• Martina 76

När är det bäst att ta järntillskott?

När är det bäst att ta sina järntabletter/blutsaft? Jag käkar Niferex ett par dagar i veckan (det är vad magen tillåter) och Hemofer (4 tabletter) och blutsaft dagligen. Är det bäst att ta det på fastande mage, i samband med måltid eller vad? På paketet står bara att man ska undvika kalcium vid intagandet. Kan jag mosa i mig allt vid ett tillfälle eller är det bättre att sprida ut det under dagen?

Någon som vet?

• Svar på tråden När är det bäst att ta järntillskott?
  • FVA

Jag försöker ta mina när jag går och lägger mig (äter bara niferex). Det är inte direkt i samband med måltid. Min man fick det som tips när han var blodgivare.

På hemofertabletterna står det att det går att ta alla på en gång har jag för mig?

• La Lola

Oj...har du väldigt dåligt järnvärde?
    Med tanke på allt järn du käkar.....

*mamma till Alma snart 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • GullpuckotMe

Jag äter bara niferex 1 om dagen. tar den innnan jag går o lägger mig med ett glas apelsinjuice =)

• Martina 76

La Lola skrev 2009-04-29 08:58:32 följande:

Oj...har du väldigt dåligt järnvärde? Med tanke på allt järn du käkar.....
    Inte väldigt dåligt, men det har droppat från 128 till 110 och det lär väl fortsätta i samma riktning. Egentligen är det inte så mycket järn i och med att jag inte äter Niferex så ofta. Övriga tabletter innehåller ju bara en bråkdel jämfört med Niferex.
  • Martina 76

Kan tillägga att det droppade från 128 till 110 trots ovan nämnda intag. Suck!

• ettplusettärtre

Är det någon som vet hur lång tid det tar innan Niferex har effekt? Jag har ätit dem tidigare men slarvat nu på slutet och bestämt mig för att starta med dem ordentligt idag igen.

• Bumblebina

Jag tog mina när jag var uppe på toa på natten. Mest för att jag fortfarande mår så illa att jag småäter hela dagarna. Det gör det lite svårt att ta dem på fastande mage...

• Sirendes

Jag tar i samband med måltid, inte frukost för då äter jag fil och ostmackor (kalk), det brukar bli på eftermiddagen/kvällen, oftast till middagen.

Det är bra att ta en apelsin eller apelsinjuice till då C-vitamin hjälper kroppen att ta upp järn.

• Martina 76
    Bumblebina skrev 2009-04-29 09:59:24 följande:
    Järntabletter ska tas en timma före eller två timmar efter måltid. Dock gärna ihop med juice el liknande. www.fass.se
    Vad bra! Då vet jag - fastande mage alltså. Jag har alltid tagit med måltid. Kanske därför effekten blir så dålig... Ska försöka kämpa upp värdena tills nästa besök hos bm.
  • Bumblebina

Tar du dem på fastande mage minskar dessutom risken för magproblem pga tabletterna vilket jag förstår att du har.

• Martina 76
    Bumblebina skrev 2009-04-29 10:09:34 följande:
    Tar du dem på fastande mage minskar dessutom risken för magproblem pga tabletterna vilket jag förstår att du har.
    Aha! Kanon! Ja, att äta järntabletter blir liksom som att dra i nödbromen!
  • Martina 76
    Bumblebina skrev 2009-04-29 10:28:54 följande:
    För mig blir det som att lägga in en åttonde växel...
    Pest eller kolera...
  • Martina 76

Jag är benägen att hålla med. Gatsten är ingen höjdare. Och av bm får jag bara skäll för mina dåliga värden. Men vad f-n! Jag kan inte käka hur mycket järn som helst - jag skiter ju snart kätting! (Ursäkta språket).

• Bumblebina

Martina 76 skrev 2009-04-29 10:54:55 följande:

Jag är benägen att hålla med. Gatsten är ingen höjdare. Och av bm får jag bara skäll för mina dåliga värden. Men vad f-n! Jag kan inte käka hur mycket järn som helst - jag skiter ju snart kätting! (Ursäkta språket).
    *asg*
  • milli79

1000mg c-vitamin ökar upptaget med 1000% samt håller igång magen.

Kalcium/mjölkprodukter/kaffe minskar upptaget.

Svar på tråden När är det bäst att ta järntillskott?