• Familjen LÖ

Att leva miljövänligt

Svårt att välja vart denna tråd ska ligga tycker jag. Det handlar ju om livets alla aspekter nästan.

Jag skulle vilja samla tips här på hur vi gör för att leva miljövänligt. Gärna enkla saker som man kanske inte tänker på. Och även hur man kan insperera andra.

Det jag själv försöker göra är:
    Äta mer vegitariskt.
    Cyklar till jobbet.
    Källsorterar en del (men inte tillräckligt)
    Handlar mycket ekologisk mat (men inte så mycket som jag vill än)
    Försöker kosumera lite saker.
    Letar begagnat till båda mig, dottern och hemmet.
    Är aktiv i miljöarbetet på jobbet. Miljöombud samt intern miljörevisor.
    Har en blogg där jag skriver lite om hur jag försöker tänka mer och mer på miljön: blogg.se/

Det finns säkert lite fler saker, men det här är vad jag kommer på nu.

• Svar på tråden Att leva miljövänligt
  • Nyfiken gul

Res miljövänligt - åk tåg så långt det går.  Välj semesterresor med miljötänk. Att flyga 15 timmar till Asien känns inte särskilt mycket miljötänk...

Samåk med varandra!  Istället för att man åker 10 personer i varsin bil till släktmiddagar, fester och andra aktiviteter så kan man samåka och banta ner bilarna till minst hälften.

Fyll diskmaskinen och tvättmaskinen HELT innan den körs igång.

Vid något enstaka plagg som måste tvättas eller nån kastrull som ska diskas så gör det för hand.

Säg nej tack till ALL reklam.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • ljuvliga

det jag kommer på är:

hänga kläder på tork istället för att använda torktumlare
    återanvända saker
    använda miljövänliga rengöringsmedel/tvättmedel
    inte ha nånting igång i onödan som drar ström
    använd vattenkokare. och micro om det går, istället för spis och ugn

• Familjen LÖ

När det gäller reklam så hade jag inte det förut. Men min man vill ha reklamen...

Gällande tvättmaskin och diskmaskin så kör vi nog lite onödigt ofta, där kan jag verkligen bli bättre!

• Nyfiken gul

sopberget behöver inte bli större så man kan gott och väl fundera på att sopsortera grundligt. Bor man i hus kanske man också ska fundera på att anlägga en kompost.

• lisenlil

Jag försöker också leva miljövänligt en sak som jag tycker är viktigt är att tänka på hur saker produceras köpa saker med kvalite som håller och för mig är det också viktigt att de som producerat varorna haft det bra. Det finns inte så mycket kläder som tillverkas i Sverige men det finns det som tillverkas i Europa tror det är bättre än något som tillverkats i tredje världen.

• snartfaster

Att tänka på vad man använder för medel när man städar , jag använder nästan bara grönsåpa nuförtiden när jag städar och så trasor som man kan tvätta och använda igen (och de handtvättar jag om det inte går att köra med något annat).

För tvätten har funderat på att pröva tvättnötter, men inte kommit mig för, kanske nästa projekt?

pröva att laga saker innan man slänger: exempel: där jag jobbar slängde vi förut kanske 15-20 kuddar per säsong för att dessa blivit för platta, numera tar vi kuddarna som blivit för platta, sprättar upp dem i sidan, fyller dem med ludd från någon annan platt kudde, syr igen och vips har vi halverat antalet slängda kuddar.

energilampor

ha sån toalett man kan välja om den ska spola mycket eller lite vatten (det har inte vi, vilket jag tycker är jättesynd)

Sodastreamer och kranvatten istället för flaskvatten och läsk

handla sin snabbmat på MAX där de klimatkompenserar (gör de det på fler ställen?)

• Familjen LÖ

När det gäller städning och tvätt försöker jag va medveten. Rengöringsprodukter använder jag jättemycket mindre av nu. Tom badrumsspegeln blir jättefin bara med vatten och bra trasa.

Jag har slutat helt med sköljmedel och tvättmedel för vittvätt. Sen tar jag väldigt lite, mycket mindre än vad som rekomenderas. Funkar ändå

Tvättnötter såg jag i ett test att dom inte fungerar.

