• en blev två

Hur panerar man fisk?

Jag måste bara fråga er hur man godast och enklast panerar fisk filer?
    Doppar ni dom i ägg sen i mjöl eller ströbröd, steker ni dom i smör eller olja?
    Jag tycker aldrig att peneringen jag gör brukar bli något god plus att jag tycker att dom brukar fastna i stek pannan.

• Svar på tråden Hur panerar man fisk?
  • Syrran83

Panerad mat är helt sjukt onyttigt. Tillaga maten på annat sätt.

• Sara Li

Jag doppar först i mjöl blandat med salt och peppar, sedan ägg och sist ströbröd. Jag steker i en kombination av smör och olja.

• Sara Li
    Syrran83 skrev 2009-04-27 15:21:49 följande:
    Panerad mat är helt sjukt onyttigt. Tillaga maten på annat sätt.
    Det var inte det tråden handlade om. Hon ville vet hur folk panerade.
  • Mammassaga

Jag brukar bara doppa i ägg och sen ströbröd men ska nog testa doppa i mjöl först som det stod här.

• gutegirl

Först doppa i lite mjöl med salt och kryddor, sedan vända i ägg, sedan i ströbröd, sedan ner i en massa het olja och fritera!!
    {#lang_emotions_tongue_out}

TS har helt fel!! www.gutegirl.blogspot.com
  • Nyfiken gul

1: Mjöl först som är utblandat med massa kryddor

2: vänd i ägg

3: Vänd i panering.

4: Steker i en blanding av olja och riktigt smör

5: för att inte fastna i stekpannan så brukar jag sänka värmen och vänder fisken ofta.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • en blev två

Så hur mycket smör ska man ha, ska dom simma i fett?
    Vad för något annat enkelt kan jag göra med mina torks filer som är mer nyttigt?

• gutegirl
    en blev två skrev 2009-04-27 15:31:13 följande:
    Så hur mycket smör ska man ha, ska dom simma i fett?Vad för något annat enkelt kan jag göra med mina torks filer som är mer nyttigt?
    LÄgg dem i ugnen med lite purjolök, färsk spenat och creme fraiche
  • Nyfiken gul
    en blev två skrev 2009-04-27 15:31:13 följande:
    Så hur mycket smör ska man ha, ska dom simma i fett?Vad för något annat enkelt kan jag göra med mina torks filer som är mer nyttigt?
    ugnsstek fisken istället!  Lägg dom i en smörad form, salta och krydda, in i ugnen tills dom är klara. Jättegott alternativ!
  • en blev två

Men den blir väl ingen god smak av bara lite salt och peppar i ugnen? Jag vill gjärna ha någon god sås till också och jag tycker det är svårt att göra när dom är gjorda i ungnen, har bara grädde hemma så ingen creme fraice sås tyvärr.

lNyfiken gul skrev 2009-04-27 15:33:34 följande:

ugnsstek fisken istället!  Lägg dom i en smörad form, salta och krydda, in i ugnen tills dom är klara. Jättegott alternativ!
  • Nyfiken gul
    en blev två skrev 2009-04-27 15:38:43 följande:
    Men den blir väl ingen god smak av bara lite salt och peppar i ugnen? Jag vill gjärna ha någon god sås till också och jag tycker det är svårt att göra när dom är gjorda i ungnen, har bara grädde hemma så ingen creme fraice sås tyvärr.lNyfiken gul skrev 2009-04-27 15:33:34 följande:
    jag brukar bara göra en kall sås till fisk. Oftast bara gjord på gräddfil och kryddor eller pressad vitlök i lite filmjölk.

Om du bara har grädde hemma så kan du slå på grädden på fisken och krydda, skär ner lite purjolök eller allra helst dill/gräslök. Servera med kokt potatis.
  • gutegirl
    en blev två skrev 2009-04-27 15:38:43 följande:
    Men den blir väl ingen god smak av bara lite salt och peppar i ugnen? Jag vill gjärna ha någon god sås till också och jag tycker det är svårt att göra när dom är gjorda i ungnen, har bara grädde hemma så ingen creme fraice sås tyvärr.lNyfiken gul skrev 2009-04-27 15:33:34 följande:
    Fiskgratäng då?
    Häll över en bechamelsås med valfri kryddning ( te x pressad citron) och så in i ugnen.
  • SuzR

eller gör en god vitvinssås med matlagningsvin, grädde, fiskbuljong, pressad citron och tillaga fisken i ugnen med lite salt och peppar.
    sen pillar du ett gäng räkor och lägger på fisken efter den har vart i ugnen och sen serverar med pressad potatis typ. grymt gott

• bananflugan82

Ett JÄTTEgott alternativ i ugnen är att lägga filéerna (eller fiskblock) i en form, häll över matlagninsgrädde, champinjoner, hackad lök, salt och peppar och persilja. In i ugnen i 30min, supergott! :)

• tisteln

Jag panerar rödspätta. Lägger den först på ett fat med mjölk. Ett nytt fat: mjöl, tröbröd och citronpeppar (ganska mycket) - rör ihop. Vänd fisken i mjölblandningen, stek gyllenbruna i teflonpanna med olja

• jentho

Gör en smaskig äggsås och häll över torsken!!!

Svar på tråden Hur panerar man fisk?