• Ekologiskt Godis

Man kan inte få retroaktivt bostadsbidrag?

Jag måste ta ut min föräldrapenning redan för jag klarar inte av att gå till skolan längre. Har 45 dagar kvar och vill så gärna gå slutet av skolan också, men det känns helt omöjligt. Har ont överallt och får förvärkar ifall jag sitter ner för länge.

Jag kan inte bli sjukskriven såhär sent in på graviditeten utan får helt enkelt ta ut föräldrapenningen. Eftersom jag är studerande så får jag det lägsta beloppet (180kr/dag) dvs 4200kr efter skatt, så jag behöver mitt bostadsbidrag.
    Det är inskickat för ett bra tag sen och jag borde ha fått det idag (8veckors handläggningstid), men det fick jag inte.
    Skrev då en fråga på fk's hemsida (den lilla personen de har vid hörnet) och svaret var att jag inte kunde få retroaktivt bostadsbidrag.
    Innebär det att jag inte kommer att få för denna månaden när jag får bostadsbidrag nästa månad?

• Svar på tråden Man kan inte få retroaktivt bostadsbidrag?
  • Ekologiskt Godis

någon som vet?

• Miss Maya

Nej, det kan man inte. Du får bostadsbidrag från den månad du skickar in dina papper.

• sasssyy

den månad du skickar in pappren och ev en innestående fick jag höra sist jag sökte men det var typ 3 år sen

• Tutilure

Jo, du får bidrag från och med ansökningsmånaden.

Däremot kan du inte söka bidrag i efterskott dvs du kan inte söka bostadsbidrag för t.ex. mars om du lämnar in en ansökan nu i april. Men du får bidrag från april och det betalas ut i en klumpsumma när du får beslutet.

♥ Minou, vår älskade ängel ♥
  • Miss Maya

Jaha nu läste jag inte ordentligt. Så sa de till mig. Att man får bidrag från den månad man skickar in. Så tja ja, på viset innebär det väl egentligen att man kan få bostadsbirag retroaktivt om handläggningstiden är lång.

Fast jag rekommenderar dig att ringa och fråga FK. Inte alltid de vet vad de pratar om...

• Ekologiskt Godis

Miss Maya skrev 2009-04-27 18:13:04 följande:

Nej, det kan man inte. Du får bostadsbidrag från den månad du skickar in dina papper.
    fast det var två månader sen o jag har inte fått pengar under den tiden. Men andra har sagt att de har fått klumpsumma medans fk säger att det inte går. Innebär det inte då att jag kommer få två månaders bostadsbidrag nästa månad?
  • Miss Maya

Du får från den månad du ansökt, så du får retroaktivt på det sättet. Men som någon skrev innan, du kan inte få pengar för t ex mars om du skickade in ansökningen i april.

Ekologiskt Godis skrev 2009-04-27 18:15:12 följande:

Miss Maya skrev 2009-04-27 18:13:04 följande: fast det var två månader sen o jag har inte fått pengar under den tiden. Men andra har sagt att de har fått klumpsumma medans fk säger att det inte går. Innebär det inte då att jag kommer få två månaders bostadsbidrag nästa månad?
  • sasssyy

du får ju från och med den månad du sökte, men det kan ta upp till 4 månader innan det går igenom... så ser man det så så kan du ju få en klumpsumma då...

Om du lämnar in ansökan i januari,... och får beskedet i mars så får du ju för jan, feb och mars tillsammans

• Ekologiskt Godis

Oj där var jag långsam med att skriva svar:D
    Jag kan inte ringa till dem då min telefon inte fungerar som den ska än.

Tutilure skrev 2009-04-27 18:14:06 följande:
    Jo, du får bidrag från och med ansökningsmånaden. Däremot kan du inte söka bidrag i efterskott dvs du kan inte söka bostadsbidrag för t.ex. mars om du lämnar in en ansökan nu i april. Men du får bidrag från april och det betalas ut i en klumpsumma när du får beslutet.
    jag skickade in den i slutet av februari, den bör ha kommit in i början av mars (skickade in moderskapsintyget samtidigt och det var inkommet då) innebär det att jag får bostadsbidrag för mars, april och maj i slutet av maj, eller får jag bara för april och maj?
  • Tutilure
    Ekologiskt Godis skrev 2009-04-27 18:17:55 följande:
    Oj där var jag långsam med att skriva svar:D Jag kan inte ringa till dem då min telefon inte fungerar som den ska än. jag skickade in den i slutet av februari, den bör ha kommit in i början av mars (skickade in moderskapsintyget samtidigt och det var inkommet då) innebär det att jag får bostadsbidrag för mars, april och maj i slutet av maj, eller får jag bara för april och maj?
    Du får för mars, april och maj om belsutet blir klart i maj.
    ♥ Minou, vår älskade ängel ♥
Svar på tråden Man kan inte få retroaktivt bostadsbidrag?