• DizNick

Kört med oförsäkrad bil...

Missade att bilförsäkringen skulle betalas den 17/4 och inte den 27/4 som jag trodde.

Ringde upp bolaget och de var mycket tillmötesgående. Min undran är nu.

Hur mycket kommer jag få betala för att kört med oförsäkrad bil i 10 dagar??

(Försäkringen är betalad och allt ordnat nu)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-27 16:09
    Hittade detta på Transportstyrelsens hemsida:

Vad händer om ditt fordon är oförsäkrat?

Om du inte har tecknat en trafikförsäkring, blir du automatiskt rapporterad till Trafikförsäkringsföreningen och får betala en avgift. Avgiften är avsevärt högre än den premie du betalar för en ordinarie trafikförsäkring.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-29 18:16
    Notan går på 1700:- för att ha kört med bilen oförsäkrad UTAN att ha vetat om det=/
    (i 9 dagar)

Och nej föräkringsbolaget hörde ej av sig till mig. Jag fick kontakta dem och fråga vad som gällde.

Men det är mitt fel att jag ej hade koll på när räkningen skulle batalas. Så jag får bita i det sura äpplet

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-29 19:37
    Kan tillägga att min försäkring kostar 500:- i månaden. Så får alltså betala ett högt pris för att ha missat räkningen!

• Svar på tråden Kört med oförsäkrad bil...
  • zmulizjanzon

Vet inte den exakta summan men tror att den åtminstone låg runt 100-150:-/dag förut. Detta gäller för om du blir anmäld vilket kanske inte är fallet. Har oxå hänt mig att jag råkat köra oförsäkrat några dagar men har sluppit betala. Vi håller alla tummar!!

• CloudBerry the 1st

70 k/ dag var det sist jag kollade.

• timberhochmandie

Tror att det är lugnt. Om din försäkring upphör så får du ett brev från ditt (fd) försäkringsbolag där de informerar om att de anmäler till TFF att du inte har någon bilförsäkring längre. Du har ju inte ens hunnit få påminnelse än vad jag förstår? En konsumentförsäkring upphör inte direkt bara för att man är sen med betalningen.

• sommar2001

Läste om detta i den lokala dagstidningen idag. Där stod det att det kostar 100 kr/dag att ha en oförsäkrad bil om den inte är avställd. OT Tydligen den största anledningen till att personer i min kommun hanmar i ekonomisk knipa.

• epe

Var det en påminnelse som du glömt att betala? Så att försäkringen hann sägas upp eller var det en vanlig faktura?

• Gorban

Var du bara sen med betalningen och försäkringbolaget inte hade sagt upp din försäkring så behöver du inte betala något extra förutom en eventuell förseningsavgift för fakturan från försäkringsbolaget. TFF blir inte inblandat över huvud taget.

• ming

Men vaddå, kunde inte ditt försäkringsblag ordna så att du fick en försäkring retroaktivt? Eller vill de bara inte det?

När vi plötsligt fick en faktura på typ 2000-3000 kr från trafikföreningen (eller vad det heter) så visade det sig att försäkringsbolaget hade skickat räkningen till vår gamla adress (som vi inte hade bott på, på 1½år). De reglerade de bara så att vi retroaktivt fick försäkring, så det blev som att vi aldrig hade haft ett glapp.

• ming

Jag skulle inte kalla försäkringsbolaget "mycket tillmötesgående" om de avslutade försäkringen direkt man inte har betalat in räkningen, istället för att skicka påminnelse.

• DizNick
    ming skrev 2009-04-29 19:44:15 följande:
    Jag skulle inte kalla försäkringsbolaget "mycket tillmötesgående" om de avslutade försäkringen direkt man inte har betalat in räkningen, istället för att skicka påminnelse.
    Jag frågade dem inte ens om de kunde ta det retroaktivt. Har liiite annat att tänka på också.

Det var påminnelsen som jag hade missuppfattat. Men fick den direkt, dvs fick ingen räkning innan. Utan de konstrade med autogirot så det blev ej draget å då skickade de påminnelse direkt. Konstig historia men ska höra med dem om de ev kan fixa till det. för 1700kr extra är inte kul.
  • epe

Tyvärr får inte försäkringsbolagen fixa så att en försäkring blir skriven retroaktivt utan en "bra" anledning.

Att de t ex skickat försäkringsbreven till fel adress är en okej anledning. Men att en försäkringstagare inte betalar in sin premie i tid är inte en godkänd anledning... tyvärr ts.

När man gör en retroaktiv försäkring måste de skriva en förklarning till TFF om varför de gör det. Iaf där jag jobbar :)

Svar på tråden Kört med oförsäkrad bil...