Tjejer ska mönstra?
www.aftonbladet.se/wendela/article5002206.ab
Vad tycker ni?
www.aftonbladet.se/wendela/article5002206.ab
Vad tycker ni?
Om värnplikten ska vara kvar så anser jag att alla ska mönstra oavsett kön. För det är väl ett jämlikt samhälle och Försvar vi vill ha.
Ett försvar där man väljs ut efter lämplighet och inte efter kön.
Skulle det nu vara så att man väljer att ta bort värnplikten måste man hitta andra vägar för att få in kvinnor i Försvaret. Det är jätteviktigt att få en bra blandning på kön, etnisk bakgrund och kvalifikationer. allt för att Försvaret ska kunna lösa alla de uppgifter det ställs inför på bästa sätt.
Jag är emot hela idén med värnpliktskonceptet och står bakom tankarna på en yrkesarmé samt en anslutning till NATO.
Ja, men de bör inte få ingå i stridande förband.
Självklart ska alla mönstra!
Hade någon tvingat mig att mönstra så hade jag slagit bakut. De hade fått bära dit mig med grovt våld, och väl där hade jag inte gjort något, bara vägrat, bara legat där.
Helt rätt.
antingen ska alla mönstra, eller frivilligt. Oavsett kön!
Jag är själv glad åt att ha sluppit mönstra, MEN i jämställdhetens namn så är det väl självklart att obligatorisk mönstring BORDE gälla båda könen. Fast helst ser jag att den inte blir obligatorisk för någon alls.
Som sjuttonåring ville jag inget hellre än att få mönstra, min stora dröm då var att bli marinofficer. Dock, mina föräldrars avsky inför blotta tanken på mig som militär och tidens anda, som sa att det var "okvinnligt" att göra "lumpen" (för att inte tala om fortsättningen!), gjorde att jag avstod. Både trist, och otrist, så här i efterhand.
Min åsikt idag är att vi inte ska ha ha allmän värnplikt öht, men när vi nu ändå har det, då ska det naturligtvis gälla både kvinnor och män!
Men om man ska ha ett frivilligförsvar så vill det nog till att Försvaret får en budget som tillåter bra löner och förmåner, för annars lär det bli väldigt svårt att locka "rätt sorts" folk till det jobbet.
Det är ju trots allt ett arbete med risker.