Död tand.
Om en tand är död/döende, blir den då alltid svart?
Om en tand är död/döende, blir den då alltid svart?
på vilket sätt död? en sådan som är i behov av rotfyllning eller att du har slagit i den ordentligt?
skulle inte vara anonym i den förra heh
om den behövs rotfyllas pga att bakterierna har kommit nära pulpan och på så sätt tanden hamnat i nekros=dött.. så blir den inte svart. däremot kan en rotfylld tand bli en aning missfärgad, men inte så nämnvärt. men det är inte alltid så
har du slagit i den ordentligt så kan tanden bli mycket svart/blå. det kan gå över men om det inte skulle göra så kan man bleka den inifrån.
jag slog i den i december, var då till tandis som tycckte det såg bra ut men jag skulle tillbax o kolla den. Hade en tandläkartid inbokad för att laga ett annat hål o så fort han såg den sa han att den var död, eller iaf döende..
Efter ca 2 veckor var den brun/beige. Nu är den lite lite missfärgad men det syns inte alls om man inte vet om det o kollar vääääldigt noga.
Ska röntga i juni för att se vad som behöver göras.
Det som är grejen är att jag är inte besvärad av det, jag VILL inte göra nånting åt den för jag har absolut inte råd!!! Men måste jag så måste jag. Det är ju trots allt en framtand..