. Hon har hållt på 1 1/2 månad. Jag har inte sett någon effekt än. Vet ni hur lång tid det tar innan man ser resultat.
    Min son har ätit olika Omega-3 & -6 preparat i ca 1½ år, Har får en Mor-EPA på morgon och kväll och även en Eye Q på kvällen. Hans humör och sömn blev bättre men just koncentrationen blev det inte så stor skilnad på, som hade varit önskvärt. Kanske mer så att han har mer tålamod att sitta med saker som kan störa koncentartionen.

Med just Eye Q står det på förpackningen att det kan ta 12 veckor för kroppen att laddas upp reserverna, vet inte hur det är med Mor-EPA.
    Jag fick ett nyhetsbrev från vitaminvaruhuset.se där de skrev om en undersökning gjord på Sahlgrenska om Omega-3 & -6 intag och fetma hos barn. Den grupp som hade ätit Omega, tror det var 10ggr/rek dagsdos hade fått lösare avföring, inga andra biverkningar hade raporteras. Så man kan höja dosen något för att se om man får bättre effekt av Omega-preparat. Det var Eye Q som hade varit med i undersökningen.
  • denna där

Jag tycker det låter som att din son är utråkad snarare...om han är kunskapsmässigt långt fram får han väl inte tillräckligt med stimulans i skolan och blir uttråkad?

• Norpan81

Jo, vi tror det också, problemet är att han inte "arbetar" tillräckligt snabbt och kommer efter trots att han egentligen inte har några problem med kunskapen.

Vi brukar ge honom lite svårare uppgifter hemma och det fungerar bra, felet med skolan är att de elever som ligger efter får extra stöd och hjälp medans de som ligger längre fram "glöms bort".

• jolle75

hej alla ni,norpan 81.exakt så där är min son på 9 år,nu vill dom i plugget att han ska få göra en wisc test,men vet fanimej varken ut eller in just nu,man vill ju bara det bästa för grabben,han är otroligt verbal och är allmenbildad och är duktig i skolan,tycker ni man ska få det på pränt eller?
    Mvh

• Little Ms Chatterbox
    jolle75 skrev 2012-12-13 14:24:38 följande:
    hej alla ni,norpan 81.exakt så där är min son på 9 år,nu vill dom i plugget att han ska få göra en wisc test,men vet fanimej varken ut eller in just nu,man vill ju bara det bästa för grabben,han är otroligt verbal och är allmenbildad och är duktig i skolan,tycker ni man ska få det på pränt eller?
    Mvh
    Ett WISC test, eller just resultatet av ett test är inte någon diagnos i sig själv. Det visar hur barnet ligger till just då, de starka och svaga sidorna. Hur man ligger åldersrelaterat. Det säger inget egentligen om om man är allmänbildad eller ej. Man kollar upp saker som logiskt tänkande, språkförståelse, motoriken, arbetsminnet osv... 
    Utefter ett WISC-test så får man reda på  hur man lättare kan använda sig av de starka sidorna för att förbättra de svaga.
    Tex om man har bra motorik men kanske inte så bra logiskt tänkande kan man göra en hinderbana med tex klätterövningar för att klara av en uppgift. Då får barnet bra poäng som stärker självförtroendet, man hamnar på plussidan även om man inte har hittat alla rätta svar ändå. 
    Eller så kanske man får klättre i en klätterställning samtidigt som man löser mattetal för att det ska signalera till hjärnan att man gör enkla saker. 
Svar på tråden Barn med koncentrationssvårigheter....