• Enomia

Kramp i halsen, laryngospasm

Jag undrar om någon kan hjälpa mig med tips om hur man undviker kramp i halsen. Är det någon som känner igen sig?

Började innan jag visste att jag var gravid, så jag tror graviditeten kan ha ett samband med kramperna.

I början lättare sväljsvårigheter i vid matintag. Satte ofta luft eller saliv i halsen, vilket ledde till kortare andningsuppehåll.
    Sedan ömmande i halsen, klumpkänsla, svårt att svälja även saliv.
    Nu ständig kramp, ständig värk i halsen, slembildning, hosta, tryck över bröstkorgen, svårt att andas, heshet. Dagligen minst ett krampanfall, laryngospasm.
    Vid de senaste tre krampanfallen även värkar, som elaka krystvärkar, vecka 22.
    Laryngospasmerna kommer oftast framåt kvällen, är fruktansvärt obehagliga och kommer utan förvarning, kan inte se några yttre omständigheter i samband.

Har varit i kontakt med sjukvård många gånger, träffat 4 olika läkare, men får ingen hjälp. Har fått remiss till logoped, men inget har hänt de senaste veckorna på den fronten.

Jag kan inte äta längre när jag vill/är hungrig, vilket leder till viktnedgång. Kan i bästa fall få i mig vitaminerna och järnet, brustabletter, på morgonen. Kan inte planera något längre, allt går ut på att kunna andas och svälja rätt. Det enda som hjälper mot spasmerna är muskelavslappnande medicin, som jag kan ta vid ett tillfälle under dagen.

Det börjar komma till ett läge där jag inte vet vad jag ska göra längre. Kan i princip inte äta längre, inte andas normalt, inte sova, inte gå utanför dörren eller prata när jag vill. I skov kan jag prata lite, titta på TV eller kolla datorn.

Läkarna hittar inget fel, men det enda de har gjort är att titta lite i halsen, och alla säger att allt ser bra ut, att jag har en irritation som inte är farlig. Dysfagi.

Är det någon som varit med om liknande eller känner igen symtomen?
    Är det verkligen ofarligt när jag får värkar och inte kan äta, och finns det verkligen ingenting att göra åt det?

tacksam för alla tips!

• Svar på tråden Kramp i halsen, laryngospasm
  • Lilla D

Hej!
    Hur har det gått för dig? Har du fått någon hjälp? Tänkte att det kanske kan vara reflux... masyra som tränger upp i halsen? Har du möjligtvis gjort gastroskopi?

Svar på tråden Kramp i halsen, laryngospasm