• Judy

Finns det någon jurist här?? Eller nån annan som vet? (Bostadsrätt)

Jag håller på att plugga och jag har problem med en fråga angående bostadsrätter.

Fråga 1: Vad händer om en bostadsrättsförening går i konkurs? Mitt svar är att bostadsrätterna går över till hyresrätter och oftast mister man sin insats eftersom det är en oprioriterad fordran. Har de alltid besittningsrätt på lägenheten efter den är såld på exekutiv auktion? Detta har jag läst i en bok, men jag hittar inget lagrum! Någon som vet var jag ska kika?

Fråga 2: Vilket månatligt belopp ska de eventuellt betala för att få bo kvar? Jag har svarat att om man inte kan komma överens med den nya ägaren om en hyra så betalar man samma summa som avgiften låg på när det var bostadsrätt tills hyresnämnden kommit med ett beslut.

Men hittar inget lagrum till detta heller! Vart ska jag leta??

• Svar på tråden Finns det någon jurist här?? Eller nån annan som vet? (Bostadsrätt)
  • Smurfan83

googla BRF konkurs så får du flera träffar

• Bitelis

Jag tror att du har rätt i båda fallen, var ett tag sen jag läste på området så det kan ha ändrats / jag har fel.

1 Kommer jag inte ihåg hur man kom fram till den slutsatsen.

2 Är hyfsat säker på att det är i ett rättsfall som man kommit fram till att det är avgiften som gäller tills en ny hyra har fastställts genom förhandlingar eller domslut. OBS alltså inte något lagrum.

Skriv gärna här igen om du kommer fram till hur det är.

Lycka till

• Judy

Jag hade läst igenom BRL väldigt noggrant men hittade inget. När jag nästan gett upp råkade jag bara bläddra förbi och såg ett ord.

I BRL 7:33 står det att bostadsrätten upphör och de övergår till hyresrätt. Det står också en hänvisning till BRL 4:9 att hyran ska vara samma som avgiften varit om man inte kommer överens om annat, fram till hyresnämnden fastställt en hyra. Dock måste man komma ihåg, vilket min lärare förklarade för mig men inte stod klart i lagen att har man betalat avgiften och den är lägre än den hyran som hyresnämnden sedan fastställt så räknas den från det datum kontraktet på fastigheten skrivs, man kan alltså bli återbetalningsskyldig.

Dessutom är det inte tidsbestämt hur lång tid hyresnämnden har på sig att fastställa hyra. Fastighetsägaren kan nöja sig med att hyresgästerna betalar avgiften men sedan ångra sig och då tar in hyresnämnden efter 2 år. Då har hyresgästen dels blivit av med sin bostadsrätt som man inte kan sälja och dels eventuellt bli återbetalningsskyldig på 2 års hyra!

Vad gäller besittningsrätten så har ju bostadsrätten gått över till hyresrätt och då gäller samma regler som i hyreslagen (JB 12 kap) angående besittningssydd, 12:46.

Svar på tråden Finns det någon jurist här?? Eller nån annan som vet? (Bostadsrätt)