• lna

Är det ok att göra sit-ups när man är gravid?

Jag är snart i v.12 och då borde det väl inte vara någon fara?
    Hur länge kan man göra det isåfall?

• Svar på tråden Är det ok att göra sit-ups när man är gravid?
  • LilleKylle

Jag vet faktiskt inte om man kan eller hur länge man kan hålla på att göra situps.
    Jag hade dock inte gjort det alls i alla fall. Känns som man frestar magen för mkt.
    Finns det inget annat sätt du kan träna på?

• mia1980

Jag har en instruktör i BudyPump som precis slutat jobba och hon är i 7:månaden.... Hon tänker träna så länge det inte gör ont i magen....

Träna på men ta det försiktigt och lyssna på magen. Den säger ofrån om det blir för jobbigt...

• lna

ok.. Jag gick upp kopiöst mycket vid förra graviditeten och jag vägrar gå upp så mycket denna gången. Vill hålla mig något sånär i trim.. Men snabba promenader är ju också bra för magmusklerna.

• Mamma 80

Inga problem. SÅ länge inte magmusklerna har börjat dela på sig (känn efter genom att trycka ett par fingrar mitt på magen när magen är späng´d. Får du in fler än 2 fingrar mellan den två musklerna mitt på magen ska du inte göra raka sit ups längre).

Är själv i v. 19 och gör sit-ups som vanligt och kommer att fortsätta med det tills magmusklerna börjar separera. Därefter blir det att göra sit ups som är anpassade till detta. Kan rekommendera en bok som heter "from baby to bikini" som beskriver allt suveränt, fast på engelska.

mamma80

• Marmeladtösen

Man får väl träna i samma omfattning som man gjorde innan graviditeten, ej börja några nya övningar eller trappa upp träningen. Sedan får man känna efter själv vad som känns obekvämt/fel och undvika det.

• ebben

Just sit ups o magmuskler är INTE bra att träna har jag hört...........Allt annat ,nästan,är bättre! Så länge man mår bra..............

• gård

gjorde sit ups var dag ända tills min sjukgymnast sa åt mig att bebisen tar inte skada, men blir stressad när man gör detta

• felician

Jag gjorde sit-ups tills magmusklerna delade sig, det var som del i ett träningsprogram som jag fått av min sjukgymnast för att jag hade foglossning och då kan det ju knappast vara farligt för gravida men som vanligt finns det delade meningar om det.
    Om det vore skadligt skulle man nog få höra att man inte ska resa sig upp från sängen heller, det är ju samma rörelse...
    Jag såg tydligt när musklerna hade delat sig, då blev det liksom en ås på mitten längs med magen när jag gjorde sit-ups.
    Tycker man att det är obehagligt med sit-ups kan man träna magen genom att ligga på rygg och spänna musklerna och liksom försöka trycka ner musklerna mot ryggraden.

• Beati

felician - fast en sjukgymnast sa till oss hur vi skulle göra för att gå upp ur sängen på rätt sätt - just av den anledning att det frestar på mycket både för rygg- och magmuskler. Man ska lägga sig på sidan och samtidigt som man sänker ner benen nedför sängkanten ska man lyfta överkroppen gärna med hjälp av armen, så att kroppen hålls hyfsat rak. *svårt att förklara*

• lindalinda

va hos en sjukgymnast igår, hon rekommenderade mig att INTE göra sit-ups

Svar på tråden Är det ok att göra sit-ups när man är gravid?