• Anakha

Vampyrböcker/serier

Hej alla glada :) vampyrälskare,

Tänkte starta en liten tråd gällande andra vampyrböcker/serier nu när man har läst hela Twilightsagan från början till slut, och om igen, och igen, och igen.....

Mina förslag är:

Sookie Stackhouse av Charlaine Harris
    Dessa böcker är lite mer "vuxen" läsning än Twilight, många anspelningar på sex :) För er som inte känner till detta, är TV-serien True Blood som visas nu på Canal + (med vår kära Alexander Skarsgård som en av karaktärerna) baserad på dessa böcker.
    Jag har läst hela serien på engelska, men tror att den första och eventuellt den andra boken i serien finns på svenska om så önskas.
    Har lånat ut nästa alla mina böcker i denna serie, men tror att det finns 6-7 böcker, och fler verkar vara på gång. Den första i serien heter:
    Dead until Dark. (alla böckernas har Dead i titeln)

I går började jag även läsa en vampyrserie som heter "House of Night" av P.C och Kristin Cast. Just nu finns det tre utkomna böcker, än så länge endast på engelska; Marked, Betrayed och Chosen. Jag läste ut Marked igår och gillade den jättemycket, och har redan beställt de två andra böckerna i serien.
    Denna serie är dock lite mer "tonårsaktig" med en något enklare språk än Charlaine Harris böcker.
    Serien handlar om en tjej som blir "märkt" som vampyr (i
    den världen kan vem som helst bli märkt som tonåring, och då måste de som märks genomgå en speciell utbildning via en specialskola) och hennes fortsatta liv i kampen att bli en vampyr.
    En riktigt härlig serie, även för oss vuxna:) (jag är snart 30 år, om man nu kan räkna det som vuxnen)

MEN eftersom jag bokstavligt talat SLUKAR böcker, så hoppas jag ni kommer med fler tips och förslag på böcker/serier som handlar om våra underbara vampyrer

Ta hand om er!

/L

• Svar på tråden Vampyrböcker/serier
  • Dino78

Ann Rice.

Och så Bram Stoker förstås

Finns en författare till som skriver lite om skräck...om han skrivit om vampyrer vet jag inte...minns inte ens namnet nu...något på D har jag för mig, och så Strieber eller nåt sånt...återkommer om jag minns namnet!

DIF i själ och hjärta dino78.blogspot.com/ Djurgårn tills jag dör
  • Flikkan84

Nora Roberts har faktiskt skrivit en trilogi som handlar om vampyrer... Jag har läst dom på engelska, vet inte om dom finns på svenska men verkar som om det inte är nått problem för dig att läsa på engelska...

Hittade ingen bra 'baksidestext', men det här är från nån recension av den första boken, Morrigan's cross...

Morrigan's Cross starts with a grandfather telling a story of a sorcerer. This seems almost incidental, and I actually forgot that the novel was a story within a story until the grandfather reappeared at the end.

The main action begins with a sorcerer, Hoyt, on cliffs in Ireland in 1128 fighting the demon queen who has just turned his brother into a vampire. Within a few chapters, the action moves to the present day. Hoyt travels through a portal to find the five people the goddess Morrigan has told him will fight Lilith with him.

If this all sounds sort of silly to you, I understand. The description of the book did not appeal to me either. Fortunately, Roberts writes in a way that draws the reader in. She also takes time to develop the characters, making the story more interesting than your average paperback novel

Den andra boken heter Dance Of The Gods, å den tredje, Valley of Silence...

• Flikkan84

Glömde säga att dessa tre böcker är några av mina absoluta favoritböcker, å ska när jag har läst ut den bok jag läser nu börja läsa dom igen...

• enola

Darren Shaw har skrivit en serie också. Har inte läst dem så jag vet inte om de funkar till vuxna också, men de är väldigt populära i högstadiet (jobbar på skolbibbla). Minns inte vad serien heter på svenska, på engelska heter den "Cirque de Freak".

• mamma på vift

Har precis läst en bok som heter Nattens Begär och är skriven av Sherrilyn Kenyon. Den var riktigt bra och en blandning mellan Nora Roberts och Stephenie Meyer. Kan varmt rekommendera den.

Att städa när man har småbarn är som att skotta snö när det fortfarande snöar.
  • Anakha

mamma på vift skrev 2009-05-20 16:14:02 följande:

Har precis läst en bok som heter Nattens Begär och är skriven av Sherrilyn Kenyon. Den var riktigt bra och en blandning mellan Nora Roberts och Stephenie Meyer. Kan varmt rekommendera den.
    Oh, tack för tipset! Ett stort plus om den är lite som Nora Roberts böcker eftersom hon är en av mina absoluta favoritförfattare.

*surfar iväg till Adlibris*
  • Anakha

Okidoki,
    Nu har jag dels beställt Dance of the Gods, Valley of Silence (beställde Morrigans Cross för någon vecka sedan, och den var superbra), och har även beställt nu Nattens Begär :)

Tack snälla ni för tipsen!!

• Magrat

Serien om Joe Pitt av Charlie Huston gillar jag.

