• Toker

Halva synfältet borta??

Hej!

Halva synfältet är borta, ser knappt var jag sätter händerna på tangentbordet!! Har skitont vid tinnigen och svettas!! Vad an detta vara för nåt? Födde för sex och en halv vecka sen... någon som känner igen??

• Svar på tråden Halva synfältet borta??
  • evaviola

Hejsan! Har inte varit med om det, men ring genast sjukvårdsupplysningen o hör vad dom säger!!!! Nu medesamma! Kram

• FRUFRIDA

jag brukar få liknade när jag har kraftiga migränanfall =( tappar synen svettan och tappar känsel ihänder och for ont i tinningen, om det är det så gå till läkare för att få medicin!
    kan ju vara nått annat också!
    hoppas det blir bättre!
    kramar/Frida

• Danbala

Låter som en sån där "aura"-grej vid migrän, jo...

• LinaEje

Åk till akuten NU!!!!! Om du ALDRIG tidigare haft dessa problem detta kan vara vad som Helts Men jag hade i alla fall åkt direkt

• maneten

Låter precis som migrän aura, det fick jag när jag hade det ett par gånger . Jag såg inte fingrarna framför mig och åkte itll akuten som konstaterade att det "bara" var migrän. Det går isf över om ca en halvtimme och då kommer huvudvärken så jag tog det som ett bra tecken på att det var dags att äta värktablett. Tar man värktabletten innan värken kommer så har man större chans att den inte blir lika intensiv.

• Toker

Hej! tack för era svar! jag tror ju själv också på migrän. har fått en läkartid idag 15.20 iallafall så får vi se tack igen! /Toker

• maneten

Försvann problemet efter en stund eller? Jag blev iaf livrädd första gången det hände mig, stod och lagade mat och sa till maken att "jag ser inte två av mina fingrar mitt på handen när jag håller den framför mig". Gick och lade mig en stund och sen efter ett tag så komhuvudvärken och den var inte nådig. Trodde jag hade fått hjärnblödning eller nåt så vi åkte till jourläkarcentralen (varför händer sånt här ALLTID på kvällar och helger?). Mådde jätteilla och bara ville träffa läkaren och de prioriterade mig rätt högt trots allt så jag behövde bara vänta tjugo minuter eller nåt. De kunde inte bedöma vad det var så de skickade mig vidare till akutmottagningen på sjukhuset (då blev jag ännu mer orolig eftersom de inte kunde ställa diagnos direkt heller). Där mådde jag så illa så jag spydde först i buskarna utanför deras ingång och sen på deras toalett ett par gånger. Fick gå direkt in eftersom de inte visste vad som var fel. Läkaren kom rätt snabbt fram till att det var migrän och jag fick order att åka hem och lägga mig med huvudvärkstabletter och vila. Jag hade stressat jättemycket den perioden på jobbet och var på gränsen till utbrändhet så detta blev en väckarklocka för mig iaf. Det hände mig bara en gång till och då satt jag på jobbet men så fort flimret kom så tog jag huvudvärkstabletter och undvek på så sätt att få så ont i huvudet, jag tog bara två vanliga alvedon ohc det räckte.

Jag håller tummarna för dig och att du inte ska behöva få fler anfall av detta, det är verkligen jobbigt och hemskt. Skickar en kram!

• Halvnorskan

Det kan vara allvarligt. Blodpropp eller hjærnblødning. Du måste genast komma till en doktor/akuten.

Lycka till!

• Danbala

Varje gång jag får aura-grejer tar jag en dubbel aspirin och lägger mig i ett mörkt och tyst rum. (Okej, det är svårt när man är på jobbet, men om det går, så gör jag så.)

Det tar udden av min efterföljande migränattack, i alla fall.

Lyckligtvis händer det mig vääääldigt sällan.

• maneten

Hur har det gått för dig toker? Fick du träffa läkaren idag och vad sa de?

• ringar på vattnet

Med största sannolikhet är det migränaura. FÖrvärras ibland pga hormonomställningarna i o m graviditeten. Min migrän har iallafall blivit värre i samband med graviditeterna..

• Esterella

Har sådär ibland, fast utan huvudvärk.
    Jag brukar gå och lägga mej en stund och sen så är det borta, tror det kallas för ögonmigrän, det är asläskigt när man inte vet vad det är.

• sockergryn

Jag fick migrän efter att jag fött vårt första barn. Hade aldrig haft det innan, men någon sa att de kan komma efter en graviditet, som en biverkning. Har haft 6-7 anfall under 6 år. Så det händer inte alls ofta, men det börja på samma sätt som ditt, med synfel. Sedan kommer smärtan i huvudet och till sist kan trycket göra att man kräks. Rekommenderar starkt att ta huvudvärkstabletter så fort du känner av synfelet och lägga dig i ett tyst mörkt rum och vänta tills det går över! Hoppas att du slipper vara med om det fler gånger! Tycker synd om er som har det här ofta!

• fru kreativ

Jag förlorade synen på ena ögat under en kväll när vår son hade svår kolik. Jag fick svaret att det var av kraftig sömnbrist. (Sov ca 2 tim/natt i flera veckor). Men självklart ska man kolla upp det ordentligt!

• LinaEje

Vid ögonmigrän upplever man en blixt eller sicksackformat fladdrande ljus som sträcker sig över synfältet men sedan försvinner. Kan man förväxla sådana blixtrar med de man får vid näthinneavlossning?
    Ögonmigrän innebär migrän utan huvudvärk, d.v.s. man får bara förstadiet till huvudvärken. Man kan då se ljusfenomen som du beskriver. Om du haft det upprepade gånger och synen inte förändrats kan du vara säker på att det rör sig om ögonmigrän. Om man aldrig tidigare råkat ut för ljusfenomen som blixtar och plötsligt får det ska man söka läkare, eftersom näthinneavlossningar många gånger kan föregås av sådana fenomen. Får man dessutom en påverkan på synen i form av ridåer eller svarta skuggor ska man definitivt söka akut för en ögonundersökning.

• maneten

När jag fick "ögonmigrän" (eller rättare sagt migrän med aura som läkaren sa) så var det i form av synfältsbortfall, jag såg inte vissa delar av synfältet, sen dröjde det ett tag och sen slog huvudvärken till. Det finns mer info om migrän från Infomedica på följande länk för de som vill läsa mer:

www.infomedica.se/artikel.asp

• Anonym

Vill inte oroa någon onödigt mycket men min kompis sambo förlorade synen helt på ena ögat huxflux. Visade sig vara MS, hon är 25 år och fick sitt första barn för några månader sen. Sååå hemskt!!

Så jag tycker absolut att du ska söka sjukvården. Jag tror inte du har MS, men friskt låter det inte. Låter som migrän!

• Toker

Hej!

Insåg att jag inte hade avgett nån "rapport" !! skäms lite! Men jag var till läkaren iallafall och han hittade inget fel, men han trodde på, som för fru kreativ, på sömnbrist och att det var migrän jag hade haft... Det var ju ganska tydligt att jag hade sömnbrist eftersom jag somnade direkt efter och sov som en stock!

Så nu vet ni Tack för alla svar! Kram! /Toker

• ringar på vattnet

Då jag har migrän blir jag kanontrött och gäspar hela tiden. Så det behöver inte vara sömnbrist. Skönt att du fick lite klarhet i vad det kan vara iallafall.

Svar på tråden Halva synfältet borta??