• Glow

Pastöriserad eller inte - hur veta när det bara står "mjölk"?

Jag köpte hem ICAs lättyoghurt och såg att det bara står "mölk" i innehållsföreteckningen. Likaså med Arlas gräddost (iofs tillverkad i Danmark). Hur ska man veta om det då är pastöriserad mjölk eller inte? Eller är mjölken oftast pastöriserad vad gäller vanliga livsmedel även om det bara står "mjölk"?

• Svar på tråden Pastöriserad eller inte - hur veta när det bara står "mjölk"?
  • NyaMy

I Sverige har jag hört att man måste märka varor som innehåller opastöriserad mjölk. Det är även väldigt ovanligt att svenska livsmedel innehåller detta, så tror inte du behöver fundera på det. Vill man vara 100% så brukar man kunna hitta info på tillverkarens hemsida. Kan inte tänka mig att ex Arla skulle använda detta dock, är mest direktimporterad dessertost mm.

• La Lola
    LadyMy skrev 2009-04-27 20:22:17 följande:
    I Sverige har jag hört att man måste märka varor som innehåller opastöriserad mjölk. Det är även väldigt ovanligt att svenska livsmedel innehåller detta, så tror inte du behöver fundera på det. Vill man vara 100% så brukar man kunna hitta info på tillverkarens hemsida. Kan inte tänka mig att ex Arla skulle använda detta dock, är mest direktimporterad dessertost mm.
    Stämmer.
    Enligt lag måste det framgå om en vara är opastöriserad.
    *mamma till Alma snart 9 år och Hedda född 13 mars-09*
Svar på tråden Pastöriserad eller inte - hur veta när det bara står "mjölk"?