Aurora Borealis skrev 2009-05-05 22:15:16 följande:
Nej, jag ska fråga barnen vad de tycker. Själva övningen går ut på att de ska svara ja eller nej men att man sedan diskuterar de olika svaren..Jag ska inte bestämma vad som är ok eller inte. Jag ska starta en diskussion. Jag känner inte barnen så bra så jag kommer lära känna dem bättre. Övningen syftar till att barnen ska våga stå för sina åsikter.
Jag tycker att det är lite konstigt att utgå ifrån att barnen har åsikter om sånt och att det är viktigt. Min 4,5-åring skulle inte fatta nånting, det är en självklarhet för honom att mammor och pappor är lika starka och duktiga på att städa/snickra/baka, att alla kan ha alla färger etc. Självfallet är han präglad av sin uppväxt men även om jag tittar på andra jämnåriga så upplever jag inte att de har sådana starka könssegregerande åsikter. Bättre att ta den diskussionen i stunden och att arbeta aktivt med att skapa utrymme för tjejer och killar att göra allt, ha berättelser/sagor/teatrar som inte bara är könskonservativa etc. Tycker jag. Finns det inte en risk att vuxenvärlden gör en stor grej av något som inte behöver vara en stor grej för barnen? Eller för den delen att barnen har en del uppfattningar av typen "mammor bakar" och att inget barn presenterar en motbild. Ska du som vuxen då korrigera barnen? Jag får ingen riktig känsla för hur det skulle kunna göras på ett bra sätt.