• Jezan

korrigerad ålder eller "rätt" ålder när man börjar med smakisar?

Min flicka närmare sig den magiska 4 mån gränsen korrigerat är hon dock bara 2 mån 3 dagar, jag börjar bli sugen på att låta henne pröva ngt annat än ersättning men vet inte om det är för tidigt.
    Ska jag gå på hennes rätta ålder eller hennes korrigerad ålder?

Ersättningen hon har nu är upp till 6 månader men steg2 kan man börja med redan vid 4 månader, kan jag byta till den nu eller ska jag vänta tills hon är 4 mån korr?

Hur har ni andra gjort? Hon är ju fortfarande rätt liten, 55 cm och 3,75kg men det kanske inte spelar ngn roll?

Hon ska till ALB på torsdag och vi ska då passa på att ta upp den här frågan igen med ngn av läkarna där, men det skulle ändå vara kul att höra hur andra har gjort,

• Svar på tråden korrigerad ålder eller "rätt" ålder när man börjar med smakisar?
  • Justess

Är inte den allmänna rekommendationden för smakisar 6 månader?

2002, när jag fick min äldsta, var rekommendationen 4 månader.
    2005, när jag fick min yngsta, var rekommendationen 6 månader.

Vad gäller nu?

Angående din fråga om korrigerad ålder har jag ingen aning...

Lär dig digi-scrappa: www.digitess.blogspot.com/
  • Jezan

På burkar och grötpaket står det 4 månader. Rekomendationen är väl att man kan helamma i 6 månader innan barnet behöver extra tillskott. Men man kan börja ge annat tidigare. Sen har jag bara tänkt börja med gröt och inte ge annat förrän om ngn månad eller två, men att gå över till andra steget på ersättningen babysemp2 borde väl vara oekj, den enda skillnad jag kan se i innehåll är att 2;an innehåller mer järn.

• cloudberry79

Man behöver inte korrigera åldern för mat (nationella barnläkarkonferensen -08, info finns på growingpeople), eftersom tarmarna är redo. Däremot kanske inte barnet är moget att äta! Vi gjorde misstaget att prova lite gröt när Vidar var fem månader okorr, han har haft jättesvårt med maten sen vi började och även om vi tog en lång paus med maten har han aldrig blivit någon ätare. Mitt råd är alltså att vänta, även om man inte behöver.

- - jag gillar inte de nya signaturerna - -
  • Katarina76

Min dotter är 4 mån (korrigerat 2 mån) och vi har blivit rekommenderade att gå efter den korrigerade åldern när det gäller smakportioner. Hon har dessutom känslig mage som många andra prematurer. Vi har alltså inte börjat ännu.

• Jezan

okej tack! Ja jag ska nog vänta hon har ju dessutom trång matstrupe så hon ska nog få växa till sig lite först. Men då kommer jag åtminstone gå över till den andra sorterns ersättning för det är ju samma konsistens och smak.

• Helene100

Hej! Vår kille blev rekommenderad riktig ålder (ej korr) vad gäller mat och smakportioner (f v25). Det funkade hur bra som helst. Olika smaker var han dock inte intresserad av (gjorde bara fantastiska miner) så det har fått vänta av den anledningen.

• Rootsler

Vi blev rekommenderade av BVC att köra på okorrigerad ålder för vår kille som föddes v35 + 0. Funkade mycket bra, han var väldigt intresserad!

• Marline

Vi har blivit rekommenderade av neonatalen att gå efter korrigerad ålder. Sonen född v 26+6 och har strul med magen (bajsar ca 1 ggr/v).

• PyretS
    Rootsler skrev 2009-04-30 22:12:01 följande:
    Vi blev rekommenderade av BVC att köra på okorrigerad ålder för vår kille som föddes v35 + 0. Funkade mycket bra, han var väldigt intresserad!
    Vi blev rek precis tvärtom. Att gå på korrigerad ålder för vår tjej som föddes v 35+0! Märkligt att det kan vara så olika.
  • Written Fiction

ojj vad olika dom har rekomenderat.

jag skulle gå på magkänsla.

