Vilken sele som sitter bäst är ju lite individiellt, eftersom vi är olika byggda.
Mitt rekord med Manducan är från när sonen vägde ca 10 kg. Då bar jag 5 timmar på måndagen, 5 på tisdagen och 5 på onsdagen, på magen. Efter det hade jag lite skavsår i skarven mellan höftbältet och mina tighta jeans, men det berodde nog mer på jeansen... I övrigt inga problem alls.
Onsdagen var en shoppingrunda, Ikea och sådär. Vi var även på Babyland, och på passade jag på att gömma undan Manducan och av ren nyfikenhet prova en Babybjörn Active. Efter ca 5 minuter gjorde det rejält ont, längre kunde jag inte prova då sonen grät och protesterade i selen (provade framåtvänt, dum som jag var, tänkte att det är ju det de rekommenderar så varför inte göra det "på rktigt"...). Smärtan släppte dock när jag tog av selen, och resterande 2 timmar med manducan var inga problem. Så nog skulle jag säga att det är skillnad!
Nu väger han ca 11 (får veta mer exakt idag, tiomånaderskontroll) och jag använder mest sjal, det är faktiskt mycket skönare. Manducan känns litegrann mot slutet av en, säg, tvåtimmarspromenad när jag bär på magen. Å andra sidan rekommenderar tillverkaren att man byter till rygg före 12 kg, så jag ska väl inte klaga... På rygg ska det funka till 20 kg. Det blir som en ryggsäck med bra bärsystem.
Beco har jag inte gillat när jag provat, men det är ju som sagt en smaksak. Min kompis får ont av manducan då hennes son sitter i babyinlägget (lägger mer vikt på axlarna) och hon inte lyckats korsa axelbanden i ryggen (då ligger de snett på axlarna, med remmen emellan dem för högt för att vara till hjälp). Hennes man älskar den, men de har köpt sjal också, då lille pojken vill bli buren mycket.
Lycka till i seldjungeln! På sjalbarn.se finns säkert folk som bor nära dig och kan låta dig prova innan du köper.
(Själv har jag manduca och connecta i Uppsala.)