• Mammatilltretroll

Hur mycket betalar ni i månaden för att ha bil?

Vi ska köpa bil för första gången och jag försöker räkna på vad det kommer att kosta..

Jag har räknat ränta+amortering 2000kr, reparationer lägga undan 500kr/månad, helförsäkring 1500kr/månad.

Vad mer tillkommer?
    Visst betalar man skatt och hur mycket ungefär? 100,200,500 kr i månaden?

• Svar på tråden Hur mycket betalar ni i månaden för att ha bil?
  • steqve

Vad är det för bil? Skatten är oftast baserad på tjänstevikten samt ihop med utsläppen. Men generellt ligger väl "normala" bilar mellan ett och två tusen per år.

• smurfans

Kostar det verkligen 1500kr/mån för försäkringen? Låter väldigt mycket om det nu inte här en svindyr bil (med stor motor och stor skaderisk på) eller en direkt importerad bil.

Det som kan tillkomma är:
    Kostnad för garage/parkering
    Kostnad för besiktning (300 kr/år)

• Mammatilltretroll
    smurfans skrev 2009-04-28 17:12:59 följande:
    Kostar det verkligen 1500kr/mån för försäkringen? Låter väldigt mycket om det nu inte här en svindyr bil (med stor motor och stor skaderisk på) eller en direkt importerad bil. Det som kan tillkomma är:Kostnad för garage/parkeringKostnad för besiktning (300 kr/år)
    TryggHansas uppgift på en Renault Senic från 2007 helförsäkrad..
    Tyckte också det lät dyrt..
  • Joual

Håller med om att försäkringen låter dyr. Vi har en helförsäkrad Peugeot 406 (sportmodellen) från 2003, och betalar drygt 500 kr/mån i försäkring för den.

Skatten ligger på drygt 2000 kr/år. Vi lägger också undan ca 500 kr/mån till service och reparationer. Garaget kostar 295 kr/mån.

• smurfans

Om den är från 2007 så är det väl vagnskadegaranti kvar? Då behöver du bara halvförsäkring. Kolla också upp med andra försäkringsbolag för jag tycker ändå det låter dyrt... När jag kollade på länsförsäkringar så låg en helförsäkring på knappt 6000 kr/år för en Renault Senic 2007 (med största motorn och lång årlig körsträcka).

• Lolagumman

Sen blir det ju lite bensinkostnader också, och service. Vi räknar med att vi betalar drygt 4000 för vår bil i månaden. Då ingår allt!

• M Y L F
    Mammatilltretroll skrev 2009-04-28 17:37:55 följande:
    TryggHansas uppgift på en Renault Senic från 2007 helförsäkrad..Tyckte också det lät dyrt..
    Nä det där stämmer inte. Du har 5 års vagnskade garanti så en halv försäkring räcker. Jag har Volvia för dom var faktiskt billigast och jag har hel försäkring på 484 kr eller något sådant tror jag att det är. Jag har krockat en gång och fick lite högre premie pga av det.
  • byström

500kr/mån tycker jag är i minsta laget för service/reparationer/däck etc.
    Beror iofs på hur långt man kör, själv kör jag ca 3000 mil/år, så...det blir en slant. =)
    Men sätt budgeten efter:

Lån
    Drivmedel
    Försäkring
    Skatt
    Reparationer/service/däck
    Besiktning (350kr?)
    Parkering/garageplats

Sen kommer alla småsaker som tvätt, byta torkarblad bla bla bla, som tillsammans brukar bli en slant.

• Mammatilltretroll

Men när jag går in på insplanet och knappar in regnr och alla uppg på den renault scenic vi kikat på på blocket (en 06A som gått 2000 mil) så kommer billigaste helförsäkringen upp som 1600 kr/månad... och den jämför ju både trygghansa, länsförs och massa andra...

• RoL

Insplanet har inte de bästa priserna. De har inte ens alla bolag. Varje år ringer de och vill att jag ska ta en bra försäkring på de två bilar jag har.

De föräkringar de kan förmedla är 1000-lappar dyrare varje år.

Svar på tråden Hur mycket betalar ni i månaden för att ha bil?