• Mojje71

Elocon-kräm gravid?

Hej.

Vid inskrivningen för nu snart 9 mån sedan glömde jag säga att jag har psoriasis och smörjer mina två armbågar samt ena knät dagligen med Elocon 1% kräm, vilken är klassad som klass III.

Har i dagarna läst att kortison är "förbjudet" under graviditet p.g.a. missbildningsrisk.

Hur har ni gjort/vad har er läkare rekommenderat under grav.?

Är nu orolig?

• Svar på tråden Elocon-kräm gravid?
  • Humlan75

Vill inte göra dig upprörd... Men jag blev avrådd att använda just elocon. Men du ska se att det går bra. Armbågar är ju inget stort område.

Lycka till med din bebis

• Dr Mupp

Vår läkare var noga me datt jag hade hanskar när jag smörjde dottern just för att Elocon är fosterskadande och jag var gravid då.

• Sinne

Intressant tråd. Min bm sa att jag kunde smörja med elocon men nu slutar jag med det. Tur att jag bara behöver smörja ibland och det har hänt kanske 3 ggr sen jag blev gravid.

• Carroline83

Jag använde elocon dagligen när jag väntade min dotter nu 1 1/2 år. Måste smörja in mig efter att jag har duschat annars får jag eksem på händer och i armhålorna. Tvättar händerna ofta på jobbet och lär då använda lite extra på kvällarna. Jag ringde och frågade hud på sjukhuset o dom sa att det inte var någon fara då det inte var så stora mängder. Är nu gravid igen och använder den likadant denna gång.

• LilleKisse

Svar på frågan på netdoktorn.se

Varför vissa sjukdomar blir bättre eller sämre vid graviditet är bara delvis känt. Bl.a. så påverkas ju immuniteten vid graviditet - fostret får ju inte stötas bort. Beträffande kortison utvärtes så får det betraktas som ett relativt ofarligt läkemedel vid graviditet. Upptaget i blod är rätt litet (vill man ha det minimerat kan man ju välja Elocon av de starka kortisonerna) och dessutom tål fostret kortison bra.

FASS står det inte något om fosterskador men rekomenderar att rådfråga din läkare. 

Svar på tråden Elocon-kräm gravid?