• Anonym

Vit gegga i hårbotten, vad har hänt?

Först ut så tvättar jag håret varje dag med ett skonsamt shampoo som inte har parfym. Använder Änglamark eller Apotekets Apoliva. Jag överdoserar inte och sköljer väldigt länge eftersom att jag har långt hår.

Om jag drar med naglarna i hårbotten i 5 sekunder, kliar lite eller vad jag ska kalla det, så får jag som en vit gegga under nageln. Den luktar inget och ser bara vit ut, konsistensen är väl som smör typ Bregott kanske .

Är det någon som har en susning om vad det är för fel på mitt hårbotten? Jag har inte mjäll enligt min hudläkare och hårbotten kliar bara om jag använder parfymerade shampoon. Ibland får jag som små, små vita kulor i hårbotten också om jag sitter och petar i hårbotten.

Hur får jag bort den vita geggan?

• Svar på tråden Vit gegga i hårbotten, vad har hänt?
  • AnnelieTyresö

Det verkar inte som om ditt hår blir rent av de där shampona?

• timberhochmandie

För hög talgproduktion? Tvätta inte håret så infernaliskt ofta...

• Anonym

Jag har också funderat på om det inte blir rent men det är ju Apoteks produkter och så vitt jag vet enda skillnaden är att den inte har parfym???

Jag kan inte prova "vanliga" shampoon heller för då kliar mitt hårbotten ihjäl sig. Tål ju inte parfym.

Jag har tvättat håret varje dag i 20 år och det har gått bra, det här kom efter att jag slutade med p-piller för ca 6 månader sen.

• timberhochmandie
    Anonym skrev 2009-04-28 17:48:15 följande:
    Jag har tvättat håret varje dag i 20 år och det har gått bra, det här kom efter att jag slutade med p-piller för ca 6 månader sen.
    Fast när du slutar med p-piller så förändras hormonbalansen i kroppen så då kan det absolut handla om ökad talgproduktion. Jag skulle ändå prova att inte tvätta så ofta, för även om du använder milda produkter så är det oerhört uttorkande för hårbotten att du tvättar så ofta, och då är det inte konstigt om kroppen försöker skydda sig genom att producera extra talg.
  • Anonym (Tvättat håret)

Späd schampot med vatten så det inte blir så komcentrerat och byt till ett som inte innehåller några plaster (mer info om det i no 'poo-tråden, jag har dock för mig att man ska vara vaksam på ingredienser som slutar med -conol(?) ).

Att håret är så fett tror jag kan vara ett tecken på att talgproduktionen blir överdrivet stimulerad av allt tvättande. Om du späder schampot så blir det lite mildare. Eller byt till helt naturliga tvättmetoder.

Jag har samma "problem" och blev lite bättre av att tvätta med bikarbonat och citronvatten, men det fick jag sluta med pga allergi så nu är det samma igen.

Som sagt, kika efter no 'poo-tråden, jag har för mig att det ligger under skönhet.

• Anonym

Jag spär redan ut shampoot med vatten men tack iaf.

Jag har provat naturliga shampoon som Kiss My Face och Burts Bees bla men det fungerar verkligen inte i mitt hår, det blir inte alls rent och dessutom blir det som svinto. Jag har varit i No Poo-tråden förut och läst men det ligger inte för mig att tvätta med vinäger och annat läskigt.

Att tvätta mindre än 1 gång per dag kommer inte på fråga. Jag har tunt, skandinaviskt hår som blir väldigt fett och platt utan den dagliga tvätten. Jag har tom läst i tidningar som Cosmopolitan och Amelia att tjejer med tunna hår "måste" tvätta varje dag för att hålla håret snyggt.

Vad negativ jag låter ser jag när jag läser vad jag skrivit.

Jag undrar om det borde stabilisera sig såsmåningom om det nu är pga p-pillrena och bli normalt igen?

Eller om ett annat shampoo kunde hjälpa? Jag köpte Paul Mitchell Tea Tree shampoo för problemskalp och tänkte testa med det ett tag och se vad som händer.

• miaelund

Det enda jag tror du kan göra är att låta bli att tvätta håret en gång om dan, prova att bara skölja håret m vatten o tvätta var tredje dag, börja m varannan så du får vänja dig mentalt, för det är svårt att gå fr att tvätta varje dag t att bara tvätta varannan eller var tredje, men håret mår MKT bättre.

Lycka till o hoppas du får bukt m ditt problem. Trotts att du ej vill försöka m att minska på tvättandet tycker jag att du borde ge det en chans et tag, upplever du att det känns smutsigt kan du ju sätta upp det i hästsvans {#lang_emotions_tongue_out}

Hälsn, Maria-som-slutat-tvätta-håret-varje-dag-o-som-äntligen-fått-bukt-på-det{#lang_emotions_sunny}

Maria, förlovad m Niklas, mamma t Saga f. 6/9-07 o lill* fröet i magen m bf 4/10
  • Anonym

jag har också vit grejer i hårbotten, men jag låter det vara. Det stör ju ingen, om jag inte håller på och pillar med det.

• Anonym

Jag har provat i omgångar att göra just som du skriver men det fungerar verkligen inte. Inte ens med hästsvans för man ser ju hur fett och äckligt sidorna ser ut. Som mest tvättade jag varannan dag i 2 månader men det blev ingen skillnad annat än att det såg fruktansvärt ut under tiden.

• Anonym

jag har aldrig fattat varför håret skulle se mindre smutsigt ut med hästsvans, man ser det ju lika bra ändå??

• miaelund
    Anonym skrev 2009-04-28 23:05:52 följande:
    Jag har provat i omgångar att göra just som du skriver men det fungerar verkligen inte. Inte ens med hästsvans för man ser ju hur fett och äckligt sidorna ser ut. Som mest tvättade jag varannan dag i 2 månader men det blev ingen skillnad annat än att det såg fruktansvärt ut under tiden.
    Aj då, ja då vet ja inte alls ngt bra tips tyvärr.... Har du pratat m ngn frisör eller kanske ngn hudläkare el hudterapeut? Kanske kan de hjälpa?

Som ja oxå skrev så hoppas jag att du kommer på ett sätt som hjälper dig, inte kul att känna sig skitig i håret.

Kram {#lang_emotions_sunny}
    Maria, förlovad m Niklas, mamma t Saga f. 6/9-07 o lill* fröet i magen m bf 4/10
  • Anonym

Får ta det med hudläkaren nästa gång.

Men vad tror ni att det mest troliga är; att inte shampoot tvättar rent eller att det är för mycket talgproduktion? Och om det är talg så finns det inget jag kan göra åt det väl?

• miaelund

Talgproduktionen tycker jag det låter som, men jag är ingen expert på ämnet som sagt... Har hört att barnschampoon ska vara milt o skonsamt o mkt bra för de m känslig hårbotten, kanske nåt för dig att prova..?

Svar på tråden Vit gegga i hårbotten, vad har hänt?