• LPJ

Metformin och viktnedgång..

Jag har sedan flera år tillbaka konstaterat PCO. Jag har två barn, det första via IVF och det andra spontant.
    Jag har nu fått metformin utskrivet, eftersom jag försökt gå ner i vikt under 2 års tid och trots bra kosthållning inte lyckats.
    Jag undrar därför om ni som gått ner i vikt med hjälp av metformin om ni gjort något speciellt i samband med det eller om ni bara har ätit metformin.
    Jag undrar även om ni har varit kraftigt överviktiga, eller bara så där lite lagom överviktig som jag ; ), typ 15 kg övervikt.

• Svar på tråden Metformin och viktnedgång..
  • Chokladälskare

Hej!!!

Kämpade i flera år med vikten utan att lyckas när jag tillslut fick metformin så gick jag ner 20 kg på två år ca. Blev med barn och fick en underbar efterlängtad kille. Nu är jag tillbaks och kämpar med vikten och metformin. Mår mkt bättre när jag äter den. Sist så tänkte jag på vad jag stoppade i mig men unnade mig det goda. Motionerade ca 1 timme om dagen....Jag är kratigt överviktig....Lycka till!!!

• Jonzonskan

Jag åt metformin mellan mina två graviditeter. Jag gick inte ner i vikt däremot behöll jag vikten... vilket jag har svårt för annars. Jag är kraftigt överviktig.

• EnsammaMamma

Jag kommer kanske lite sent med svar men jag chansar ändå. Jag har kämpat med vikten halva mitt liv. Gick ner i vikt för 5 år sedan ca 30 kg allderles själv. Efter att jag bytt jobb och inte hade tid att träna gick jag upp i vikt, att jag sedan fick barn hjälpte inte direkt till. jag har senaste 2,5 åren kämpat hårt utan resultat. I feb tyckte min gyn att jag skulle köra en pulverdietkur och sedan börja på metformin. Jag har nu gått ned 7 kg och jag mår otroligt bra i kroppen av denna medicin. Jag äter nu normalt men har sällan tid att träna, försöker få så mycket vardagsmotion som möjligt istället. Nu har jag bara 26 kg kvar att gå ned lycka till med din viktnedgång.

• LiselottePCOS

Jag gick ned 19 kg på två år. De två åern så gick jag samtdigt på en öevriktenehet och motionerade dageligen ,dels promenader (lätt att uftföra, 60-90 min dagligen) gym 2x 60 min per evcka och vattengympa 45 min i veckan. Fick nytt jobb , gick i början tapapde motiovataionen för promenader. Har gått upp 3 kg av dessa 19.

Har tagit metformin i drygt 6 år. Tänker inte sluta med dem så länge de gör nytta. Kan enl BMI gå ned 30-35 kg till.

Har regelbuden mens, och märker av ÄL samt PMS, tyvärr.

Mer i min blogg: blogg.passagen.se/liselottepcos/

Svar på tråden Metformin och viktnedgång..