• MaddeMamman

När lägga till en ½ grad på termometern? (snabbt svar tack)

När lägger man till en ½ grad vi mätning med termometer? Jag har tagit i rumpan med en vanlig termometer på min lille kille... Är det bara när man mäter i armhålan som man lägger till?

• Svar på tråden När lägga till en ½ grad på termometern? (snabbt svar tack)
  • Bite me

När man tar i rumpan ska det inte behövas, det är vad jag vet säkraste sättet att ta en korrekt temp.

• Mor84

Japp, i armhålan och under tungan ska man lägga till. I rumpan och med öronterm. ska man inte.

• Brevdruvan

Har en örontermometer och i instruktionen på den står det att +-0,8 grader är helt normalt på barn (kanske inte var det du frågade efter...)

• MaddeMamman

Bite me skrev 2009-04-29 09:41:06 följande:

När man tar i rumpan ska det inte behövas, det är vad jag vet säkraste sättet att ta en korrekt temp.
    jo, då är det som jag trodde.
    de ringde från dagis igår o jag fick hämta min kille för han hade feber- 38 grader.
    när jag kom var han jättetrött, direkt efter middagen (han hade ätit mycket o bra på dagis) vid sovdags. Han somnade innan vi kom till bilen, men jag tyckte inte han kändes varm (känner med läpparna på pannan)
    Han sov i 3 tim o direkt när han vakande tog jag tempen-37,1 o han var jättepigg o åt bra. Pigg resten av kvällen o åt mycket som vanligt. Idag när jag ringde o sa att han skulle komma för han hade inte feber så tyckte de att han skulle stanna hemma...
    Tycker det verkar konstigt att han bara haft feber i några tim på dagen ( det började när de var ute, han gnällde o var varm (vi hade 25 grader ute i solen) och han hade vindjacka o mössa som vanligt:-/
  • MaddeMamman
    Brevdruvan skrev 2009-04-29 09:46:53 följande:
    Har en örontermometer och i instruktionen på den står det att +-0,8 grader är helt normalt på barn (kanske inte var det du frågade efter...)
    jag tar inte i rumpan med en örontermometer
  • Brevdruvan

Hm, låter som lite vatten och en stund i skuggan hade rådit bot på den "febern".

• Bite me
    Brevdruvan skrev 2009-04-29 09:51:22 följande:
    Hm, låter som lite vatten och en stund i skuggan hade rådit bot på den "febern".
    Kan inte annat åän hålla med.
  • mrs Daniels
    MaddeMamman skrev 2009-04-29 09:49:46 följande:
    Bite me skrev 2009-04-29 09:41:06 följande:
    jo, då är det som jag trodde.de ringde från dagis igår o jag fick hämta min kille för han hade feber- 38 grader.när jag kom var han jättetrött, direkt efter middagen (han hade ätit mycket o bra på dagis) vid sovdags. Han somnade innan vi kom till bilen, men jag tyckte inte han kändes varm (känner med läpparna på pannan)Han sov i 3 tim o direkt när han vakande tog jag tempen-37,1 o han var jättepigg o åt bra. Pigg resten av kvällen o åt mycket som vanligt. Idag när jag ringde o sa att han skulle komma för han hade inte feber så tyckte de att han skulle stanna hemma...Tycker det verkar konstigt att han bara haft feber i några tim på dagen ( det började när de var ute, han gnällde o var varm (vi hade 25 grader ute i solen) och han hade vindjacka o mössa som vanligt:-/
    Dom flesta dagis vill att barnet är hemma och feberfri en dag innan dom går. Det är för barnets skull. Oftast är dom ju piggare hemma, men på dagis är det ett helt annat tempo är hemma. Det vet man ju själv när man är på jobbet och inte mår bra. Hemma kan man ju vila när man vill.
  • MaddeMamman
    Känner mig lättad- Jag sa att han kommer iaf... han har ju inga andra symtom, o det är ju 20 tim sedan han "hade feber"...
    Jag vet att de har som regel- "en feberfri dag hemma" men detta kändes inte som något som vi skulle stanna hemma för.
  • Brevdruvan

maddamamman: du missförstod mig. 0,8 gäller oavsett vad du mäter med.

• mrs Daniels
    Fast det kan man ju inte låte förskolan avgöra. Jag vill att dom hellre ringer mig en gång för mycket än för lite om min son är sjuk. Det är ju inte skjysst att låta barnet vara kvar på dagis om han/hon är dålig. Han sov ju 3 timmar när han kom hem. Då tror jag inte att skugga o vatten skulle hjälpa. Eller??
  • mrs Daniels
    MaddeMamman skrev 2009-04-29 09:54:52 följande:
    Känner mig lättad- Jag sa att han kommer iaf... han har ju inga andra symtom, o det är ju 20 tim sedan han "hade feber"...Jag vet att de har som regel- "en feberfri dag hemma" men detta kändes inte som något som vi skulle stanna hemma för.
    Ibland verkar det som att föräldrar tror att dagis personal ringer hem föräldrarna för att "slippa" ha barnen på dagis. Jag tycker att man ska följa dom regler som finns. För barnets skull och även för smittorisken till andra barn. Det är ju så som dagsi får "epedimier" ( felstavat ). Föräldrar som lämnar sina barn för tidigt.
  • MaddeMamman

Naturligtvis hämtade jag honom, det är inget snack om den saken. Hade han bara varit väldigt ledsen utan feber o gråtit hela dagen så hade jag hämtat med...
    mrs Daniels skrev 2009-04-29 09:55:28 följande:

Fast det kan man ju inte låte förskolan avgöra. Jag vill att dom hellre ringer mig en gång för mycket än för lite om min son är sjuk. Det är ju inte skjysst att låta barnet vara kvar på dagis om han/hon är dålig. Han sov ju 3 timmar när han kom hem. Då tror jag inte att skugga o vatten skulle hjälpa. Eller??
    Att febertermometern inte alltid visar korrekt alltid försår jag, det är ju det det +- 0,8 betyder.
    Brevdruvan skrev 2009-04-29 09:55:07 följande:
    maddamamman: du missförstod mig. 0,8 gäller oavsett vad du mäter med.
Svar på tråden När lägga till en ½ grad på termometern? (snabbt svar tack)