• Lerkorg

Hur stora kan sniglar bli?

Hej,

var precis ute på tomten en sväng. I rabatten bakom garaget ligger en snigel som har ett hus eller skal eller vad det kan heta, stor som en tennisboll. Själva snigeln är jättelång. Har aldrig förut sett en sådan gigant. Vad är det för sort?

Lite oförberedd på att en snigel kan uppnå en storlek av en chihuahuavalp.

• Svar på tråden Hur stora kan sniglar bli?
  • Lerkorg

Tack för svaret.
    Har aldrig hört talas om sådana. Ska googla och se om det finns någon bild av dylika monster.

Hoppas att den inte har så många polare, kan bli väldigt trångt i trädgården i sommar då. :-/

• Diablo

Jag har jätte många vindbärssnäckor, de brukar inte stöka till så mycket, tycker att de är riktigt trevliga, förutom om man räkar trampa på någon när man är barfota!

• Maac

Dessutom kan man äta vinbärssnäckor! enligt min mamma iaf

• Lerkorg

Ja, det visar sig idag att den har polare.
    Trots att jag är djurvän så skulle jag helst se att de bodde någon annanstans än i min trädgård.
    Kan man övertyga dem om nödvändigheten av att de flyttar?

(Egentligen kanske jag kan ringa till en veterinär som kommer och skjuter dem med bedövningspilar och tar dem med till en djurpark där små barn kan rida på dem. De är i alla fall stora nog för det!)

Pink:

Äta dem?

• Trolltoka

Snäckor kan bli jättestora. Vi har afrikanska jättelandsnäckor här hemma (dock i husdjurssyfte) som kan bli uppåt 30cm i skallängd och väga uppåt 1kg

• Lerkorg

Herregud!
    Det är väl inte sådana jag har råkat ut för?

Vad äter de för att bli så stora? Hästar...?

Jaja, de får väl husera här då eftersom ni säger att de är trevliga.
    Jag kan ju alltid sätta upp en skylt om att "Här vaktar jättesniglar", kan kanske vara avskräckande för inbrottstjyvar och annat löst folk.

• Trolltoka

Haha nä det är det nog inte! Tror inte de _afrikanska_ jättelandsnäckorna skulle överleva en svensk vinter

"Vinbergssnäcka (Helix pomatia) är ett djur i klassen snäckor. Den kan bli 10 cm lång och väga 30 gram.

Vinbergssnäckan är Sveriges största landsnäcka och förekommer på flera ställen i södra och mellersta Sverige. Den har i de nordligaste delarna införts från de sydligare delarna av Europa som en delikatess. Den serveras vanligen under beteckningen sniglar.

Snäckan förekommer främst på skuggiga ställen och dess skal är grågult till färgen." sv.wikipedia.org/wiki/Vinbergssn%C3%A4cka

Snäckor är faktiskt ganska trevliga husdjur Oerhört lättskötta men tyvärr så får man ju inte plocka in djur ifrån den svenska naturen och hålla Men om du vill ha dom kvar på gården och att dom ska växa sig stora så kan du lägga ut sephia-skal (finns i djurhandeln)

• Maac
    Lerkorg skrev 2009-04-29 10:24:28 följande:
    Ja, det visar sig idag att den har polare. Trots att jag är djurvän så skulle jag helst se att de bodde någon annanstans än i min trädgård. Kan man övertyga dem om nödvändigheten av att de flyttar?(Egentligen kanske jag kan ringa till en veterinär som kommer och skjuter dem med bedövningspilar och tar dem med till en djurpark där små barn kan rida på dem. De är i alla fall stora nog för det!)Pink:Äta dem?
    Jajamensan - delikatess Med vitlök förstås.
  • Novia

Åh, lyckos dig som har vinbärssnäckor, de är ju hur mysiga som helst! När jag var liten brukade vi leka med dem, köra snigelrace och pyssla om dem. Kanske inte så roligt ur snigelsynpunkt ioförsig...

• Lerkorg

Novianova:

Ja, jag inser ju nu efter att ha tagit del av era positiva upplevelser att jag borde sträcka på mig av stolthet över den population av stora sniglar som jag nu vet lever på min tomt. Jag blev bara lite bestört i början. Smått chockartat att hitta dessa bowlingklot i trädgården.

Äta dem kommer jag dock inte att göra.

Trolltoka:

Afrikanska bin överlever ju så vad visste väl jag?
    Tack för info och länk också, ska genast bekanta mig med dessa djur.

Svar på tråden Hur stora kan sniglar bli?