• Saridh

Erfarenhet av Akta Graco DuoLogic 2?

Hej!

Finns det någon som har/haft bilbarnstolen Akta Graco DuoLogic 2?
    Fördelar och nackdelar??

Har nämligen fått en sådan av svärfar. Så jag vill veta lite vad vi fått för något :) Har kollat Aktas hemsida och vet vad som står där, men hur är den i verkligheten?

• Svar på tråden Erfarenhet av Akta Graco DuoLogic 2?
  • Saridh

ingen alls? det kanske inte är en så vanlig stol...

• Adventuredad

Dulogic 2 är en bra Isofix stol som tar relativt lite plats.  Den klarar både Isofix och bälte.  Den ser inte så snygg ut men det är en bra stol.

• Finesse
    Adventuredad skrev 2009-04-28 22:13:55 följande:
    Dulogic 2 är en bra Isofix stol som tar relativt lite plats.  Den klarar både Isofix och bälte.  Den ser inte så snygg ut men det är en bra stol.
    Snygg? jag tycker den är bra mkt snyggare än Hi-way..

TS: Vi hade inte en Duologic 2 utan en 1:a.. 2:an ska vara bättre eftersom man kan ha babyskyddet utan basen i bilen, vilket blir praktiskt

Men det ni borde kolla upp är hur den passar i eran bil. Eftersom 1:an och 2:an mest bara skiljer sig på den punkten jag skrev först så borde ju basen vara nästan likadan och i en Mazda 6 satt stolen jättebra.. men i en Saab 9-5 nådde inte stödbenet ända ner i golvet och stolen "vickade" på sätet, vilket gjorde att vi sålde stolen och köpte en Britax Hiway.
  • Saridh
    Adventuredad skrev 2009-04-28 22:13:55 följande:
    Inte så snygg....hehe. De kan jag stå ut med, bara den inte är krånglig och värdelös :)
    Finesse skrev 2009-04-28 22:33:30 följande:
    Snygg? jag tycker den är bra mkt snyggare än Hi-way..TS: Vi hade inte en Duologic 2 utan en 1:a.. 2:an ska vara bättre eftersom man kan ha babyskyddet utan basen i bilen, vilket blir praktiskt Men det ni borde kolla upp är hur den passar i eran bil. Eftersom 1:an och 2:an mest bara skiljer sig på den punkten jag skrev först så borde ju basen vara nästan likadan och i en Mazda 6 satt stolen jättebra.. men i en Saab 9-5 nådde inte stödbenet ända ner i golvet och stolen "vickade" på sätet, vilket gjorde att vi sålde stolen och köpte en Britax Hiway.
    Ok, de är ju bra att det går att använda babyskyddet separat. Men är babyskyddet väldigt tungt? Tyngre än vanliga babyskydd?
    Är det krångligt att sätta tillbaka babyskyddet ifall man tagit ur det tillfälligt?
    Eran Mazda, var det en mindre bil alltså? För vi har en mindre kombi, Opel Astra. Tror Opel Astra är ungefär jämförbar med Saab 9-3.
    Men var ni alltså nöjda med stolen förutom att den blev för "liten" i 9-5an?
  • Saridh
    Finesse skrev 2009-04-28 22:33:30 följande:
    Snygg? jag tycker den är bra mkt snyggare än Hi-way..TS: Vi hade inte en Duologic 2 utan en 1:a.. 2:an ska vara bättre eftersom man kan ha babyskyddet utan basen i bilen, vilket blir praktiskt Men det ni borde kolla upp är hur den passar i eran bil. Eftersom 1:an och 2:an mest bara skiljer sig på den punkten jag skrev först så borde ju basen vara nästan likadan och i en Mazda 6 satt stolen jättebra.. men i en Saab 9-5 nådde inte stödbenet ända ner i golvet och stolen "vickade" på sätet, vilket gjorde att vi sålde stolen och köpte en Britax Hiway.
    Det är jag som är snurrig...du skriver ju att det va 1:an ni hade. Förlåt!
    Då vet du ju såklart inte ifall babyskyddet är tungt eller krångligt att sätta tillbaka.