Tvättmedel som är miljömärkt, är det någon som vet hur illa det är för miljön?

• Xara

Stänga av plattan på spisen ca. 5-10 min innan det är färdigkokt/stekt. Med exempelvis spaghettivatten behöver det bara koka upp: sedan kokar spaghettin klart så bra så på bara eftervärmen.

Skaffa moderna disk- och tvättmaskiner som använder mindre vatten & el och även kan minska tvättid och vattenåtgång om inte maskinen är PROPP-full varenda gång...

• Nyfiken gul

Sen ett tips som kanske en del inte tänker på.. Var inte så himla renlig....

Eller ja ni fattar säkert...

Minska duschandet i antalet minutrar. Du blir lika ren på 7 minuter som på 10 minuter. Spar pengar, vatten och miljö!

Kläder som bara provats eller bara hänger på en stol är INTE smutsiga!  Tvätta inte i onödan utan tvätta bara när kläderna ÄR smutsiga. En liten fläck på kragen kan man gnussa med lite diskmedel och vatten utan att behöva tvätta hela plagget i maskin.

även där sparar du pengar, vatten och miljö..

• misstristess

Några enkla tips...

Sluta använda plast- och aluminiumfolie.
    Undvik värmeljus med aluminiumkopp.
    Köp uppladdningsbara batterier.
    Ha inte kranen rinnande när du borstar tänderna.

• Familjen LÖ

Apropå vatten, alla dessa droppande kranar, laga dom. Det blir massor av vatten.

Finns det värmeljus som inte är i aluminiumkopp?

• Tuffen

Är det ok med värmeljus i aluminiumkopp om man lämnar koppen till återvinning? Jag är så hemskt förtjust i värmeljus... *l*

• Familjen LÖ

Det borde väl va ok om man återvinner aluminiumkoppen. Vad jag förstår kan man återanvända 100% av metallen.

• SVejsan
    Xara skrev 2009-04-30 11:48:00 följande:
    Stänga av plattan på spisen ca. 5-10 min innan det är färdigkokt/stekt. Med exempelvis spaghettivatten behöver det bara koka upp: sedan kokar spaghettin klart så bra så på bara eftervärmen.

Skaffa moderna disk- och tvättmaskiner som använder mindre vatten & el och även kan minska tvättid och vattenåtgång om inte maskinen är PROPP-full varenda gång...
    Stänga av plattan funkar inte på en induktionsspis (som för övrigt är effektivare och bättre ur energieffektivitetssynpunkt) då den ej lagrar någon eftervärme i "plattan"
    Betydligt bättre att använda en vattenkokare för att koka upp vatten! Mer energieffektivt än spisen.

Något som få tänker på är att rycka sladden ur på allt som står på standby i huset. TV apparater, stereoanläggningar. osv. Men även plocka ur Nätadaptrar (klumpen med stickpropp) till mobiltelefonladdare , till 12v belysning mm ur vägguttagen, de drar ström fastän inget är inkopplat eller påslaget...

Se till att maten är närproducerad.
    Storhandla enstaka gånger i veckan. I
    nte slänga mat urskiljningslöst. Bäst före betyder inte alltid att det är obrukbart efter datumet passerats... Ost tex är det lite mögel så kan man faktiskt skära bort möglet med en säkerhetsmarinal på 1 cm (källa: www.slv.se)

Köpa närproducerad läsk och kolsyrat vatten istället för att använda sodastreamer !!! (den tunga patronen skickas till tyskland/israel för påfyllning= en högre miljöbelastning, kolsyran till den närproducerade tas däremot från processen.
  • Ezder

Bo lite mindre (lägenhet istället för stor villa), och ha det lite svalt på vintern.

Tygblöjor

Vegetarisk/vegansk mat

Annars många bra tips i tråden!

• lisenlil

Hur omiljövänligt är det att använda fläckborttagnings medel? Det går åt mycket sånt för mig men alternativet är att behöva slänga kläderna. finns det nån som har tips på hur man tvättar miljövänligt?

Svar på tråden Att leva miljövänligt