• systersandra

Gäller felmärkt vara?

Undrar om affären märkt en vara med en prislapp och de märkt den fel,gäller då prislappen eller den riktiga kostnaden?
    Har nämligen hört att om en butik räkar felmärka en vara så måste de sälja den varan till det felmärkta priset iallafall.Är det så?

Saken var den att jag var inne på en Inspirationbutik och såg att de märkt en skål med löjligt lågt pris,typ 5 kr eller något,det var en typisk felmärkning .
    Kunde inte med att gå fram och köpa den för den bara kostade fem kronor men nu undrar jag om man skulle kunnat fått skålen för fem kronor.

• Svar på tråden Gäller felmärkt vara?
  • Phlippan87

kassapriset gäller.. det är iaf vad jag fick lära mig när jag jobbade på Jyk.. men oftast är personalen snäll nog och låter dig få varan för det utsatta priset om det är felmärkt...

• Myrtille

Det är ju orimligt om man bara genom att flytta på en prislapp skall kunna _ha rätt_ att köpa en platt-tv för fem spänn, iofs.

• Phlippan87
    Myrtille skrev 2009-04-29 11:50:24 följande:
    Det är ju orimligt om man bara genom att flytta på en prislapp skall kunna _ha rätt_ att köpa en platt-tv för fem spänn, iofs.
    exakt, beroende på hur butiken märker sina varor kan man lätt felmärka en vara på egen hand...
    även lätt att säga att den stod där och där och då få varan till ett lägre pris om expediten är osäker på sig själv osv.
    så kassapriset gäller...
  • 4barnsMom

På alla matbutiker och även andra ställen har jag fått det billigare priset.

Men det har oftast gällt när ett erbjudande har gått ut och de glömt ändra priset....

Om tex en tv är märkt fel är ju en annan sak än om man tagit en lapp och flyttat.. Ofta har de ju lappar med kod på.. Då kan man inte flytta dom utan att det syns i kassan att det är fel lepp..

Men är det felmärkt så vill jag personligen få det billigare priset och jag försöker ofta, lyckas nästan jämt

Samuel-97 Elin-00 Elias-06 Saga-07 susannarn.blogg.se/
  • Phlippan87
    4barnsMom skrev 2009-04-29 11:54:21 följande:
    På alla matbutiker och även andra ställen har jag fått det billigare priset. Men det har oftast gällt när ett erbjudande har gått ut och de glömt ändra priset.... Om tex en tv är märkt fel är ju en annan sak än om man tagit en lapp och flyttat.. Ofta har de ju lappar med kod på.. Då kan man inte flytta dom utan att det syns i kassan att det är fel lepp.. Men är det felmärkt så vill jag personligen få det billigare priset och jag försöker ofta, lyckas nästan jämt
    som sagt, de flesta butiker kan ge det lägre priset.. det är många varor att ändra priset på så det är lätt att missa någon.. exempelvis en skylt som inte dyker upp när man ska skriva ut osv...
  • k girl

Men kassapriset kan väl inte alltid gälla? Jag har handlat då affärer har haft display att en vara kostar si och så mycket, men när man väl kommer till kassan är det priset inte infört. Då kan det väl ändå inte vara kassapriset som gäller? Sist det hände mig stod priset såväl på en skylt som på samtliga böcker i högen, jag skulle ha blivit direkt f*bannad om expediten sade att kassapriset gällde.

• Phlippan87
    k girl skrev 2009-04-29 11:56:33 följande:
    Men kassapriset kan väl inte alltid gälla? Jag har handlat då affärer har haft display att en vara kostar si och så mycket, men när man väl kommer till kassan är det priset inte infört. Då kan det väl ändå inte vara kassapriset som gäller? Sist det hände mig stod priset såväl på en skylt som på samtliga böcker i högen, jag skulle ha blivit direkt f*bannad om expediten sade att kassapriset gällde.
    beror som sagt på situationen., men i regel är det kassapris som gäller.. men det finns tillfällen där skyltar skrivs ut men priset ändras inte i kassasystemet, då sänker man manuellt..
  • jassikan

Rent lagligt har butiken inte skyldighet att sälja för priset på hyllkant eller skylt.
    I bland lägger även andra kunder tillbaka varorna fel och de hamnar under fel skylt, men då är det ju inte samma vara det handlar om.

Många butiker tar nog smällen själva och låter kunden få det lägre priset. Och ser till att priset korrigeras efter det.

www.fragorsvar.konsumentverket.se/publik/showQ.asp
    "Min livsmedelsbutik har bytt ägare och den nya ägaren har under lång tid ändrat prismärkningen. Priset man får betala i kassan stämmer därför inte alltid överens med priset som står på hyllan. Har jag rätt att få köpa varan till det pris som står på hyllkanten?

