• Ninno

När kan man börja med framåtvänd sittvagn?

Hej! Jag funderar på när man kan börja med sittvagn och i framåtvänt läge? Lilla pluttan är för lite fortfarande men tänkte köpa en joggingvagn när hon blir större. Nån som vet?

• Svar på tråden När kan man börja med framåtvänd sittvagn?
  • Mamman till två

Jag vände min dotter framåt när hon var 18 månader.
    Sonen är 8 månader & "åker" fortfarande vänd mot mig, står solen så han får den rakt i ansiktet kan jag vända honom korta stunder ibland.

Har inte riktigt koll på vad "rekommendationerna" säger, 18 månader kändes ganska lagom för oss - sonen får troligtvis "åka" vänd mot mig ungefär tills han når den åldern också.

• Flikkzz

våran är 4 månader. hon blir vansinnig av att ligga i liggvagn. så vi göra den till sittvagn. då är allt jätte bra när vi ska promenera=) hon sitter inte i sittläge allt för länge utan när vi promenerat 15 minuter går det fin fint att sänka ned till liggläge=)

• bollanmollan

jag har hört att man kan vända dom vid 2-3 årsåldern

• Virre1980

jag började med sittvagn man kan fälla ner den till ligg läge, när min son var drygt 8 mån å det har gått bra från första gången... Den är framåtvänd.

• snuttsies

När barnet är cirka ett och ett halvt år kan man vända på dem. Innan det så behöver de kunna se dig, annars kan de bli oroliga. Läste om de där alldeles nyligen och det är viktigt att inte vända på dem för tidigt.

• fillemelle

Filip vände vi när han var 6 månader. Funkade kanon.
    Melwin 7 månader sitter fortfarande o tittar på mig.

• Slippy

Psykologen på tv4:s nyhetsmorgon rekommenderar att man har barnen vända mot sig tills dom är 1 år.

• Elli 78

Enligt språkpedagoger är det bättre om barnet sitter vänd mot en....

• Boddan80

Vår lilla tjej på åtta månader vände vi när hon va åtta månader, först då tyckte hon om att åka vagn :) tror ju inte att de på något vis skadar henne!

• m med tre stjärnor

Min äldsta har aldrig brytt sig om att se oss öht. Hon reste sig dessutom i liggdelen så vi fick byta till sittdel då hon var fem månader.

de andra två har åkt framåtvänd syskonvagn och det har funkat bra så länge de varit två. När den yngsta varit själv har de protesterat från cirka åtta månader så då har vi haft en bakåtvänd vagn så länge det behövts kanske runt ett år att vi vänt dem framåt...
    De är glada, trygga barn som har ett minst sagt rikt ordförråd.

• ejenny

vi alternerar lite till och från och började nyligen med framåtvänd vid ung 8 månader. Däremot går jag bredvid och inte bakom och visar och pekar. Om hon sitter vänd mot mig så hänger hon utmed sidan och försöker se framåt så vi gissade att hon vill se mer av världen kanske. I butiker och bland folk är hon alltid vänd mot mig men i skogen och ute på promenad i lugnt område är det framåt.

• PetraMunchen

Beror helt på.... är du ute och går i stan och stökiga miljöer skulle jag vänta längre, minst till ett i alla fall. Vi bor på landet och tar ibland skogsprommenader. Nån gång har vi vänt honom trots att han bara var 9 månader då men det var för att skydda mot solen så han kom mer i skugga. Sen var vi ju båda föräldrarna ute och gick då så en gick bredvid vagnen, så vår lilla såg ju oss ändå...

Studier säger ju att barn skrattar mer om de sitter vända mot föräldrarna samt att föräldrarna kommunicerar mer med barnen då. Varför inte köpa en "joggingvagn" som ni först kan sätta babyskalet i (vänt mot er) och sen göra om till framåtvagn när er lilla blir större. Vår 3 hjuliga Quinny kan vi göra det med. Fast hjulen på den är lite små för att jogga på ojämn mark, men det finns andra modeller vad jag vet.

• Bullen86

18månader är alla rekomendationer... (som ja hört)
    sonen är 17månader sitter fortf mot mig han e super glad över det...

hörde hon på tv4 sa att oftast har barn mot föräldern mkt roligare och skrattar mer då de kan få mer "respons" av föräldern när de ser ngt och pekar... kan komunicera mer med föräldern därför blir vagnfärden roligare :)

sen har de ju med alla intryck som barnen får då de åker framåtvänt...

skulle iaf vänta tills efter 1år...

• Fiviva

Min andra har fått ligga i en mjuklift i en sittvagn med fullt liggläge. så hon har varit bortvänd från mig hela tiden.
    Var vi i stimmiga miljöer när hon var liten hängde jag en tunn filt över.
    Hon började vilja sitta runt 6 månader så då tog jag ur insatsen.
    Det är bara om vi går en sväng för att jag vill att hon ska somna som jag använder den iom att den skyddar mer.

• Sealion

Min lillkille e fem månader och han sitter/ligger framårvänd. . Vi var tvungna att sätta han framåtvänd då han bara skrek och blev arg för att han inte såg annat än mig.. men jag går sidan om honom och inte bakom. Nu e han hur glad som helst och sitter och tittar på allt. Sover som en stock gör han oxå. Jag sätter en filt framför öppningen när han ligger ner så får han lite lugn och ro ett tag.. Han ligger bara där och snackar..

• m med tre stjärnor
    Sealion skrev 2009-05-04 07:25:02 följande:
    Min lillkille e fem månader och han sitter/ligger framårvänd. . Vi var tvungna att sätta han framåtvänd då han bara skrek och blev arg för att han inte såg annat än mig.. men jag går sidan om honom och inte bakom. Nu e han hur glad som helst och sitter och tittar på allt. Sover som en stock gör han oxå. Jag sätter en filt framför öppningen när han ligger ner så får han lite lugn och ro ett tag.. Han ligger bara där och snackar..
    Tycker det är vist.
    Lyssna på barnet.
    Min äldsta dotter var likdan hon hade inget behov av att se mig. Hängde sig bara ut ur vagnen och försökte se på annat, kändes säkrare att vända på henne då. Man SKA så himla mycket, det finns så många rätt och fel. Eller så lyssnar man på sitt sunda förnuft och sitt barn;)
  • Sealion

m med tre stjärnor: trevligt att höra att man får ett positivt svar.. jag får bara höra en massa negativt i vanliga fall.. Då när han satt bakåtvänt slitade det ju ändå alltid med att jag fick bära honom på höften och då tittade han ju oxå framåt.=)
    Tack jag behövde verkligen höra nåt positivt.=)

• Stargirl

När barnet är närmare 2 år skulle jag säga.

• JosephineS

1 år är väll lagom att vänta till iaf.. Det ska iaf jag göra

Svar på tråden När kan man börja med framåtvänd sittvagn?