• LillaEm

Navelgranulom. Erfarenheter?

Bvc skickade oss till barnakuten idag eftersom min dotters navel som tidigare läkt nu såg lite konstig ut. En liten "ärta" har ploppat ut. Slemmhinna som inte är läkt. Då den kladdade lite skickade hon oss vidare. Tydligen är granulom, att det blir en liten utväxt som man penslar och som snabbt försvinner, vanligt men man var osäker på om det var detta. Nu ska vi se om penslingen hjälper. Annars kunde det vara något ovanligt där tarm eller urinblåsa har förbindelse ända ut sedan fosterstadiet. Hoppas inte, då bär det av till barnkirurgen! Ni som haft bebisar med små granulom, hur har det sett ut och har det läkt fort?

• Svar på tråden Navelgranulom. Erfarenheter?
  • Sussi75

Tilde hade lite sånt men efter en vecka eller två var det borta så vi behövde aldrig pensla. Jag hade aldrig sett granulomet om inte BVC-sköterskan visat mig, så det var nog väldigt litet.

Hoppas penslingen hjälper för er

• TSR

Hejsan!
    Jobbar som BVC sköterska, det är väldigt vanligt med navel granulom. Jag brukar pensla med lapis och det brukar gå till baka med detta. Man kan få upprepa det några gånger bara. Du behöver nog inte vara orolig för att det är någon sammanväxt med tarm och urinblåsa det är väldigt ovanligt. Det kommer säkert att gå jättebra. Kram från Tessan och sharky 36+3

Svar på tråden Navelgranulom. Erfarenheter?