• Joyo81

Min Valp Slutar Inte Kissa Inne!!

Hur länge är det normalt att en valp kissar inne, har liksom lyckats glömma av hur länge mina andra hundar har hållt på!
    Lillkillen är 4 månader och vi har haft honom i en ca 4 veckor. 1 timme max håller han sig sen kissar han, tar ut honom med en timmes mellanrum men missar vi på 5 minuter är pisset likförbannat inne på golvet, samma är det med bajset om vi inte tar honom genast efter maten.
    Men det kan oxå vara så att vi tar ut honom efter den obligatoriska timmen och ute ska han bara busa, när vi kommer in så kommer det inne :(
    Kan även ha varit ute i ca 40 minuter/ingen kiss eller bajs ute, men så fort han kommer in!! SUCK!!

Undrar liksom när han ska fatta, det verkar inte som det ringer några klockor direkt!
    När han gjort ifrån sig så blir vi alltid jätteglada osv men men.....

Är det någon som har lite tips!
    Hur länge är detta normalt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-04-28 21:15
    A jag förstår att en 4 månaders valp inte kan vara helt ruumsren och det är ju absolut inte det jag "kräver" utan tycker mest det är konstigt att det inte ser ut som att han förstått att det är ute man ska göra behoven!
    Och för fort fram tror jag inte heller det har gått, tar ju ut honom när han sovt osv.
    Tror inte att det är urinvägsinf. för han sover som en gris hela natten (mellan ca 22.00-07.30) utan att kissa någonstans. Det är duktigt!
    Suck ibland känner jag mig bara uppgiven med det...
    Kan inte alltid vänta ut en kiss-bajs då jag har en 10 månaders tjej och en 4 åring hemma med...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-05-13 11:47
    Oj, det var väldans vad vissa reagerar argt på detta inlägg! Hm konstigt! Det är ju klart att jag förstår att han inte bara sådär kan vara rumsren och att det tar tid!
    Det är ju inte riktigt det jag är ute efter, om alla arga hade läst inlägget ordenligt hade de lästa tt det jag är ute efter är något slags tecken på att han förstår att det är ute man ska göra sina behöv, sen a´tt han fysiskt inte fixar det är en annan sak!
    Ta tex min kära hane som gick bort aug-08 när han var valp (efter ett tag) gick han till dörren, tittade på den sedan på oss.Tog vi inte honom då inom 10 sekunder så var det på golvet, haha ;):
    Det är det jag menar, något slags tecken iallafalla på att han börjar förstå!

SEN VILL JAG OXÅ PÅPEKA OM ATT JAG ÄR EXTREMT NOGA MED ATT VÅRA HUNDAR INTE SKA VARA ENSAMMA LÅNGA STUNDER ELLER BEHÖVA HÅLLA SIG LÅNGA STUNDER. DE ÄR SÄLLAN ENSAMMA MER ÄN 3 TIMMAR, ÄR VI BORTA LÄNGRE ÄN SÅ, LÄMNAR VI DEM HOS HUNDVAKT (EN FAMILJEMEDLEM SOM ÄLSKARE DEM SOM SINA)

Det är klart att jag försöker i den mån det går! Herregud jag har haft hund i 10 år och vet att det kan ta tid ville mest bara prata av mig och höra andras synpunkter!
    Men det är ju kul för dig med barn att du är så himla perfekt,
    kan ju vara så att jag tar ut honom och just då kankse min lilla ramlar och slå sig, ska jag då "vänta ut " honom då och låta lillan ligga och gråta?!
    Då får det hellre komma inne!!!
    Men men.

UNDRAR FRÅN ANDRA HUNDÄGARE HUR LÄNGE ÄR NORMALT!
    inte att min hund ska vara 100%rumsren redan!

Nu är han iallafall 4½ månad och nästintill rumsren.
    Tar honom som vanligt efter mat och sovning och det har inte kommit en kiss inne på en vecka!!

• Svar på tråden Min Valp Slutar Inte Kissa Inne!!
  • PrettyGirl

Bara att kämpa på, det kan ta tid för en del valpar att bli riktigt rumsrena! Ibland måste man ut kanske 2 ggr i timmen, så var det för mig med min ena hund. Kanske värt att prova det, för en del hundar behöver mer än 1 gång i timmen.

• köttbullelydnad

Kolla hos en veterinär så att det inte är urinvägsinfektion. Beror det inte på sjukdom kan det bero på att "slutmuskeln" inte sluter, något som kommer med åldern. Alla hundar funkar olika och är olika snabba med att bli torra inne Bästa medicinen för dröjande valpar heter tålamod

• PrettyGirl

Och låt valpen gå till ett bestämt ställe varje gång, så det luktar där. Busar han utan att göra ifrån sig så låt honom inte gå in utan att ha kissat/bajsat först!

• linjes

bara 4 veckor har gått,det är bara att hålla ut..

Ut till samma ställe varje gång efter lek efter vila efter mat efter dryck,till slut går det in men det kan ta ett tag..Inga långa promenader

• sinkadus

Han är fortfarande väldigt ung och förmodligen har rumsrenhetsträningen gått för fort för honom (om ni har uteslutit ngt medicinskt fel). Börja om från början... Ut efter sömn, vatten, mat & lek.

• magikatt

Är han bara fyra månader så är det lite tidigt att vänta sig att han ska vara helt rumsren.
    Min tik blev rumsren tidigt bland hundar i vår närmste krets och då var hon fyra och en halv månad. Helt rumsren vid fem-månaders ålder.
    Finns hundar som inte är rumsrena vid halvåret.

Så ta det lungt, det kommer.
    Kämpa vidare

• Granada

Det kan ta upp till 8 mânder (och anses vara normalt) att fâ en valp rumsren.

• sinkadus
    Joyo81 skrev 2009-04-28 20:37:32 följande:
    Kan inte alltid vänta ut en kiss-bajs då jag har en 10 månaders tjej och en 4 åring hemma med...
    Då får du vara beredd på att det kommer att ta tid. Konsekvens är liksom nyckeln för att få fram önskat beteende och det måste man förstå med en liten valp.
  • HjärterEss

En sådan liten valp kan rent fysiskt inte hålla inne kisset då kissmuskulaturen ännu inte är färdig utvecklad!!!! Otroligt viktigt att du är medveten om detta. Kiss muskeln färdig utvecklas olika snabbt på valpar!

Så du ska inte fya honom eller så, bara att ta ut valpen och torka upp efter honom!

Svar på tråden Min Valp Slutar Inte Kissa Inne!!