• Svar på tråden Tjejer ska mönstra?
  • eio

Om värnplikten ska vara kvar så anser jag att alla ska mönstra oavsett kön. För det är väl ett jämlikt samhälle och Försvar vi vill ha.
    Ett försvar där man väljs ut efter lämplighet och inte efter kön.

Skulle det nu vara så att man väljer att ta bort värnplikten måste man hitta andra vägar för att få in kvinnor i Försvaret. Det är jätteviktigt att få en bra blandning på kön, etnisk bakgrund och kvalifikationer. allt för att Försvaret ska kunna lösa alla de uppgifter det ställs inför på bästa sätt.

• Danne74

Jag är emot hela idén med värnpliktskonceptet och står bakom tankarna på en yrkesarmé samt en anslutning till NATO.

• Nisseblubb
    Danne74 skrev 2009-05-01 09:08:39 följande:
    Jag är emot hela idén med värnpliktskonceptet och står bakom tankarna på en yrkesarmé samt en anslutning till NATO.
    Håller med till 100%
  • Syrran83

Självklart ska alla mönstra!

• Eisa

Hade någon tvingat mig att mönstra så hade jag slagit bakut. De hade fått bära dit mig med grovt våld, och väl där hade jag inte gjort något, bara vägrat, bara legat där.

• FlamingRed
    Eisa skrev 2009-05-07 11:55:31 följande:
    Hade någon tvingat mig att mönstra så hade jag slagit bakut. De hade fått bära dit mig med grovt våld, och väl där hade jag inte gjort något, bara vägrat, bara legat där.
    Fast man bär ju inte dig till någon mönstring, man skickar dig ett enkelt brev om att infinna dig i rätten...

:)
  • Surtanten1

antingen ska alla mönstra, eller frivilligt. Oavsett kön!

• eio
    Danne74 skrev 2009-05-01 09:08:39 följande:
    Ja, det är ju oxå ett alternativ. Men då får nog Försvarsmakten se till att köra ordentliga rekryteringskampanjer för att få fler kvinnor att blir militärer.
  • Leoella

Jag är själv glad åt att ha sluppit mönstra, MEN i jämställdhetens namn så är det väl självklart att obligatorisk mönstring BORDE gälla båda könen. Fast helst ser jag att den inte blir obligatorisk för någon alls.

• JuliaåRonjasmammis

Som sjuttonåring ville jag inget hellre än att få mönstra, min stora dröm då var att bli marinofficer. Dock, mina föräldrars avsky inför blotta tanken på mig som militär och tidens anda, som sa att det var "okvinnligt" att göra "lumpen" (för att inte tala om fortsättningen!), gjorde att jag avstod. Både trist, och otrist, så här i efterhand.

Min åsikt idag är att vi inte ska ha ha allmän värnplikt öht, men när vi nu ändå har det, då ska det naturligtvis gälla både kvinnor och män!

• eio
    JuliaåRonjasmammis skrev 2009-05-08 01:14:21 följande:
    Som sjuttonåring ville jag inget hellre än att få mönstra, min stora dröm då var att bli marinofficer. Dock, mina föräldrars avsky inför blotta tanken på mig som militär och tidens anda, som sa att det var "okvinnligt" att göra "lumpen" (för att inte tala om fortsättningen!), gjorde att jag avstod. Både trist, och otrist, så här i efterhand.Min åsikt idag är att vi inte ska ha ha allmän värnplikt öht, men när vi nu ändå har det, då ska det naturligtvis gälla både kvinnor och män!
    Synd att du inte följde din egen vilja.
    Det gjorde jag och det var bland det bästa jag gjort i mitt liv.
  • Syrran83
    Leoella skrev 2009-05-07 21:40:18 följande:
    Jag är själv glad åt att ha sluppit mönstra, MEN i jämställdhetens namn så är det väl självklart att obligatorisk mönstring BORDE gälla båda könen. Fast helst ser jag att den inte blir obligatorisk för någon alls.
    Fast å andra sidan.. Om vi nu ska ha ett försvar, ska man frivilligt söka sig till den då? Och vilka skulle aktivt söka sig dit? Tror att det bästa är om alla mönstrar och sen väljer man ut de som anses mest lämpade. Skulle det vara frivilligt skulle man nog missa en hel del människor som skulle kunna bli mycket kompetenta.
    Ingen ska ju tvingas dit såklart. Vill man absolut inte göra lumpen så ska man givetvis inte göra det heller.
  • Leoella
    Syrran83 skrev 2009-05-08 17:38:29 följande:
    Fast å andra sidan.. Om vi nu ska ha ett försvar, ska man frivilligt söka sig till den då? Och vilka skulle aktivt söka sig dit? Tror att det bästa är om alla mönstrar och sen väljer man ut de som anses mest lämpade. Skulle det vara frivilligt skulle man nog missa en hel del människor som skulle kunna bli mycket kompetenta. Ingen ska ju tvingas dit såklart. Vill man absolut inte göra lumpen så ska man givetvis inte göra det heller.
    Tja, jag är ju kluven i den där frågan. Personligen så tycker jag egentligen att vi kanske inte ska ha något försvar alls... men samtidigt så är det kanske lite väl naivt?

Det finns ju dock massor av länder där man inte har totalförsvar utan frivilligförsvar och de verkar ju inte lida brist på folk som vill jobba hos dem?
  • eio

Men om man ska ha ett frivilligförsvar så vill det nog till att Försvaret får en budget som tillåter bra löner och förmåner, för annars lär det bli väldigt svårt att locka "rätt sorts" folk till det jobbet.
    Det är ju trots allt ett arbete med risker.

• Leoella
    eio skrev 2009-05-08 21:24:29 följande:
    Men om man ska ha ett frivilligförsvar så vill det nog till att Försvaret får en budget som tillåter bra löner och förmåner, för annars lär det bli väldigt svårt att locka "rätt sorts" folk till det jobbet. Det är ju trots allt ett arbete med risker.
    Absolut.

Men nu glider vi väl ifrån ämnet i och för sig.
Svar på tråden Tjejer ska mönstra?