• cloudberry79
    PyretS skrev 2009-05-19 11:35:15 följande:
    Vi blev rek precis tvärtom. Att gå på korrigerad ålder för vår tjej som föddes v 35+0! Märkligt att det kan vara så olika.
    För att din dotter är född före nya rekommendationerna kom, de kom i januari -08
    - - jag gillar inte de nya signaturerna - -
  • Liddi

neonatalen sa att vi skulle gå efter korrigerad ålder på sonen som är född i v33...men att det kanske inte behöver vara exakt utan man kan börja några veckor tidigare typ

• Livsglädjen

Vi blev rekommenderade av barnläkaren att ge smakisar vid 6 månader okorr. för att det utvecklar tarmar, koordination, munrörelser allmänt m.m.
    Edvin föddes i v 28+5 år 2006 (alltså innan nya rekommendationerna jan -08 som Cloudberry skrev i inlägg 12).
    Han har alltid varit glad i att äta och första smakportionen gick hur lätt som helst. Jag ammade dock väldigt länge och ersatte inte måltider förrän mycket senare och delammade tills han var 19 månader gammal.

• Bliglin

Fick rådet att strunta i korr ålder vg maten och således börja vid 6 månaders faktisk ålder. Jag väntade till 7 mån, det funkade INTE, han blev tokförstoppad. Väntade till ca 10 mån faktisk ålder, dvs nästan 7 mån korr och DÅ funkade det.

Så att börja vid 4 mån=2 mån korr skulle jag ALDRIG göra. Never!

• Katarina76

Nu har vi börjat med smakportioner. Lillan är nu 5 månader (3 mån korr.) och har fått smaka potatispure och morotspure. Potatispure+bröstmjölk var ingen höjdare, hon gjorde grimaser och såg besviken ut. Efter 5 dagar med potatispure provade vi morotspure+bröstmjölk, lite skeptisk men inga ledsna miner nu. Nu ska vi fortsätta med morotspuren eftersom det verkar smaka bättre.

Vi fick tidigare rådet att inte börja med smakisar vid 4 mån (korr 2 mån), men det var för att lillan inte kändes motoriskt redo och fortfarande matades liggande. Läkaren ville att hon skulle sitta upprätt när man ger fastare mat och vara lite mer motorisk utvecklad.

Det verkar dock som om hon får lite mer gaser av smakportionerna. Vi ger max 1 tsk per gång och bara en per dag. Är det någon som vet om magen blir bättre när den vant sig eller om det är en slump att hon har fått mer gaser nu?

• Frila2
    Livsglädjen skrev 2009-05-19 21:35:59 följande:
    Vi blev rekommenderade av barnläkaren att ge smakisar vid 6 månader okorr. för att det utvecklar tarmar, koordination, munrörelser allmänt m.m.Edvin föddes i v 28+5 år 2006 (alltså innan nya rekommendationerna jan -08 som Cloudberry skrev i inlägg 12).Han har alltid varit glad i att äta och första smakportionen gick hur lätt som helst. Jag ammade dock väldigt länge och ersatte inte måltider förrän mycket senare och delammade tills han var 19 månader gammal.
    Samma här och Siri är född efter de nya rekommendationerna. Hon är född i v 28+4.
    For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible
  • elise mamma

Jag ammade min dotter i 6mån men började när hon va ca 4mån med lite hemmagjorda pureér och gröt och vad hon va intresserad av...

Hon är född v31+6 och har aldrig blivid korrigerad och jag har aldrig frågat om det heller... Hade turen att få samma sköterska på BVC som jag själv hade så hon "kände" ju mig. Var själv en liten knort på 2600g.

Tycker ju att mamma känner sitt barn bäst och jag såg ju på min dotter att hon va sugen på att käka lite annat :) Testa försiktigt, funkar det inte så avvakta lite, sen är ju smaken som baken även med bebisar oberoende ålder :)

Svar på tråden korrigerad ålder eller "rätt" ålder när man börjar med smakisar?