• skånetös78

Ni som har en Manduca eller annan ergonomisk sele!

Hur länge orkar ni bära ert barn i den? Jag har en vanlig enkel sele från fisher-price och idag bar jag dottern på 6 mån en timme i den och nu sitter jag här och har något så vansinnigt ont i ryggen!
    Nu ska jag beställa en sele som är bättre för både henne och mig! Jag har inte så stark rygg så den måste vara "snäll" mor ryggen för mig..Är Manducan det bästa valet då?

• Svar på tråden Ni som har en Manduca eller annan ergonomisk sele!
  • bakabakalitenkaka

Jag har älskat min manduca. nu är sonen 16 månader och jag har precis sålt den för han vill då inte bli buren längre
    Hade en BabyBjörn när han var nyfödd men tyckte det var galet tungt att bära honom i den. Med Manducan har jag aldrig upplevt det som jobbigt att bära honom alls, och har aldrig haft ryggvärk av den. Den är kanon Du kan bära både fram och bak.

Colin 07.12.21
  • skånetös78
    bakabakalitenkaka skrev 2009-04-27 20:27:48 följande:
    Jag har älskat min manduca. nu är sonen 16 månader och jag har precis sålt den för han vill då inte bli buren längre Hade en BabyBjörn när han var nyfödd men tyckte det var galet tungt att bära honom i den. Med Manducan har jag aldrig upplevt det som jobbigt att bära honom alls, och har aldrig haft ryggvärk av den. Den är kanon Du kan bära både fram och bak.
    Tror du att det är möjligt att bära t.ex en heldag på stan utan att ryggen knäcks? Eller åtminstone 3 timmar i sträck kanske med en Manduca? Vill ju att det ska kännas väsentlig skillnad för som det är nu så orkade jag bara en timme och nu tror jag att ryggen nästan går av så ont jag har..Vill ju bära lillan mer än en timme och dessutom helst slippa vara förstörd på kuppen!
  • bakabakalitenkaka
    skånetös78 skrev 2009-04-27 20:35:44 följande:
    Tror du att det är möjligt att bära t.ex en heldag på stan utan att ryggen knäcks? Eller åtminstone 3 timmar i sträck kanske med en Manduca? Vill ju att det ska kännas väsentlig skillnad för som det är nu så orkade jag bara en timme och nu tror jag att ryggen nästan går av så ont jag har..Vill ju bära lillan mer än en timme och dessutom helst slippa vara förstörd på kuppen!
    Ja jag har burit mååånga timmar på raken. Visst känns det om man bär så länge, men jag har aldrig haft ont och det är det bästa.
    Colin 07.12.21
  • Catti41

Vi skaffade en Beco när grabben var 5 månader (hade sjal innan, och nu med förstås, vi varvar.)
    Nu väger han runt 12-13 kilo och senast jag bar honom länge på ryggen så var det nog två timmar på skogspromenad. Då var jag lite trött i musklerna i ryggen för det var ett tag sedan jag bar honom i Becon, har mest använt sjalen på sistone, den sitter lite bättre.

När han var en liten skit på 6-7 månader kunde vi med lätthet använda Becon hela långa dagar om det behövdes. Det som är fiffigt är att man enkelt byter bärare utan att störa barnet särskilt mycket.

• Ezder

Vilken sele som sitter bäst är ju lite individiellt, eftersom vi är olika byggda.

Mitt rekord med Manducan är från när sonen vägde ca 10 kg. Då bar jag 5 timmar på måndagen, 5 på tisdagen och 5 på onsdagen, på magen. Efter det hade jag lite skavsår i skarven mellan höftbältet och mina tighta jeans, men det berodde nog mer på jeansen... I övrigt inga problem alls.

Onsdagen var en shoppingrunda, Ikea och sådär. Vi var även på Babyland, och på passade jag på att gömma undan Manducan och av ren nyfikenhet prova en Babybjörn Active. Efter ca 5 minuter gjorde det rejält ont, längre kunde jag inte prova då sonen grät och protesterade i selen (provade framåtvänt, dum som jag var, tänkte att det är ju det de rekommenderar så varför inte göra det "på rktigt"...). Smärtan släppte dock när jag tog av selen, och resterande 2 timmar med manducan var inga problem. Så nog skulle jag säga att det är skillnad!

Nu väger han ca 11 (får veta mer exakt idag, tiomånaderskontroll) och jag använder mest sjal, det är faktiskt mycket skönare. Manducan känns litegrann mot slutet av en, säg, tvåtimmarspromenad när jag bär på magen. Å andra sidan rekommenderar tillverkaren att man byter till rygg före 12 kg, så jag ska väl inte klaga... På rygg ska det funka till 20 kg. Det blir som en ryggsäck med bra bärsystem.

Beco har jag inte gillat när jag provat, men det är ju som sagt en smaksak. Min kompis får ont av manducan då hennes son sitter i babyinlägget (lägger mer vikt på axlarna) och hon inte lyckats korsa axelbanden i ryggen (då ligger de snett på axlarna, med remmen emellan dem för högt för att vara till hjälp). Hennes man älskar den, men de har köpt sjal också, då lille pojken vill bli buren mycket.

Lycka till i seldjungeln! På sjalbarn.se finns säkert folk som bor nära dig och kan låta dig prova innan du köper. (Själv har jag manduca och connecta i Uppsala.)

• Lantani

Jag har en manduca och jag tycker den är toppen. Har inte använt den några långa stunder, men när jag använt den har jag varit nöjd.

• juli81

Sonen är 17 månader och väger ca 13 kg. Och jag bär honom enkelt på 1-1½ timmes skogspromenader. Bär på ryggen då. Blir ju trött i ryggen och kroppen för han väger ju en del, men har aldrig blivit sjuk i ryggen efteråt. Sambon orkar bära hur länge som helst känns det som.
    Bär honom fortfarande på mage i bland korta studer (då jag reser rätt mycket ensam med honom) Fungerar helt bra att bära på magen oxå, största problemet är att han är så lång så hans ansikte kommer i jämnhöjd med mitt
    Har enbart positiva erfarenheter av min manduca!

• Lady Morpheus

Jag kan utan problem bära min tre-åring i manducan ett par timmar iaf. 1-åringen skulle jag förmodligen kunna bära hela dagen utan problem. H*n väger 9 kg.

• Lady Morpheus

Jag kan tillägga att jag har ganska taskig rygg och precis i början av min bärkarriär fick jag lite ont av att bära länge men ju mer man bär desto mindre ont fick jag och nu får jag aldrig ont. Det är ju andra muskler som arbetar jämfört med när man bär i en Babybjörn eller liknande och man är inte van att dom musklerna arbetar i början.

Svar på tråden Ni som har en Manduca eller annan ergonomisk sele!