• Mausiii

Undvika byta på kattlådor?

Halloj!

På jobbet har vi en s k "kontorskatt". När jag kom till jobbet nu på morgonen stank det apa så jag bytte på lådan eftersom ingen annan reagerat. Sedan sa mina arbetskamrater att gravida inte ska byta på kattlådor utan handska och munskydd om man är gravid! Min barnmorska har inte gett några rekommendationer eller restriktioner om detta. Någon gravid kattägare som fått förhållningsorder om byte på kattlådor?! Jag har ju 4 st hemma själv dessutom...

• Svar på tråden Undvika byta på kattlådor?
  • Lotten

Jag fick höra om man hade haft katt nått år innan man blev gravid så skulle man va imun mot toxaplasma eller vad det nu heter som katterna kan bära på. Så länge du sköljer händerna noga efter så ska det inte va nån fara.. har själv en katt hemma men det e min sambo som tar lådan fast jag kan göra det själv har jag sagt men det får jag inte =)

• Simba

Hej

Jag har katt och min Barnmorska sa till mig att jag inte fick byta alls i kattlådan. Hon sa ingenting om att det var skillnad på inne eller utekatter.

• Nessa

hej! Var jag som skrev att det var okej om det är innekatter (ett annat inlägg). Jag rågade min bm som för säkerhets skulle kollade med flera kollegor som kunde mycket om just det här. De svarade att det är helt okej att byta i lådan om det är innekatter eftersom toxoplasma kommer genom att de äter möss (alltså ute). Så jag byter i våra lådor men är givetvis ändå väldigt noga med att tvätta händerna efterrråt.

• Moa38

Hejhej. Min gyn sa att toxoplasmos är som en barnsjukdom hos katter. Är de födda ute så har de garanterat haft sjukdomen. Man kan byta i lådan om man har plasthandskar på sig, det har jag iaf, men man ska oxå tänka på att katterna kraffsar ju i lådan och sedan går de överallt där hemma, diskbänken där man kanske brer smörgåsar på bordet etc, så det är svårt att undvika helt, men ingen fara. Min gyn sa oxå att har man haft katter i typ hela sitt liv så har man haft sjukdomen och är då immun mot den. Det enda hon sa var att man skall inte skaffa katt när man är gravid för då är den liten och kan ha/få sjukdomen eftersom som jag sa, det är en "barmsjukdom". Så du kan vara lugn. På med plashandskar bara...*ler* Lycka till

• BigMama

Har själv 2 katter...fick rådet av BM när jag väntade första barnet att vara lite extra noggrann med hygienen om/när jag gjorde rent kattlådan...(det är man väll nog ändå)...just för att det finns en risk med att bli smittad avtoxoplasman som ev. skulle kunna ge fosterskador...men hon sa oxå att har man haft katt ett tag så är man oftast imun mot det...men summan av det hela: var försiktig och tvätta händerna så är det nog inget att oroa sig för

Svar på tråden Undvika byta på kattlådor?