• kimsi

Fråga om billån

Jag och en kompis har hamnat i en diskussion och vi tänke om ni kunde lösa den åt oss.

Kompisen har en bil (begagnad) som hon köpte för ett år sedan, bilen är köpt på avbetalning. Den har krånglat väldigt mycket så nu har hon tröttnat och bestämt sig för att sälja den (privat), givetvis har bilen sjunkit en del i värde så hon får ju inte alls vad hon har lån på. När hon har sålt sin bil så ska hon köpa en annan begagnad (privat) för de pengarna som hon får från försäljningen. Hon ska alltså ha billånet kvar men byta bil.

Hon har fått en köpare som kommer i morgon och sedan ska hon titta på sin andra bil på fredag, nu till det vi diskuterar.

Jag tror inte att hon får sälja en bil som är belånad utan att lösa in lånet på bilen, hon säger att hon får det. Vem av oss har rätt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-28 10:24
    Glömde säga, bilen hon ska sälja är köpt på en firma och det är där hon har avbetalningen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-28 13:08
    Nu har jag äntligen fått henne att kolla upp det, hon kontaktade helt enkelt bilregistret och frågade och på hennes bil står det kreditköp och inget ägarbyte får ske innan krediten är borta. Hon är besviken som fan, men nu vet hon i alla fall.

• Svar på tråden Fråga om billån
  • Helena 82

Tror att det är så som du säger...man måste lösa det första lånet och sen ta ett nytt på den nya bilen. Så är det ju med bolån iaf...

• kimsi

Ja jag tror också att det är så, men hon säger att jag har fel. Jag har försökt googla men hittar inget som är väldigt tydligt med raka besked.

Men för bilfirman är ju bilen en säkerhet ifall hon skulle slarva med avbetalningen, hon kan väl inte sälja deras säkerhet utan att lösa in lånet.

Hon sa att om det var så kunde hon skriva sin nya bil på lånet, men den är ju inte köpt hos dem och troligtvis värderar de den inte lika högt heller.

• Smurfan83

Ja har man tagit ett bil lånså är ju bilen som säkerhet den infon finner du även om du gör ett utdrag från vägverket (el om det är transportstyrelsen nu) så står det kreditköp och när det går ut.

Säljer hon bilen och inte löser lånet så kan även den nya ägaren till bilen hamna i kläm då banken har den som säkerhet.

Däremot om man har tagit ett vanligt privatlån utan säkerhet så är det inga problem.

• Miss Lau

Det beror helt på vad som står i avtalet. Är det ett billån är bilen oftast säkerhet för lånet och då måste lånet lösas. Är det däremot ett blancolån utan säkerhet som hon tagit för att köpa en bil är det helt okej att sälja bilen utan att lösa lånet.

• Stormorsan

Om bilen har lån finns det en kreditspärr i bilregistret.

Ägarbyte kan inte ske förrän kreditgivaren tagit bort spärren och det gör de inte förrän lånet är betalt.

• Karisma

På swedbanks billån måste man lösa lånet om man säljer bilen. Hon får nog helt enkelt ta ett nytt lån för att finansiera den nya bilen. Bäst är ju om hon kontaktar dem hon har lån hos innan hon säljer bilen hon har idag. Så hon inte får problem.

/K

• Smurfan83

Glömde säga att bilfirman bryr sig nog inte om det här alls.

Bilfirman har redan fått betalt från kreditfirman (de som hon betalar lånet till)
    så det här är något mellan henne och kredirbolaget. Bilfirmans affär är avslutad sedan länge.

Om det inte är något väldigt speciellt men det normala är det går till så.

• Vofflis

Vi köpte vår volvo på avbetalning hos en bilfirma, där står det i kontraktet att vi inte får sälja bilen vidare förrän lånet är avbetalt. Tror att det är samma villkor på de flesta firmor.

• Gorban

Hon kan ta ett billån hos Ikanobanken. De tar över gamla billån hos andra kreditgivare och Ikanobanken tar inte bilen som säkerhet och då finns ingen kreditspärr i bilregistret.

Förutsättningen är givetvis att hon har en ekonomi som gör att Ikanobanken vill bevilja henne lån.

Det är alltid knepigt att ha en kreditspärr på en bil som man vill sälja. Själv har jag flera gånger gjort så att jag har sålt bilen först och sedan löst lånet samma dag. I något fall var köparen medveten om detta men de flesta köpare har ingen aning om att de ska kolla upp om bilen har kreditspärr i bilregistret.

Svar på tråden Fråga om billån