• Anonym (vikt)

BMI 26, för mycket?

Hej! Jag är 156 lång o väger 64 kg. Mitt BMI ligger då på 26 och gränsen ska ju ligga på 25. Kan det minska mina chanser att bli gravid? Är det någon som vet om jag skulle kunna ha lättare att bli gravid om jag vägde 56kg? Kan man sätta igång med t ex en GI diet fast man ändå försöker bli gravid? Jätte tacksam för svar.

• Svar på tråden BMI 26, för mycket?
  • listo

Har du regelbunden mens? I så fall har du förmodligen också regelbunden äggglossning och då bör du ha "normal" chans att bli gravid. Det övervikt kan göra är att rubba hormonbalansen så att mens och ägglossning blir oregelbundna eller uteblir, och då är förstås chansen att bli gravid  betydligt mindre.

Det är ingen fara att gå på diet när man försöker bli gravid.

Lycka till!

listoplisto.blogspot.com - bättre och bättre dag för dag
  • systersandra

Har du mens regelbundet så är det ingen fara.Tycker inte du har farligt högt BMI heller,inte så högt att det kan skada fertiliteten.
    Man brukar säga generellt att en 20 %-ig övervikt kan påverka fertiliteten negativt.
    Finns dock de med fetma som utan problem blir med barn likadant som det finns normalviktiga som har svårt att bli gravida.

• Anonym

Mitt BMI har alltid legat runt 28-29 men jag har lyckats (trots skydd)bli gravid 7 ggr. 2 fina barn har de resulterat i, så om du inte känner att du vill/behöver banta, så gör inte de =)

Svar på tråden BMI 26, för mycket?