Nej, du har inte rätt att få betala det pris som står på hyllkanten. Bindande avtal träffas först framme vid kassan och du har alltid rätt att ångra dig om priset inte visar sig stämma. Det är dock inte tillåtet att lämna oriktig prisuppgift. Om priset i kassan är högre än det som angetts på prislappen anses det vilseledande och är straffbart enligt marknadsföringslagen. Som enskild konsument kan du alltså inte kräva att få köpa varan till annonserat pris, men du kan anmäla till Konsumentverket att butiken använder sig av felaktig prismärkning."

"Felaktig prisuppgift
    En kvinna ska köpa en scarf i siden. Hon tittar på en viss scarf och får en prisuppgift av expediten. När hon har bestämt sig för att köpa den så visar det sig att expediten har lämnat prisuppgiften för en mindre storlek av misstag. Priset för scarfen är i stället betydligt högre. Finns någon möjlighet för kunden att hävda att expeditens anbud, det lägre priset, ska gälla?

Nej. Expediten rättade den felaktiga prisuppgiften innan köpet. Kunden kan inte kräva att det första lägre priset, som expediten lämnade av misstag, ska gälla."

"Feltryck i annonsblad
    Tittade i ett annonsblad för hemelektronik. Jag hittade en dator som hade det rätta priset för mig så jag åkte ut till affären. När jag kom dit hävdade de att det var feltryck i annonsbladet och att datorn kostade 3 000 kronor mer. Visst måste jag få köpa datorn till det pris som står i annonsbladet.

Tyvärr har affären rätt i det här fallet. Det pris som anges i annonsbladet är inte bindande för affären. Det annonserade erbjudandet kallas för ett utbud men det är först i affären som du sluter ett bindande avtal. I ditt fall verkar det som om affären märkt misstaget och rättat det genom att säga det rätta priset till dig innan köpet - om inte beskedet var ett svar på din egen förfrågan."

• mm m

Vad jag hört så beror det på..
    Om ex en tv i skyltfönstret är märkt med 3000kr och när du kommer in i butiken så säger de att den kostar 5000kr så måste du kunna visa att den är märkt med 3000kr och att du är i god tro.

Priset måste vara skäligt i jämförelse med varan 3000kr skulle tvn kunna kosta men om det varit 30kr så förstår nog de flesta att det är felmärkt, Men som några tidigare sagt så varierar det.

Hörde om några so just sett en tv i fönstret när affären var stängd och tog kort med mobilen på tvn och priset men de fick inte tv till det nedsatta priset eftersom de tog kort för att bevisa och då tvivlade på att det stämde. Affären fick i det fallet sätta ut sk lockelsepriset för att dra kunderna till sig.

Var inte riktigt det du frågade om, men sp gick det här till iaf

• mm m

Kom på en sak som nyligen hänt mig. Var till storstan och handlade lite rea varor på en affär (saker som jag annars inte tänkt handla men köpte till present eftersom det var så billigt9

Kommer hem och var inte mer med det. Men när jag senare rensade ur plånkan å kollade kvittot så har jag fått betala fullpris på engrej.

aJag ringde dit och berättade att det blivit fel, då sa de att jag måste kunna bevisa för de att det var rea på den sak jag köpte och ha lappen kvar. Vilket jag inte hade eftersom jag slagit in paketen i affären och tagit bort prislapparna.

Hade namn på hon som stod i kassan så han ringde henne men hon kom inte ihåg det eftersom det gått ett tagm dessutom var hon bara extra.

Han jag pratade med tyckte jag kunde åka till affären och prata med de direkt där. Men jag har 20 mil enkel resa så tyckte inte det var värt det.

Jag sa att det är väl ändå inte kundens jobb att bevisa för affären vilka varor de sänkt priset på. Att de inte kan/har koll på vilka varor de sänker ska inte jag som konsument få ut för. Men ar någon måste ju ha bestämt vilka varor som ska sänkas.

Slutade iaf med att jag har ett tillgodokvitto där (hoppas verkligen att det är så) för de skickade inte hem det.

Tråkigt när man ska behöva hålla på å krångla och bevisa allt är trots allt de som gjort fel.

• mm m

just ja de såg i kassan att jag köpt den men eftersom den gick in till vanligt pris gick det inte att kolla

Svar på tråden Gäller felmärkt vara?