Tack för era svar iaf!!
  • Finesse
    Saridh skrev 2009-04-28 22:51:13 följande:
    Det är jag som är snurrig...du skriver ju att det va 1:an ni hade. Förlåt! Då vet du ju såklart inte ifall babyskyddet är tungt eller krångligt att sätta tillbaka. Tack för era svar iaf!!
    Jag skulle tippa på att man sätter dit babyskyddet på samma sätt.. det som skiljer ettan och tvåan är nån blå plastbit som gör att det är godkänt att använda babyskyddet utan bas. Och det är absolut inte alls svårt att sätta dit det.. jag har bärt min 1-åring i den och satt dit babyskyddet i basen utan några problem

Mazda 6:an är större än Saab 9-3.. men lite mindre än Saab 9-5:an.. så stolen blev absolut inte förliten.. utan snarare att den vickade som sagt när stödbenet inte nådde i golvet.. det har mer att göra med hur bilen är konstruerad. Vi hade stolen i baksätet.. hur det funkar i framsätet vet jag ej.
  • ebbebulan

Vi har 1:an till vår son är väldigt nöjda med den än så länge. En av de bästa finesserna med babyskyddet är att man kan sätta hjul o draghandtag på den så man slipper bära den om man g år in i en affär o shoppar. Bara att dra upp handtaget o gå, supersmidigt.

♥ min älskade bula, ebbe 080424 ♥ www.fruganjansson.blogspot.com/
  • Saridh
    Finesse skrev 2009-04-28 22:55:30 följande:
    Jag skulle tippa på att man sätter dit babyskyddet på samma sätt.. det som skiljer ettan och tvåan är nån blå plastbit som gör att det är godkänt att använda babyskyddet utan bas. Och det är absolut inte alls svårt att sätta dit det.. jag har bärt min 1-åring i den och satt dit babyskyddet i basen utan några problem Mazda 6:an är större än Saab 9-3.. men lite mindre än Saab 9-5:an.. så stolen blev absolut inte förliten.. utan snarare att den vickade som sagt när stödbenet inte nådde i golvet.. det har mer att göra med hur bilen är konstruerad. Vi hade stolen i baksätet.. hur det funkar i framsätet vet jag ej.
    Jaha, ok. Så det gick att ta ur babyskyddet även på 1an, men man fick inte använda det utan bas. Då hajjar jag. Jag trodde att babyskyddet satt fast.
    Jag hoppas den kommer passa bra i våran bil, vi kommer att ha den i baksätet då det är krockkudde fram som inte går att koppla ur.

Kanske verkar konstigt att svärfar köper bilstol till oss utan att vi vet om den passar i bilen. Men han jobbar på folksam som samarbetar med Akta graco, så han som anställd köper dom för lite å ingenting. Fick reda på idag att han hade beställt stolen, jag och min sambo visste ingenting. Men är väldigt tacksam över omtanken att hans barnbarn ska åka säkert.
  • Saridh
    ebbebulan skrev 2009-04-28 22:59:36 följande:
    Vi har 1:an till vår son är väldigt nöjda med den än så länge. En av de bästa finesserna med babyskyddet är att man kan sätta hjul o draghandtag på den så man slipper bära den om man g år in i en affär o shoppar. Bara att dra upp handtaget o gå, supersmidigt.
    Ok. När jag såg instruktionsfilmen på hemsidan kunde jag inte tänka mig när man skulle kunna behöva den funktionen. Men då vet jag att vi kommer att han nytta av finessen :)
  • Finesse

ts: det var riktigt snällt eftersom den där stolen är väldigt dyr. men det ni måste tänka på (som oxå var ett skäl varför vi sålde den) är att den bara är godkänd upptill 18 kg.. det låter kanske mkt men om ni vill att ert barn ska sitta bakåtvänd till 4-5 års ålder så kanske den vikten passeras. Vi ville ha en stol som är godkänd till 25 kg, våran dotter väger redan snart 12 kg och är 1 år

1:an funkade alldeles utmärkt under dom månaderna vi hade den.. men jag tror att den skulle bli alldeles förtrång om man satte en 3-åring i den.. sen skulle det inte bli speciellt mkt benutrymme, speciellt inte eftersom vi satte fast stolen med isofixfästen så måste stolen vara mot sätet..

Svar på tråden Erfarenhet av Akta Graco DuoLogic 2?