• tvåprinsar

Amningskupor

Amningskupor är ju bra att ha med till BB men hur många behövs?!?!

• Svar på tråden Amningskupor
  • Eleonora

Vad menar du med amningskupor? Menar du de små platsburkarna som samlar upp mjölk eller inläggen som skyddar mot läckage?

• In vivo

Mitt tips är att köpa ett paket engångsinlägg. Det bör räcka. Köp amningsinläggen på en babybutik, jag använde Medela. På amningsmottagningen avrådde de mig från att köpa på t.ex. ICA, eftersom de luddar av sig och fastnar i bröstvårtorna.

Jag började med engångsinlägg eftersom jag inte visste hur det skulle gå med amningen. Sedan köpte jag flera i tyg.

• Eleonora

Aha, det är inlägg vi pratar om. OK, då kan jag rekommendera märket Pigeon, som finns i babybutiker. De luddar inte och fastnar inte i en sårig eller blöt bröstvårta. De är lite dyrare, men det är värt det. I alla fall i början om man har problem med såriga bröstvårtor. När mina bröstvårtor hade läkt och blivit lite mer härdade kunde jag gå över till Apotekets mörke. Men i början kunde jag inte ha dem, för de luddade så och fastnade i såren. Sen har jag kompisar som aldrig har behövt inlägg. Deras bröst har inte läckt. Men mina läcker fortfarande vid amning (alltså det jag inte ammar från), fast min bebis är åtta månader.

• HemmaHosSofi

Jag kan inte rekomendera tyg inlägg. Läckte jätte mycket, eller rättare sagt det rann nästan hela tiden och dom i tyg höll tätt sådär 10min sedan gick det vrida ur dom.
    Så engångsinläggen på ica blev min räddning! Luddade ingenting på mig.

• tvåprinsar

Okej jag har köpt engånginlägg på apoteket, verkade bra, får se hur de fungerar :)

• mge02001

Hejsan vill bara berätta att tyginlägg eller handdukar när ni är hemma är att rekomendera, jag fick problem av inläggen för att det innehåller lite plast och andas inte lika bra som tyg. Det fick jag reda på när det redan var försent. Slutade använda engångsinläggen och problemet löste sig. Behöver ju inte vara så för alla men så var det för mig. Lycka till=)

• dubbelnamn

Jag fick tips på amningsmottagningen att klippa sönder ett lakan och lägga en liten bit mellan bröstvårtan och inlägget. På det sättet kan man köpa billiga luddiga engångsinlägg utan att luddet gör nån skada.

• emmsan123

Jag använde tyginlägg hemma och engångs ute i början när jag läckte jättemycket.

Min finaste, Oskar 060329, lillebror Viktor väntas, BF 090614
  • Kärleksmiraklet

Vart kan jag köpa uppsamlare? finns det på apoteket också?

• turpis
    Kärleksmiraklet skrev 2009-04-29 17:48:19 följande:
    Vart kan jag köpa uppsamlare? finns det på apoteket också?
    ja, finns där! De är jättebra i början även om man har bröst som inte "spontanläcker" så mycket. När det spänner i början har man den på det bröst man itne ammar och så gör upsamlingsgrejen att bröstet "tappas" på lite överflöd vilket är skönt när de sprängfyllda.

TS fråga var ju egentligen hur många inlägg hon skulle ta med till BB. Jag skulle säga inte så himla många, för de flesta rinner väl mjölken till först i slutet av bb-tiden eller när man kommit hem.
Svar på tråden Amningskupor