• marvi

DMSA-scintigrafi för spädbarn, hur ska jag få henne att ligga still?

Vår dotter, 7 veckor gammal har haft njurbäckeninflammation (uvi som gått till njurarna) och blivit kallad till sk. DMSA-scintigrafi. De ska spruta in ett spårämne i armen och fotografera njurarna med gamma-kamera efter 4 h. Det står i instruktionerna som jag fått att det är viktigt att barnet ligger helt still under fotograferingen som tar 3 x 5 min.

Nu undrar jag hur jag ska få henne att ligga still? Ett vaket spädbarn ligger inte still på en främmande sjukhusbrits (inte hemma i egna sängen heller). Alltså måste jag få henne att sova?
    Någon som har erfarenhet av detta och vet exakt hur stilla de måste ligga? Kanske räcker det att hålla henne?

• Svar på tråden DMSA-scintigrafi för spädbarn, hur ska jag få henne att ligga still?
  • lillith

Hmmm... tror de själva att det går helt smärtfritt??? vid MR och CT så söver man barnen - ger dem ett snabbt rus. Du ska kanske ringa och säga att det blir svårt så att de får avgöra hur man ska göra. Det är ett rätt litet barn...

• marvi

Du har rätt, de kanske alltid söver så små barn. Jag får fråga på morgonen när vi kommer dit.

• JennyS

Hej!

Vi har precis gjort scint på våran tjej som två år. Jag var precis som du lite orolig över hur hon skulle kunna ligga stilla då de tog bilder 8 min x 3, men hon blev lätt sövd, så hon sov som en stock under hela röngten.

De kommer säkert att söva henne för att barnen måste ligga helt stilla. Har inte du fått någon information hemskickad? vi fick en en hel A4, vilket underlättar, för man har sååååå många funderingar inför sådana här undersökningar.

Lycka till!

• elinina

vi gjorde en isotopunderskökning på våran grabbnär han va 2 mån drygt. han skulle då ligga still i 2*20min...
    men tack vara att de masade med han så när de skulle sticka honom, så blev han helt slut och låg stilla så när på hela tiden...

har skrivit om det i min dagbok...i april va det.
    fast är du orolig skadu nog inte läsa....för det är nog ingen rolig läsning då. (inte själva undersökningen men det som va innan)

men se till att trötta ut ordentligt och ge ordentligt med mat just innan det är dags för undersökningen, så hon somnar...

just det, vår grabb ä född med ett dilaterat njurbäscken, så därför gjorde vi dessa undersökningar!
    lycka till

• marvi

Nu har vi gjort scintografin. Det gick jättebra att få henne att ligga still, de hade en varm filt och en kudde som de "blåste upp" runt henne så att hon låg som i en kokong. Hon var på sitt bästa humör och flörtade med sköterskan så hon tyckte nog det var mysigt att ligga där.
    Dessvärre visade undersökningen på en aning nersatt njurfunktion (ärrbildning), det kan dock växa bort så vi får återkomma om ett år och se då.

• elinina

marvi: skönt att det gick bra!!

Svar på tråden DMSA-scintigrafi för spädbarn, hur ska jag få henne att ligga still?