• Mistys Daisy

Någon som bor i ett Älvsbyhus?

Vilken variant?
    Nöjda!?

Berätta gärna!!!!  {#lang_emotions_smile}

• Svar på tråden Någon som bor i ett Älvsbyhus?
  • Moyo

Japp, ett Torgrim.
    Nöjd till 98% (de sista 2 procenten handlar bara om att deras efterservice har funkat uselt för oss).

• Mistys Daisy

Härligt till 98%!!

vad hände med de andra 2%?

• drever

åh vilken super bra tråd! jag och sambon är sugna att bygga eget hus gjärna från älvsjöbyhus, ni får gjärna berätta allt om dom ! ska bevaka denna tråd med intresse.

• Mistys Daisy
    drever skrev 2009-04-29 09:06:45 följande:
    åh vilken super bra tråd! jag och sambon är sugna att bygga eget hus gjärna från älvsjöbyhus, ni får gjärna berätta allt om dom ! ska bevaka denna tråd med intresse.
    Kul!!

Min sambo vill oxå bygga hus så småningom, och då rekomenderade en arbetskamrat detta!! Snabbt och smidigt!

Vilket är Ni sugna på?

Gäller bara att hitta en tomt oxå!!
  • drever

Mistys Daisy skrev 2009-04-29 09:08:48 följande:

Kul!!Min sambo vill oxå bygga hus så småningom, och då rekomenderade en arbetskamrat detta!! Snabbt och smidigt!Vilket är Ni sugna på?Gäller bara att hitta en tomt oxå!!
    Regin var är vi sugna på vill ha enplan med många rum som man fylla med ungar och lite hundar :)det är just husen kanske inte är så yberdyra såg att regin låg på 1500000 det är tomterna som är dyra om man skulle en :( dåligt i östergötland
  • jimson

Jag har byggt ett Älvsbyhus för ett antal år sedan och vill presentera ett par saker som ni bör känna till om ni skall bygga Älvsbyhus.

1) De har en massa tillval som de inte gärna presenterar av någon anledning. Gissar att det kostar mer än det smakar för dem att individanpassa husen. Exempelvis att få lamputtag ovanför fönstren som du kan styra från strömbrytaren vid dörren. Pressa säljaren att visa på listan av tillval, för den fick vi se efter påtryckningar på säljaren... han var inte så sugen på att visa listan och det kanske bara gäller säljaren som jag var i kontakt med.

2) Det finns pengar att spara på att hjälpa till själv och du kan även avstå från vissa saker i husbygget. Exempelvis om du vill lägga trägolv i hela huset, vilket jag gjorde. Via Älvsbyhus kunde man få ekgolv i vardagsrum, men ingen annanstans, så då valde jag bort golvet. En kompis skulle ha ett annat kök än det Älvsbyhus levererade. Han lät dock Älvsbyhus montera köket som han sen plockade ner och sålde på annons. Det var för lite pengar att spara på att inte ha köket monterat så han tjänade på att göra som han gjorde.

3) De använder sin egna besiktningsman och jag skulle starkt rekommendera att ha en oberoende besiktningsman. Visst, det kostar ett par tusenlappar, men det kan det gott och väl vara värt. Inte för att den jag hade på något sätt var dålig, men det känns klart tryggare att använda en oberoende besiktningsman som ser till att hustillverkaren levererar det de skall leverera. (Gissar att "efterservicen" blir bättre om "efterservicen" handlar om att rätta till eventuella byggfel som har uppstått under byggtiden.)

4) Det finns diskussioner om krypgrundens vara eller icke vara, avfuktning av grund etc. Prata med en sakkunnig beroende på markbeskaffenheten där ni funderar på att bygga. Själv byggde jag på en sandhed så jag hade inga problem med fukt. Bredde dessutom ut en stor byggfilm över marken som skulle förhindra att markfukt trycktes upp under huset utan fukten drevs mot kanterna på krypgrunden där det fanns ventilationshål. Nu tror jag att man pratar om att täta ventilationshålen och använda men avfuktare istället, men prata med en sakkunnig så ni inte får problem med mögel under huset.

5) Väljer ni ett hus med inredningsbar vind, be dem förbereda med avlopp på övervåningen. Kostar bara en liten peng och är värt väldigt mycket. Det handlar om dusch och wc och det är mycket jobb att efterinstallera det. Golvet skall få lutning mot golvbrunnen, golvbjälklaget skall förstärkas, etc.

6) Skall ni lägga klinker med golvvärme innan för ytterdörren, prata med Älvsbyhus om att få golvet förstärkt. Vet inte om det går, men man rekommenderar inte att lägga klinker på golv med Älvsbyhus regelavstånd. Jag fick lägga ett fiberbaserat flytspackel och sen använda en flexibel fogmassa på klinkret för att det fanns en risk att golvet sviktade.

7) Var beredd på huvudvärk, men det finns många tips på huskurer mot huvudvärk på sajten huskurslexikon.se så bekymra dig inte över huvudvärken.

8) Husmontörerna erbjuder er säkert lite extra snickarglädje på huset i form av dekoration runt fönster och vid entrén. Kan vara värt den lilla pengen få den på plats. Själv gillade jag det som var runt fönstrena, men det vid bron var lite för pråligt för min smak.

9) På det hela taget var jag relativt nöjd med mitt Älsvbyhus efter det att jag hade gjort mina förändringar. Det enda jag skulle ha gjort annorlunda om jag hade byggt om huset var att byta ut köksluckorna. Standardluckorna var i en vit lite skrovlig yta där rena träluckor hade gjort susen.

Du får mycket hus för pengarna om du vet vad du vill ha och hur du skall få det.....

• Moyo

Mistys Daisy skrev 2009-04-29 09:01:56 följande:

Härligt till 98%!!vad hände med de andra 2%?
    Vi hade ett par saker som skulle åtgärdas efter besiktningen- Två tapetvåder skulle sättas om pga missar i underarbetet, en skarv i plastmattan hade släppt i köket och det var några fläckar på några innertaksskivor i köket. Det tog dem över 2 år innan det åtgärdades, men nu är vi nöjda.
  • Mistys Daisy

Tack Jimson!!

bra att veta!!

Svar på tråden Någon som bor i ett Älvsbyhus?