• Pistou

Ni som bor i Irland eller Schweiz... tacksam för hjälp.

Hjälp mig att välja. Maken har chans på två olika jobb i Irland resp. Schweiz och så vi kommer ev. att behöva flytta snart.

Maken är flerspråkig och talar engelska med vår 3-årige son (enklare för sonen att börja på dagis i Irland). Vi har tidigare bott i Frankrike och maken har sina föräldrar i Paris (enklare att vänja sig vid den Schweiziska kulturen).

Om maken erbjuds en tjänst i Irland skulle vi nog bo kring Dundalk eller kanske i det lite mindre Carlingford på Irländska östkusten. Om han erbjuds en tjänst i Schweiz blir det i den fransktalande delen av landet i staden Sion (ca 30 000 inv. beläget i en dalsänka och omgivet av alptoppar). Nu har vi nog inte så tur att han erbjuds bägge tjänsterna, men det skadar ju inte att vara förberedd.

Så snälla, hjälp mig med argument för och emot "era" länder.

People don't care how much you know until they know how much you care.
  • Svar på tråden Ni som bor i Irland eller Schweiz... tacksam för hjälp.
  • Amazina

Jag bor i Schweiz sedan 6 år tillbaka och trivs jättebra! Ekonomin är en stor anledning men även det fina vädret! Jag älskar den schweiziska sommaren! Från mars är det "svenskt sommar väder" och det är hyfsat varmt ända in i oktober. Så himla skönt! Dessutom är det ju lätt att hitta skidåkning oktober - april om man gillar det. Schweiz har bland de högsta lönerna i Europa. Vi hade ALDRIG kunnat leva som vi gör med motsvarande jobb i Sverige! Jag kommer ha extremt svårt att flytta tillbaka till Sverige i framtiden. Om jag nu gör det alls... trivs jättebra här!

Du är välkommen till vår Schweiztråd om du vill prata av dig! Ska skicka länken.

• Pistou

Tack för svaret! Jag kommer absolut att titta in i er Schweiztråd.

Någon irländare därute som vill berätta om livet i Irland? Boende, priser, barnomsorg...?

• Fenna

Hej,

Vi bor pa Irland. Listar nagra saker som jag tycker ar bra (och nagra jag tycker ar mindre bra) har:

Hog kvalite pa barnomsorgen, dagis verkar battre an i Sverige med fler personal per barn. Problemet ar bara att det ar jattedyrt. 900 euro far man rakna med i Dublin, kanske lite mindre i Dundalk. Sen finns det saklart andra alternativ som dagmamma, au pair osv. Sen borjar man skolan nar man ar 4 har, sa det kanske din son kommer att vara nar ni kommer hit.

Trevliga manniskor. Det ar latt att lara kanna folk och det ar valdigt internationellt.

Om du vill jobba ar det fortfarande ratt latt att fa jobb, trots krisen, speciellt om du kan fler sprak utover Engelska.

Stor valfrihet nar det galler sjukvard, dagis osv, men man far rakna med att betala mer for allt. A andra sidan betalar man mindre skatt.

I Dublin ar hyrorna ar hoga, men jag skulle gissa att det ar betydligt billigare i Dundalk.

Vi har bott har i fem ar och har trivts valdigt bra, fast nu funderar vi pa att flytta vidare. En orsak ar att vi funderar pa att skaffa ett barn till i framtiden och tva dagisavgifter skulle bli for mycket.

• Pistou

Hej Fenna!

Jättebra information! Tack så mycket. Jag visste inte att dagis var så dyrt i Irland. Däremot är det väl så att irländska kvinnor ofta stannar hemma efter att de fått barn (vet inte om det stämmer), så det kanske går hand i hand.

• Apple Pie

Pistou - jag har inte bott på Irland, men både England och Geneve i Schweiz. Det är dyrt i båda länderna, men människorna är trevliga på Irland och det är oftast väldigt svårt med människorna i Schweiz, som ofta inte är så accepterande. Pratar ni franska, annars blir det svårt..iallafall de första åren tills ni lärt er. Om ni älskar skidåkning, så e ju Schweiz ett absolut fördel, säkert mer jobb i början då bara för att känna er hemma. Sks ni bara iväg några år, så hade jag valt Irland där man kan trivas direkt.

• Pistou

Hej Apple Pie,
    Tack för ditt svar!
    Ja, vi talar franska så språkligt borde det inte bli några problem. Visst har man hört att Schweizare är stela, men det sägs det ju om svenskar också...

• jsmfb

Jag bodde på Irland i sju år och det var för länge. Som sagt drygt 900 EUR betalade vi för dagis och det var i och för sig bra (sonen gick där mellan 10 och 15 mån ålder, i det spannet har de tre barn per personal och för större barn fem barn per personal) men de hade nästan ingen gård. Finns det en lekplats i en förort så har man tur, inte som här i Sverige där alla områden som byggs har lekplatser utströdda. Trafikstockning till och från jobbet, kanske har lättat lite nu med krisen.

Vad gäller boende så är det samma dåliga standard på husen som i England, maten är lika dyr som i Sverige. Fördel med att bo norr om Dublin som ni skulle göra, är att man lätt kan köra över gränsen och handla där det är billigare.

