Fråga om billån
Jag och en kompis har hamnat i en diskussion och vi tänke om ni kunde lösa den åt oss.
Kompisen har en bil (begagnad) som hon köpte för ett år sedan, bilen är köpt på avbetalning. Den har krånglat väldigt mycket så nu har hon tröttnat och bestämt sig för att sälja den (privat), givetvis har bilen sjunkit en del i värde så hon får ju inte alls vad hon har lån på. När hon har sålt sin bil så ska hon köpa en annan begagnad (privat) för de pengarna som hon får från försäljningen. Hon ska alltså ha billånet kvar men byta bil.
Hon har fått en köpare som kommer i morgon och sedan ska hon titta på sin andra bil på fredag, nu till det vi diskuterar.
Jag tror inte att hon får sälja en bil som är belånad utan att lösa in lånet på bilen, hon säger att hon får det. Vem av oss har rätt?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-28 10:24
Glömde säga, bilen hon ska sälja är köpt på en firma och det är där hon har avbetalningen.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-28 13:08
Nu har jag äntligen fått henne att kolla upp det, hon kontaktade helt enkelt bilregistret och frågade och på hennes bil står det kreditköp och inget ägarbyte får ske innan krediten är borta. Hon är besviken som fan, men nu vet hon i alla fall.