• joed

Vill ha kontakt med förälder via äggdonation

Hej,

efter lång väntan så fick vi äntligen en dotter via äggdonation den 22/2. Hon är förstås världens finaste! Jag skulle vilja komma i kontakt med någon som också blivit förälder via äggdonation för att diskutera tankar kring hur man berättar osv.

/Joed

• Svar på tråden Vill ha kontakt med förälder via äggdonation
  • Jag är Sma

Hej!

Även jag fick en dotter via ÄD 2008. Än så länge jag inte kommit till att börja tala med henne om det, men jag vet att det finns dem som börjar mycket tidigt - liksom för att vänja sig. Men visst har jag funderingar om hur jag ska förklara ÄD för henne och om vad hon kommer att tänka om det.

• NKmamma

Jag är Sma skrev 2009-04-27 22:37:52 följande:

Hej!Även jag fick en dotter via ÄD 2008. Än så länge jag inte kommit till att börja tala med henne om det, men jag vet att det finns dem som börjar mycket tidigt - liksom för att vänja sig. Men visst har jag funderingar om hur jag ska förklara ÄD för henne och om vad hon kommer att tänka om det.
    Vi var inne på att berätta tidigt. Hade en tanke om att göra det till en saga. Först nu börjar hon gilla att sitta och titta i pekböckerna så kanske det snart är dags att sakta men säkert börja berätta.
  • NKmamma
    Caribe skrev 2009-05-06 11:28:12 följande:
    Här kommer ett litet tips från mig på en bra bok att bläddra i när man förklarar! Enligt läkaren i Finland är 4 år en lämplig tid att börja berätta mer ordentligt?jellonforlaget.blogspot.com/2008/02/ny-bok-sn...
    Den boken har jag hört talas om.

Tänk att läkarna säger så olika. Ja när man börjar berätta ordentligt så är 4 år en bra ålder. Men jag tycker det är bra att tidigt börja också.

Har du gjort ÄD där alltså? Och har det lyckats för er?
  • Caribe

MissMarple - nej jag håller på med min första äggdonation i Finland och första veckan i juni är det planerat  Jag hoppas så att det kommer lyckas!

Jag håller med dig att man kan lika gärna börja berätta tidigt så att det blir så naturligt som möjligt men kanske berätta mer utförligt när dom blivit sådär 4 år...

Grattis till din dotter

• Okara

Passar på att ställa en fråga till er som blivit föräldrar via äggdonation. Var ni någonsinn tveksamma till att göra äggdonation och hur kändes det i så fall när ert barn väl föddes?

Själva har vi gjort 10 misslyckade IVF behandlingar och funderar nu på äggdonation. Min make är helt positiv medan jag känner mig mer tveksam. Är nog mest rädd för att inte känna samhörighet med ett barn som rent genetiskt inte är mitt.

• Sommarblom

Okara Vad bra att du tog upp frågan, jag saknar den typen av diskussioner. Vi står i kö för ÄD i Finland och jag känner ingen tveksamhet till att skaffa barn på det sättet, men jag undrar ifall ni som fått barn via ÄD funderar mycket på hur donatorn ser ut, vad hon har för egenskaper osv. Jag kan tänka mig att jag kanske funderar på sånt under graviditeten men att såna tankar försvinner när barnet är fött. Hur har det varit för er?

• NKmamma

Okara: Nej jag var aldrig tveksam. Gener har aldrig varit viktigt för mig. Jag är övertygad om att du kommer att känna samhörighet med barnet, du bär barnet och det blir ett särskilt band mellan barnet och mamman.

Friida: Under graviditeten tänkte jag inte på det (utom när vi var på ultraljud i v 25 och såg att hon hade sambons näsa ). Det händer ibland att jag funderar på det, men det är inte så att jag mår dåligt av att fundera utan det är ren nyfikenhet. Hon är sin pappa upp i dan på så många sätt så därför är det extra spännande.

Svar på tråden Vill ha kontakt med förälder via äggdonation