• Sessan4

Katt med diarré

Hej!

Jag har en blandraskatt (ragdoll, main coon, birma) han har färger som en ragdoll..

Han började spy häromnatten, jag och mannen fick torka spya halva natten, först lite håtbollar o foder men sen bara slem.. blev inte mycket sömn..

inatt började han få diarré.. jag tror vi har tvättat honom i rumpan 10 ggr.. han har vit päls så ni kan ju tänka er..

Vad kan detta bero på?? han har ätit sitt torrfoder och lite blötfoder precis som vanligt, han får ibland vara ute på gräset i sele o löplina. har han fått i sig nåt som han har blivit sjuk av??

jag är nygravid och väldigt orolig för att jag måste tvätta honom o få avföringen på mig, det skall man ju undvika pga bakterier.. men vad har jag för val?? gubben e på jobbet.. jag tvättar o skrubbar mig ordentligt efteråt.

Orkar inte fler sömnlösa nätter, hoppas han blir bättre snart, vet inte vad jag skall göra?!

Råd??

• Svar på tråden Katt med diarré
  • NenneN

Hej snäckan!Det kan vara en tillfällig diraree, magsjuka.Kanske tuggat i sig något i blomväg.Min katt har otroliga problem med mage, kräks kanske en till två gånger i vecka...både hårboll och annat.vi har utrett henne och det är inget fel, känlig i maven bara.Det kan oxå vara nåt som är fel, men det brukar inte vara allvaligt sålänge kisen äter och dricker som hon ska och inte är väldigt håglös.

Håller det inte upp nu efter natten ska ni nog uppsöka veterinär.

Vad det gäller din gravidiet så har katter ett ämne i avföringen, eller kan ha(kommer ej ihåg namnet, toxipl...något)
    Det är en risk att man få det i sig om man tömmer lådor, eller kommer i kontakt med avföringen därför ska man i det längsta ålla sig borta från det, mannen tar det eller något.måste du absolut ta det så ha stora diskvantar på dig och tvätta dig med diskmedel och desinfektionsmedel efter.

Hoppas det går bra!!

Kram!!

• Sessan4

Tack NenneN!

Jag hoppas han blir bättre snart, tycker synd om honom han äter o dricker i alla fall lite!

Jag vet att avföringen inte är bra men jag tvättar mig noga, skall använda handskar!!!

Kram

~* Snälla, stanna hos mig *~
  • NoMercy

Ta bort maten! Magen måste vila, alt ge bara nåt lätt som kokt fisk el majsvälling. Men helst ska magen vila helt.

• NenneN
    Sessan4 skrev 2009-04-29 12:20:28 följande:
    Tack NenneN!Jag hoppas han blir bättre snart, tycker synd om honom han äter o dricker i alla fall lite!Jag vet att avföringen inte är bra men jag tvättar mig noga, skall använda handskar!!!Kram
    Bra att han äter och dricker, det gör de inte när det är allvarligt.Se om nån dag om det inte förvärras.

Stora sådana gula städtantvantar är bra:)
Svar på tråden Katt med diarré