• modesty74

Har du sprungit Göteborgsvarvet?

Om du har det kanske du kan ge en otränad 30+ tjej lite råd på hur man bäst förbereder sig. Jag var i 15-årsåldern en av Bohusläns mest lovande långdistansare, men sedan så lade jag ner detta helt:0(

Nu har jag bestämt mig för att springa Göteborgsvarvet. Vad det beträffar kosten, så vet jag exakt hur man skall äta osv, men hur tränar man sig i form för detta krävande lopp?
    Hur gjorde du?
    21 km är ju en bit och efter att ha fött 3 barn och inte tränat kondis på många år undrar jag. Är det rimligt att tro (om jag börjar träna nu) att jag kommer att vara redo för Göteborgsvarvet i maj 2006?
    Tacksam på tips om hur ni lade upp er träning samt synpunkter på om jag är lite för optimistisk.

PS. Jag har som mål att nästa år ta mig runt och att överleva i första hand:0)

• Svar på tråden Har du sprungit Göteborgsvarvet?
  • sweetpea

Jag gick från att aldrig ha sprungit ett steg i april till att springa tjejmilen på 59 minuter igår, så idag är jag fast övertygad om att allt går! Det brukar finnas bra träningsprogram att följa på nätet inför organiserade lopp - kanske finns här också?

• modesty74

Sweetpea

Wow, vad duktigt. Grattis!

Jo, jag har kollat på Göteborgsvarvets sida och det finns tips osv, men det vore kul att se
    andras träningstips. Jag vet inte hur jag skall komma igång och hur ofta, hur långt man skall springa åt gången etc?

Måste säga att jag är imponerad av dig. Vad fick dig börja springa?

• Good News

Modesty,

Om du t.ex. väger över 100 kilo så är det inte rimligt...

Så svaret är ju att "det beror på"

Men du har ju en bakgrund som gör att du vet hor man springer och du kan säkert ansträng dig under träning. Då borde det gå fint med lite målmedvetenhet och envishet.

Din största risk är säkert att börja för fort...

Börja omgående med LÅNGA promenader där du kan springa hundra meter här och där. Du behöver den typen av jättelugn träning för att vänja ledband och senor vid nötandet. Konditionen är lättare och det finns massor med bra träningsprogram på nätet.

Håll oss uppdaterade, jag skall heja!

• modesty74

Good News

Nej, jag väger ca: 70 kg och har mycket muskler kvar på kroppen (framförallt på benen).
    Skall investera i ett par löparskor och en mp3-spelare, så får vi se hur det hela går.
    Som sagt, mitt primära mål är att överleva, inte springa ikapp alla duktiga kenyanska löpare:0)

• sweetpea

Vad som fick mig att börja? Jag har ingen aning. Jag fick väl en knäpp. Jag gick från att hata all form av fysisk ansträngning utöver promenader till att börja träna på Friskis i januari, och sedan tog jag steget och köpte ett par svindyra springskor på Löplabbet i april. För att motivera detta inköp lovade jag mig själv och min omgivning att jag skulle springa Tjejmilen, och det gjorde jag!

• Good News

Modesty,

Hahaha, med en bakgrund som löpare kommer du inte kunna låta bli att jaga den som är närmast framför

Vänta inte på skor och spelare. Sätt igång idag med en första lång promenad!

• modesty74

Sweetpea

Ja, jag är jätteimponerad av din vilja.
    Nyfiket....vad kostade de "svindyra" löparskorna på Löplabbet?

Good News

Japp, jag skall lyda ditt råd och skall dessutom försöka få med mig några arbetskamrater den 13:e maj:0)

• modesty74

Sweetpea

Idag har jag inhandlat ett par störtsköna Nike Wmns Air Structure Triax för 1100:- på Löplabbet.
    Nu är det bara en bra BH som fattas så det blir att kuta ner till Intersport efter lunch.
    Imorgon börjar jag att träna. Det känns så skönt!
    Lyckligtvis har vi massor av joggingspår där jag bor och nu skall jag utnyttja dem flitigt *hi-hi*.

• Good News

Hur går det?
    Hur många gånger har du tränat?

• allavarupptagna

Jag sprang i våras och tränar för nästa års varv.
    Började träna vid nyår och gick ut så hårt att jag fick benhinneproblem. det var ju rätt kallt då också ... gör inte om det misstaget utan börja nu! Jag sprang på ca två å en halv timma... kom runt i alla fall... publiken och de medtävlande gjorde det lättare att inte ge upp... nästa år går det snabbare också.. Härligt när det var avklarat!
    Jag har dock inte fött barn och är inte över 30.. men var väldigt otränad så visst klarar du det!
    lycka till!

• sweetpea

Kämpa på! Man blir ju liksom beroende av smärtan så småningom. Jag tog en vecka ledigt från löpningen efter Tjejmilen men har precis kommit tillbaka från en femkilometersrunda nu, och det var faktiskt riktigt skönt - men jag förstår inte hur kan kunde springa dubbelt så långt förra veckan...

Svar på tråden Har du sprungit Göteborgsvarvet?