• Tummelisa

"Solfilt" med uv-skydd på barnens hus

Var på barnens hus och hittade en tunn filt med UV-skydd att tex hänga över barnvagnen (för att skärma av och skydda barnet mot sol).

* Någon som vet vad filten kallas?
    * Någon som vet vad det är för material? (är liksom tunt och nästan lite glansigt typ som det brukar vara på tex vissa aerobicsträningstoppar)
    * Någon som provat använda den och vet om den funkar bra? (Om det luftar in lite i barnvagnen eller om filten är helt tät så det blir varm där inne osv)
    * Funderar på att köpa en sån filt, eller en gallerfilt, vad skulle ni rekomnedera?

• Svar på tråden "Solfilt" med uv-skydd på barnens hus
  • Micjah

Jag har precis köpt en sån filt från Aussies Finest, det kanske är samma som du menar?
    Jag har inte provat den än, men det sägs att den ska vara superbra och sval.
    www.aussies-finest.se

• saris2008

vi köpte aussies på barnens hus. men vilket dåligt köp, går ju lika bra att hänga en bomullsfilt över vagnen, dyr var den med, nä inte värt pengarna. jag upplevde den inte som svalare än nån bomullsfilt.

• Micjah

Poängen med filten är väl inte att den är sval utan mer för att den skyddar mot uv-strålar?

• Tummelisa
    Micjah skrev 2009-04-28 21:42:15 följande:
    Poängen med filten är väl inte att den är sval utan mer för att den skyddar mot uv-strålar?
    Jepp det är ju en fördel att den skyddar mot uv. Men viktigt också att det inte blir jättekvavt inne i vagnen om man använder filten till detta ändamål.
  • Tummelisa
    Micjah skrev 2009-04-28 19:36:45 följande:
    Jag har precis köpt en sån filt från Aussies Finest, det kanske är samma som du menar?Jag har inte provat den än, men det sägs att den ska vara superbra och sval.www.aussies-finest.se
    Kollade in den sidan. Svårt att se på bilden om det är samma material, men det är väl troligt att det är det...?
  • Micjah
    Tummelisa skrev 2009-04-28 21:56:57 följande:
    Kollade in den sidan. Svårt att se på bilden om det är samma material, men det är väl troligt att det är det...?
    Materialet är liknande det som vissa träningskläder/funktionstoppar är i..om det gör dig klokare
  • saris2008

Fast en bomullsfil som inte är helvit skyddar också bra mot uvststrålar. Jag ska sälja av den vi har på tradera.....

• sarsparis

Vi köpte en sån, det sämsta köpet vi gjort, vet inte vad vi tänkte....det allra bästa du köper är egenltigen en solskärm till vagnen, skydd mot solen samt det det blir luftigt i vagnen den vi har är det solskyddsfaktor 50 på och skyddar mot uv.  kostar dessutom 150:- mindre än filten vi köpte.

• Fredriks Mamma

Jag har en solfilt (köpte på tradera). Den är tunn, men ändå en filt, inte som lakan. Sen var den rätt stor, så den kan användas länge. Den var bara kantsydd/sicksackad, så det var väl lite trist om man ska betala mkt pengar. Men toppen att ha på stranden att lägga på bebben, eller hemma på gräsmattan... skugga och uvskydd är ju inte riktigt samma.

• Fredriks Mamma
    MammaMima skrev 2010-05-21 01:02:53 följande:
    Kika här: www.metrobloggen.se/HandbyMiMA
    Jag köpte sån me! Eller rättare sagt, två, eftersom jag har syskonvagn (!)

Fungerar mkt bra! Skönt med ringarna, så den sitter fast, speciellt när vagnen är framåt. Blir heller inte för tätt. Så köp rekommenderas!! Mkt fint sytt oxå!
Svar på tråden "Solfilt" med uv-skydd på barnens hus