• privatepersonality

Hur kontrollerar man att budgivningen går rätt till?

Jag blir bara lite fundersam över budgivningen på det hus som vi är intresserade av. Jag talade med mäklaren och sa att vi ville avvakt men var intresserade men var inte beredda att ge ens utgångspris just nu (då det är ett renoveringsobjekt). Några minuter efter hade någon helt plötsligt lagt utgångsbud. Sedan en timme efter la vi ett lite högre bud och nu har det inte hänt något en timme efter det.

Jag antar inte att mäklaren fuskar men kan det inte vara så rent teoretiskt? Vi är väldigt intresserade och har gått på båda visningarna (det har ingen annan gjort) och frågar mkt och så. Jag vill bara inte att det kan bli någon luring. Att han vill få oss att bjuda.

• Svar på tråden Hur kontrollerar man att budgivningen går rätt till?
  • Nisseblubb

Kräv namn och telefonnummer på budgivaren. Vägrar mäklaren så säg att ditt utgångspris har "bäst före"-datum dagen efter.

• Miss Maya

Hur du ska kolla upp det vet jag inte, men så får det ju absolut inte gå till om det är som du misstänker!

• Fridolino

Man har rätt att begära lista med namn och nummer till de som lagt bud. Du har också rätt att höra av dig till dem. Vi har precis budat på ett hus som det slutade med att vi köpte och vi fick då "bud-listan".

• Fridolino

Jag ska också säga att det är mkt riskabelt för en mäklare att "fuska" på det sättet, de förlorar ju sin mäklarlicens så jag tror inte det är något skumt men tycker absolut att du ska begära namn och nummer på de som lagt utgångspriset. Det är information som mäklaren måste delge.

• privatepersonality

Får man begära namn på den som budar under tiden som budgivningen sker?

• Fridolino

Det tror jag absolut. Om inte, säg att du kommer begära en sådan lista vid eventuell kontraktskrivning. Det var då vi fick listan.

• Lilly80

Oftast få man ju även veta hur många som budar eller är intresserade.

• TinkyWinky

fast man kan väl bara begära dte om det är en öppen budgivning, ibland är det slutna o då får man ej reda på ngt om de andra som budar..

☆° ★ Bf 13/7-09★ °☆ v.30 ★ °☆
  • privatepersonality

Just nu ser jag alltså att budgivare 1 gett utgångsbud och att budgivare 2 (jag) har lagt andra budet.

• Fridolino

Är det någon som tillämpar sluten budgivning??

Svar på tråden Hur kontrollerar man att budgivningen går rätt till?