• Chokladmums

Fick högt blodtryck efter förlossningen! Nån mer?

Aldrig haft högt blodtryck i hela mitt liv, men efter förlossningen fick jag det, dagen efter! Nån mer som råkat ut för samma och hur gick det sen? Är lite orolig, har det i släkten men känner mig för ung för att få det nu. Först trodde dom det var havandeskapsförgiftning, men det verkar inte så för nu var alla prover bra. Fått blodtrycksmedicin, så man känner sig som 80! Snälla nån som har nån bra erfarenhet eller råkat ut för samma grej?

• Svar på tråden Fick högt blodtryck efter förlossningen! Nån mer?
  • WochE

Jag har fått högt blodtryck efter förlossningen. Fick högt veckorna innan sonen skulle födas de var på väg att sätta igång mig men han föddes 9 dagar för tidigt så dagen efter de kollat och så föddes han, men sen har det inte gått ner. Ska till läkaren nu i maj för att kolla, skulle varit tidigare men de hade slarvat bort min remiss så jag har gått i 3 månader och mått sådär kan jag säga.

Har högt blodtryck i släkten men själv har jag inte haft högt förutom vid ett tillfälle för ca 3 år sen men det hade mycket med att jag var stressad när de tog det mm.

Får se vad de säger, antagligen att äta bättre gå ner i vikt och röra på mig, något jag försöker men med värkande höfter 5 månader efter förlossningen blir det inga långpromenader direkt så någon flås får man ju inte upp....

• Lizzita

Jo jag drabbades av högt blodtryck veckorna innan och ca 2 månader efter min förlossning... fick ligga kvar på sjukhuset och äta 2 olika mediciner och mäta trcyket en gång i timmen första tiden. Det var sjukt jävla jobbigt att må sådär.

Sen fick jag komma hem och åka till sjukhuset för att hålla koll på blodtrycket och sedan tog vårdcentralen över kontrollerna. Efter ett tag fick jag ta bort ena medicinen och tillslut blev jag av med den andra medicinen också.

Jag fick alltså ännu högre blodtryck efter förlossningen, läckte lite protein i urinet men utvecklade ingen havandeskapsförgiftning. Dom sa att blodtrycket brukar gå ner efetr förlossningen men för mig blev alltså värre.

• Lavinia80

För mig upptäcktes att jag hade högt blodtryck på kontroll på MVC, samma dag som jag hade vattenavgång. Blodtrycket var normalt veckan innan. Hade även protein i urinen och fick diagnosen havandeskapsförgiftning och blev igångsatt. Fick Trandate och Nepresoldropp på sjukhuset mot blodtrycket. Därefter Metoprolol 100 mg, i två veckor. Fick kontrollera trycket på MVC på sjukhuset och därefter på vårdcentralen. Efter två veckor, samt på efterkontrollen var det normalt och jag fick sluta med Metoprololen.

Har också en hel del ärftlighet för högt blodtryck och var orolig för att det höga blodtrycket skulle vara kvar. Tur nog har trycket normaliserats. För säkerhets skull tänker jag kontrollera blodtrycket en gång per på vårdcentralen för att se att det inte blir för högt.

Till TS, om blodtrycket fortsätter att vara högt tycker jag att du ska få genomgå utredning, kontroll av njurfunktion mm. Jag är själv läkare och tycker att högt blodtryck hos unga bör utredas.

• Rintintin

Aaahh! Jag också. Precis samma. Hade bra värden under hela graviditeten, men på efterkontrollen låg jag högt och det har nu legat i sig i nån månad. Går hos distriktssköterskan och tar regelbundet trycket. Ska nu kämpa bort några kilon (lite klurigt när man ammar) och om det ff ligger högt så får jag väl träffa läkaren. Jag läste om nu ngt som heter DASH-modellen när ajg "panikgooglade" efter första resultatet. Du kan ju kika i den här länken - den verkar vettig: www.mjolkframjandet.se/faktabank/speciella_koster/dash/kost_mot_hogt_blodtryck_-_dash-modellen (kolla också länkar och test man kan göra på den här sidan!)
    Tycker det är så märkligt att man ligger normalt hela graviditeten och sen - pang efter förlossningen - så stiger det...

• kokos

Jag fick högt blodtryck under graviditeten och det håller i sig fortfarande 5 veckor nu sedan förlossningen... Ligger på 100 i undertryck
    Min BM tycker jag ska kolla upp det på vårdcentralen. Vi har hypertoni i släkten....

TS vad ligger ditt tryck på??

• Love5

Mitt blodtryck har varit ett gränsfall så länge jag kan minnas, men blev ordentligt högt efter att mellanpojken föddes för snart 6 år sedan. Det höga trycket upptäcktes på efterkontrollen och till slut fick jag blodtryckssänkande som jag tar än i dag. Födde ett barn till för två månader sedan, trycket har hållit sig bra tack vare medicineringen. Jag har också hypertoni i släkten.

• Vår stora lillbebis
    Love5 skrev 2009-05-17 11:04:38 följande:
    Mitt blodtryck har varit ett gränsfall så länge jag kan minnas, men blev ordentligt högt efter att mellanpojken föddes för snart 6 år sedan. Det höga trycket upptäcktes på efterkontrollen och till slut fick jag blodtryckssänkande som jag tar än i dag. Födde ett barn till för två månader sedan, trycket har hållit sig bra tack vare medicineringen. Jag har också hypertoni i släkten.
    Hur högt var det för att börja medicinera? Jag har efter förlossningen legat på 90-95 i undetryck utan att få medicin, därav min fråga...
  • Rintintin

Vår stora lillbebis skrev 2009-05-18 11:28:38 följande:

Hur högt var det för att börja medicinera? Jag har efter förlossningen legat på 90-95 i undetryck utan att få medicin, därav min fråga...
    Du frågade inte mig men jag svarar ändå . Jag ligger på 90 och om det inte sjunker så kommer jag få träffa läkare med troligt resultat i medicinering. Enl distriktssköterskan jag går hos o kollar blodtrycket.
Svar på tråden Fick högt blodtryck efter förlossningen! Nån mer?