En sak med skolorna är att staten inte driver vanliga skolan utan det gör katolska kyrkan, så på senare år när det har varit stora barnkullar har de givit företräde till barn som kan uppvisa dopcertifikat från katolska kyrkan. Vi ställde vår son i kö till friskola när han var sex veckor gammal, för i den skola dit det var gångavstånd hade han troligen inte släppts in. Kanske lättare på en mindre ort, dock.

Att gå till doktorn kostade 55 EUR även för barn!

Jag har bara kört igenom de orter ni funderar på, men jag tror att livskvaliteten kan vara bättre där än i Dublin. Hur långt pendelavstånd skulle din man ha till jobbet? Förresten kan jag rekommendera forumet magicmum.com

• Pistou

Tack för svaret jsmfb!
    Jättebra information som vi ska ha i åtanke.

Jag och min man bodde i England när vi var unga och precis avslutat våra studier, så vi har fått erfara standarden (eller snarare bristen därpå) när det gäller husen där. I en lägenhet vi bodde i fanns bara ett litet elelement i badrummet så på vintrarna fick vi is i fönsterkarmen. I ett annat hus torkade aldrig tvätten utan började lukta mögel efter två dagar på torkställningen... Inte alls kul.

• Mealla

Jag har inte bott pa Irland men min man kommer darifran och jag har varit dar mycket. Han daremot bodde ett ar i Schweiz ett ar och till denna dag "hatar" (lite skamtsamt, ok) han schweizare, men han tycker att Schweiz ar ett vackert land. Jag tror sa har, att om ni prioriterar ert boende och att saker fungerar som de ska, da ska ni valja Schweiz. Om ni prioriterar det sociala, lite dosnack med grannen, vill fa nya vanner da ska ni valja Irland.

• Apple Pie

Jag bor u i Schweiz nu, och önskar inte min värsta fiende hit!!! Jag ska flytta tillbaka till London i September, och visst läckande rör, dragiga fönster osv osv underbart!

• Pistou
    Apple Pie skrev 2009-05-01 20:14:32 följande:
    Jag bor u i Schweiz nu, och önskar inte min värsta fiende hit!!! Jag ska flytta tillbaka till London i September, och visst läckande rör, dragiga fönster osv osv underbart!
    Oj, det låter inte bra. Vad har du råkat ut för för att känna så?
    Mealla skrev 2009-05-01 14:31:53 följande:
    ...om ni prioriterar ert boende och att saker fungerar som de ska, da ska ni valja Schweiz. Om ni prioriterar det sociala, lite dosnack med grannen, vill fa nya vanner da ska ni valja Irland.
    Hej Mealla!
    Jo, jag har absolut också fått det intrycket. Eftersom min man och jag har bott i England tidigare vet vi att det är lätt att få vänner där, och många vittnar ju just om att Irländare är trevliga och sociala så förhoppningsvis blir det likadant på Irland.

Samtidigt kanske Schweizare är lite som fransmännen; självupptagna och svåra att knyta kontakt med. Min man är född och delvis uppvuxen i Frankrike men är själv inte fransman. Trots att vi bodde där i 5 år fick vi inga franska vänner alls under dessa år och vi är väldigt trevliga och sociala av oss.  (Vi har även bott i Spanien och USA där vi däremot fick goda vänner omedelbart).
  • Fenna

Pistou, de har ju byggt ratt mycket pa Irland de senaste aren sa det ar ratt latt att hitta ett nytt hus, inte samma kvalitet som i Sverige, men inte sa daligt heller (eller ocksa har jag vant mig ). Trafiksituationen ar daremot fruktansvard sa det kan vara vart att kolla upp innan man bestammer var man ska bo.

Jag har nog vant mig lite vid systemet har, dar mycket mer ar privat. Det dar med skola kan i och for sig vara bra att kolla upp. Det kanske inte ar sa roligt att ha sitt barn i en klass dar alltfor manga inte har engelska som modersmal och manga har ju flyttat hit pa senare ar, men var son ar sa liten an sa jag vet inte riktigt hur det fungerar. Sen ar ju som nagon sa privatskolor vanliga, iallafall i Dublin.

Tror ocksa att Dublin och Schweiz ar tva helt olika kulturer, bada har sakert sina fordelar.

• Stork Fröken

Hej

Har bott i både Schweitz och Irland och som så många skriver här är det ett val mellan trevliga människor och bättre standard. Inte ens mina Schweitziska vänner tycker att folk där är speciellt trevliga eller öppensinniga, de tror att det är de höga alperna som skapar även innre bariärer..

• Stork Fröken

äh andra halvan av mitt inlägg försvann och nu orkar jag inte skriva om det. kortfattat.. Jag har trivts i båda länderna men mitt hjärta slår defenitivt för Irland :)

• Apple Pie

Pistou, ja men då vet ni ju själva...vi är också sociala men kan säga att då e det som i frankrike..och då vet ni ju själva vlken skillnad det isåfall e att bo antingen i typ USA o Spanien eller Frankrike. Det e dyrt på båda ställen, vi känner oss inte hemmahär och kommer aldrig att göra det så vi känner helrre att vi bor någonstans där vi trivs, livet är för kort för att gå runt att må dåligt.

Lycka till var ni än väljer att bo...elller var ni än hamnar!

Svar på tråden Ni som bor i Irland eller Schweiz... tacksam för hjälp.