Vampyrböcker/serier
Hej alla glada :) vampyrälskare,
Tänkte starta en liten tråd gällande andra vampyrböcker/serier nu när man har läst hela Twilightsagan från början till slut, och om igen, och igen, och igen.....
Mina förslag är:
Sookie Stackhouse av Charlaine Harris
Dessa böcker är lite mer "vuxen" läsning än Twilight, många anspelningar på sex :) För er som inte känner till detta, är TV-serien True Blood som visas nu på Canal + (med vår kära Alexander Skarsgård som en av karaktärerna) baserad på dessa böcker.
Jag har läst hela serien på engelska, men tror att den första och eventuellt den andra boken i serien finns på svenska om så önskas.
Har lånat ut nästa alla mina böcker i denna serie, men tror att det finns 6-7 böcker, och fler verkar vara på gång. Den första i serien heter:
Dead until Dark. (alla böckernas har Dead i titeln)
I går började jag även läsa en vampyrserie som heter "House of Night" av P.C och Kristin Cast. Just nu finns det tre utkomna böcker, än så länge endast på engelska; Marked, Betrayed och Chosen. Jag läste ut Marked igår och gillade den jättemycket, och har redan beställt de två andra böckerna i serien.
Denna serie är dock lite mer "tonårsaktig" med en något enklare språk än Charlaine Harris böcker.
Serien handlar om en tjej som blir "märkt" som vampyr (i
den världen kan vem som helst bli märkt som tonåring, och då måste de som märks genomgå en speciell utbildning via en specialskola) och hennes fortsatta liv i kampen att bli en vampyr.
En riktigt härlig serie, även för oss vuxna:) (jag är snart 30 år, om man nu kan räkna det som vuxnen)
MEN eftersom jag bokstavligt talat SLUKAR böcker, så hoppas jag ni kommer med fler tips och förslag på böcker/serier som handlar om våra underbara vampyrer
Ta hand om er!
/L

..