De är ganska mörka, mycket blodiga och MYCKET bra. Men inget för romatiker.
    De handlar om en vampyr som heter Joe Pitt som lever lite vid sidan av de stora organiserade vampyrgängen.
    "They live among us, slaves to the very condition that empowers them. They are the Vampyre, and their sole chance at survival lies in banding into Clans. Only Joe Pitt has gone his own way. The upside is freedom. The downside is there's nobody on his side when trouble comes around. Joe gets rough receptions from all the countless Clans shifting about on the island of Manhattan, but his current trouble is with the Coalition - the Clan that controls the city river to river, from 14th Street to 110th Street."

www.sfbok.se/asp/serie.asp
    Här finns de tre första, men jag har beställt (och fått) även den fjärde.
    Man kan också skicka efter från Amazon.
    www.amazon.co.uk/s/ref=nb_ss_b%3Dstripbooks&field-keywords=joe+pitt+huston

• Stårschan
    Dino78 skrev 2009-04-27 23:06:25 följande:
    Ann Rice.Och så Bram Stoker förstås Finns en författare till som skriver lite om skräck...om han skrivit om vampyrer vet jag inte...minns inte ens namnet nu...något på D har jag för mig, och så Strieber eller nåt sånt...återkommer om jag minns namnet!
    Tänker du på "Varulvarna" av Whitley Strieber månne? Det var en bok som gjorde intryck på mig när jag läste den för många herrans år sedan. Det kanske vore dags igen.
  • Kiss of Eternity

Tjena!{#lang_emotions_laughing}

Börjar närma mig 30 år men tröttnar aldrig på vampyrer hehe!

Vampire Academy serien av Richelle Mead! (5:e boken utkommer i USA den 18:e maj)
    http://us.penguingroup.com/static/packages/us/yreaders/vampireacademy/index.html 

Har också läst bla House of night serien P.C Cast, samma känsla
    men en helt egen story. (7 böcker)
    http://www.houseofnightseries.com/ 

Tv serien Vampires Diary är ju baserat på böcker..har ej läst dem men än då! :)

Shan Darren har väl skrivit en serie också 7 böcker tror jag..har inte läst dem heller, men lär nog kika på dem med...fascinerad av vampyrer som jag är kan jag nog inte låta bli! :)

Anne Rice...Goodkind Terry...Jonas Diana Wynne...Sherrilyn Kenyon

...finns ju bra filmer och tv serier också {#lang_emotions_tongue_out}..

• Pocahontas

Det har redan sagts men kan sägas igen: köp Anne Rices vampyrböcker... De som blev till filmen En vampyrs bekännelse. Tyckte tyvärr inte om hennes andra böcker (Taltos bla).

• M73

månpocket ger ut charlaine Harris böcker (tru blood-serien) i nyöversättning. Välj den varianten om ni skall läsa på svenska för de andra är bedrövligt uselt översatta..
    För den som kan tänka sig att läsa på engelska finns det en hel drös vamyrserier som inte översatts

• Storm07

Ni har ju missat den absoult coolaste serien av alla, serien om Anita Blake! Den är skriven av Laurell K Hamilton. Jag har läst alla böcker ni nämner, men de här är bäst!

• LinneaEleonora

Började se Vampire diaries med skeptisk inställning. Var nästan besatt av Twilightböckerna/filmerna för något år sedan och tänkte att jag bara skulle bli besviken.

MEN .. den serien är asbra och min nya kärlek är Damon.
    Vad är det med mig och vampyrkillar?

• M73
    Storm07 skrev 2010-05-20 13:05:31 följande:
    Ni har ju missat den absoult coolaste serien av alla, serien om Anita Blake! Den är skriven av Laurell K Hamilton. Jag har läst alla böcker ni nämner, men de här är bäst!
    ja, dom är bra - fram till bok sju eller så när hon börjar spåra ur och skriva mer porr än nått annat... kan säkert vara kul om det är det man vill läsa men jag tycker det blir lite enahanda...
    för varulvsdiggare kan jag rekomendera Patricia briggs serie om Mercy, börjar med Moon called och så Carrie Vahugns böcker om radiopratande varulven Kitty, börjar med kitty and the midnight hour
  • Storm07

M73, om du uthärdar porren så ledsnar hon på det och återgår till lite mer action av annat slag i de senare böckerna.

• M73
    Storm07 skrev 2010-06-04 14:00:16 följande:
    M73, om du uthärdar porren så ledsnar hon på det och återgår till lite mer action av annat slag i de senare böckerna.
    OH, då får man uthärda det då...  *s*
  • Faile

Anne Rices vampyrkrönika. Tyvärr är inte alla hennes böcker skitbra, men ändå läsvärda.
    De bästa är just  En vampyrs bekännelse och De fördömdas drottning,

Sen gick det en serie på 4an för massor av år sedan som hette Vampyrernas hemlighet som var superbra. Vet inte om det går att ladda ner den nånstans, men rekommenderar den starkt.

• Raira

www.blinkx.com/ ,tvshack.net  här kan man se det mesta . vet inte om de finns här men man kan se twilligt filmerna här . visst kassa kvaliter ibland , men det är gratis .

mamma till 3 vildar f. 03 05 & 08
Svar på tråden Vampyrböcker/serier