• Bebis sugen

10 pappadagar

Har lite frågor ang pappa dagar.
    Vore tacksam för hjälp.

Min sambo studerar och vårt barn beräknas komma i början på juni.
    Han ska jobba hela sommaren med start från den 22 juni.
    När barnet är fött ska han ta ut sina 10 pappa dagar.

Det vi undrar över är om dessa 10 dagar är dagar i följd oavsett helg mellan, eller om det är mån-fre x 2? (självklart beroende vilken dag bebisen är född)

Hoppas ni förstod hur jag menade :)

• Svar på tråden 10 pappadagar
  • Lorelei

Vad jag vet väljer man det själv precis som med övrig fp. Maken tog må-fre*2...

• Stor mamma

Inom 2 månader är det väl

• Lorelei

Ledighet och ersättning i samband med barns födelse
    Du som är pappa eller andra förälder till barnet har rätt att vara ledig i tio dagar med tillfällig föräldrapenning i samband med ditt barns födelse.

Även andra personer kan få ersättningen. Det gäller till exempel när det inte finns någon pappa som har rätt till tillfällig föräldrapenning.

Du kan ta ut ersättningen samtidigt som mamman tar ut föräldrapenning. Du får ersättning under högst 10 dagar per barn. Det betyder att vid tvillingfödsel kan du få 20 dagar, vid trillingfödsel 30 och så vidare.

Du får ta ut dagarna ända till och med den 60:e dagen efter det att barnet kommit hem från förlossningen. Du kan ta ut ersättning för hel, tre fjärdedels, halv, en fjärdedels eller en åttondels dag. Det betyder att du kan välja att till exempel vara hemma i 20 halva dagar.

Tillfällig föräldrapenning ger dig något mindre än 80 procent av din sjukpenninggrundande inkomst.

För att få tillfällig föräldrapenning måste du göra en anmälan senast samma dag som du vill ha ersättning för. Vissa arbetsgivare gör automatisk anmälan åt dig. Men du måste själv ta reda på hur det fungerar på din arbetsplats.

(källa:fk.se)

• Gummis

min sambo tog halvdagar i 4 veckor. Du bestämmer helt själv hur och när du vill ta dagarna.

• Stor mamma

Måste fråga

Min man jobbar ju säsong o denna lilla som kommer föds mitt i högsta perioden av arbeten.

Måste min man ta ut tio dagar eller kan min mamma få betalt av att gå hemma med mig 10 dagar.

• Stor mamma

eller min väninna eller syster

• CeeJay

Stor mamma skrev 2009-04-30 11:26:26 följande:

Måste frågaMin man jobbar ju säsong o denna lilla som kommer föds mitt i högsta perioden av arbeten. Måste min man ta ut tio dagar eller kan min mamma få betalt av att gå hemma med mig 10 dagar.
    Om pappan tex sitter i häkte, är död eller inte finns i Sverige KAN man låta annan person få de sk 10 pappadagarna. Men att pappan inte "vill" eller att det inte passar med jobbet är inte skäl till att överlåta dessa dagar.

Antingen får pappan vara hemma eller så får någon annan i din närhet vara hemma utan ersättning från FK.
  • fruganL

Hakar på här, för min fråga är otroligt relaterad.
    Min man studerar och bebisen är beräknad till oktober - mitt i terminen.

Han läser folkhögskola och betygen är närvarogrundande, men har han ändå rätt att vara hemma tio dagar? Eller kan han ta ut tio dagar, men ändå vara i skolan de två veckorna? Hur sjutton gör man där liksom.

(Ja, självklart är försäkringskassan bästa stället att vända sig, men det är lite tidigt för det och eftersom jag ramlade över tråden passar jag på att fråga ändå.)

• CeeJay
    fruganL skrev 2009-05-01 22:41:57 följande:
    Hakar på här, för min fråga är otroligt relaterad.Min man studerar och bebisen är beräknad till oktober - mitt i terminen.Han läser folkhögskola och betygen är närvarogrundande, men har han ändå rätt att vara hemma tio dagar? Eller kan han ta ut tio dagar, men ändå vara i skolan de två veckorna? Hur sjutton gör man där liksom.(Ja, självklart är försäkringskassan bästa stället att vända sig, men det är lite tidigt för det och eftersom jag ramlade över tråden passar jag på att fråga ändå.)
    Jag TROR att han har rätt att vara hemma 10 dagar från skolan och får behålla sitt studiestöd de dagarna (bäst är att fråga på skolan eller CSN). Om han inte har något arbete där han går miste om lön behöver han inte anmäla/begära ersättning från FK.
Svar på tråden 10 pappadagar