• Lecce

bra mat vid halsbränna?

Lider av halsbränna och har full koll på vad man INTE ska stoppa i sig (man få rju liksom svar direkt) men skulle vilja ha tips på vad för mat som
    A: fungerar bra för er andra med halsbränna
    B: kanske tom mat som kan dämpa?

stort tack

• Svar på tråden bra mat vid halsbränna?
  • Ninja05

du vet ju vad du inte ska stoppa i dig, och det jag kan säga lindrar för mig är ju att utesluta dessa saker som fet mat, juice med mera.

Men fick ett gammalt barnmorskeknep av min Bm , hon sa att man kan ta en näve med havregryn och tugga i sig, det är ju torrt och då suger det upp det sura i magen. Har inte provat själv men kanske hjälper?

Men jag kör med mycket ångkokt mat, ångokt kött, och ångkokta grönsaker. Det hjälper väldigt om man inte steker maten.

Kanske inte hade dem tipsen du var ute efter men ja

• Lecce

Jo men tack dte var sånt jag är ute efter. Idag testar jag med havreknäcke. har också hört att potatismos är bra....

• Nivlar

Jag drack Loka naturell i litersvis när jag var gravid, tyckte att det hjälpte. Fick också tipset om att äpplen skulle dämpa halsbrännan men jag tyckte inte det funkade så bra, men det kanske funkar på dig
    Det finns receptfri medicin också som heter Gaviscon och kan tas då man är gravid, smakar och luktar pyton men man tar det efter måltid så lägger det sig som ett lock över magmunnen så man minskar sura uppstöt.

• Lecce

Vad konstigt att äpple skulle kunna vara bra, för mig är det en av de värsta sakerna jag kan äta kanske näst apelsinjuice....
    Gaviscon har jag hemma och tar när det är som värst men försöker hanka mig fram utan just pga av att den är läskig att ta....

• Yssa

Annars finns det ju alternativ till Gaviscon på Apoteket - tex Novalucol och Rennie. Själv knaprar jag Novalucol för jämnan

Något som lindrar halsbrännan kan vara att dricka ett glas naturell fil eller yoghurt. Det funkar i alla fall bra för mig. Och precis om någon skrev ovan så är också kolsyrat vatten bra.

Lycka till!

• Vhilma och Victor

Banan och att sova på höger sida.

• Ninja05

Jag knaprar också novalucol och novaluzid som godis
    Men kunde vart värre haha

Yssa skrev 2009-04-29 11:58:20 följande:
    Annars finns det ju alternativ till Gaviscon på Apoteket - tex Novalucol och Rennie. Själv knaprar jag Novalucol för jämnan Något som lindrar halsbrännan kan vara att dricka ett glas naturell fil eller yoghurt. Det funkar i alla fall bra för mig. Och precis om någon skrev ovan så är också kolsyrat vatten bra. Lycka till!
  • Älskade hjärtan

kolsyrat vatten funkar kanon!

• Coco82

pröva med honungsmelon, det funkar för mig

• Nivlar
    Lecce skrev 2009-04-29 11:33:58 följande:
    Vad konstigt att äpple skulle kunna vara bra, för mig är det en av de värsta sakerna jag kan äta kanske näst apelsinjuice.... Gaviscon har jag hemma och tar när det är som värst men försöker hanka mig fram utan just pga av att den är läskig att ta....
    Ja äpple funkade iaf inte på mig
    Gaviscon luktar och smakar fruktansvärt, jobbar på ett sjukhem och klarar nästan inte lukten nu när jag ska ge någon av patienterna det, och det är 3 år sedan jag var gravid.
    Du får prova med bubbelvatten
  • OhlzohN

jag tycker att loka hjälper bra, även möljk och banan kan lindra lite, men loka är det som jag tycker hjälper på mig..

• mammatotoo

Hälsofil naturell...hjälpte mig på lunchen idag Det trodde jag inte!

• Knodd2009

jag dricker samarin... funkar bra!

• Grodan12

Fil och yoghurt hjälper tycker jag.
    Mandel ska vara bra, vet inte om jag känner ngn skillnad.
    Kolsyra funkar inte bra på mig.

• mama no1

Förra graviditeten käkade jag Gaviscon och led verkligen. Nu har jag hittat nåt som funkar bra och det är att ta ett glas Samarin och efter ca 20 minuter tugga i mig en Gaviscon. Det va en perfekt kombination!

Svar på tråden bra mat vid halsbränna?