• Aurora Borealis

Hjälp med värderingsövningar till förskolan

Hej, Jag läser till förskollärare och ska snart ut på praktik på en förskola.
    jag undrar om ni kan hjälpa mig med påståenden till en värderingsövning med barn i 4-5 års åldern. Jag tänker mest på genus men också med tanke på konflikter.

Det ska vara påstående som går att svara ja eller nej på t.ex.
    -Det finns färger som inte pojkar kan ha på sig.
    -Det är svårt att leka tre.

Skulle vara jättetacksam för hjälp med det här eftersom jag fastnade lite men gärna vill göra en värderingsövning med barnen.

• Svar på tråden Hjälp med värderingsövningar till förskolan
  • Marie30

Vet inte om jag helt har fattat vad du är ute efter men jag tänker så här:

Mammor är starkare än pappor
    Man får slåss om den andra inte lyssnar
    Kvinnor kan inte vara brandmän
    Pojkar klättrar bättre än flickor
    Flickor ritar bättre än pojkar
    Pappor är bättre på att laga mat än mammor
    Systrar slåss mer än bröder

• Anne69

Några av våra egna värderingsövningar härhemma kanske kan vara till nytta?

- Pappa kör bilen
    - Mamma bakar bullar
    - Pappa snickrar
    - Pappa är stark
    - Mamma pratar i telefonen

• DrKejs

Vad syftar din värderingsövning till?

• Aurora Borealis

Tack för hjälpen!
    Det är för att starta en diskussion om genus med barnen, fast på deras nivå då. De ska få motivera sina svar.

• morotsland

Riskerar du inte att bara befästa fördomar?

• DrKejs

Aurora Borealis skrev 2009-05-05 07:21:50 följande:

Tack för hjälpen! Det är för att starta en diskussion om genus med barnen, fast på deras nivå då. De ska få motivera sina svar.
    Jag förstår att du vill starta en diskussion, men vad är syftet?
  • Aurora Borealis

Nej, jag ska fråga barnen vad de tycker. Själva övningen går ut på att de ska svara ja eller nej men att man sedan diskuterar de olika svaren..

Jag ska inte bestämma vad som är ok eller inte. Jag ska starta en diskussion. Jag känner inte barnen så bra så jag kommer lära känna dem bättre.

Övningen syftar till att barnen ska våga stå för sina åsikter.

• morotsland

Aurora Borealis skrev 2009-05-05 22:15:16 följande:

Nej, jag ska fråga barnen vad de tycker. Själva övningen går ut på att de ska svara ja eller nej men att man sedan diskuterar de olika svaren..Jag ska inte bestämma vad som är ok eller inte. Jag ska starta en diskussion. Jag känner inte barnen så bra så jag kommer lära känna dem bättre. Övningen syftar till att barnen ska våga stå för sina åsikter.
    Jag tycker att det är lite konstigt att utgå ifrån att barnen har åsikter om sånt och att det är viktigt. Min 4,5-åring skulle inte fatta nånting, det är en självklarhet för honom att mammor och pappor är lika starka och duktiga på att städa/snickra/baka, att alla kan ha alla färger etc. Självfallet är han präglad av sin uppväxt men även om jag tittar på andra jämnåriga så upplever jag inte att de har sådana starka könssegregerande åsikter. Bättre att ta den diskussionen i stunden och att arbeta aktivt med att skapa utrymme för tjejer och killar att göra allt, ha berättelser/sagor/teatrar som inte bara är könskonservativa etc. Tycker jag. Finns det inte en risk att vuxenvärlden gör en stor grej av något som inte behöver vara en stor grej för barnen? Eller för den delen att barnen har en del uppfattningar av typen "mammor bakar" och att inget barn presenterar en motbild. Ska du som vuxen då korrigera barnen? Jag får ingen riktig känsla för hur det skulle kunna göras på ett bra sätt.
  • DrKejs

Nej, jag ska fråga barnen vad de tycker. Själva övningen går ut på att de ska svara ja eller nej men att man sedan diskuterar de olika svaren.. Jag ska inte bestämma vad som är ok eller inte. Jag ska starta en diskussion. Jag känner inte barnen så bra så jag kommer lära känna dem bättre. Övningen syftar till att barnen ska våga stå för sina åsikter.
    Ok, jag förstår syftet. Vad gör du om barnen enligt dig har tokiga åsikter?
  • Aurora Borealis

Barnen svarade inte som jag vill. Någon tyckte t.ex. att det är ok att slåss för att få det man vill. Tanken är att ta reda på vad de tycker och få barnen att fundera på vad de tycker. De lär sig att argumentera. De lär sig att ha en åsikt och stå för den eller ändra sig när någon annan har ett vettigt argument.

DrKejs skrev 2009-05-06 00:08:36 följande:
    Ok, jag förstår syftet. Vad gör du om barnen enligt dig har tokiga åsikter?
  • Aurora Borealis

Det finns barn på den här avdelningen som har sagt att pojkar inte behöver städa efter sig, det är bara mammor och flickor som städar. Det är därför jag har reagerat på det. Ofta har inte små barn någon åsikt i de här fallen men 4-5 åringar kan ha väldigt starka åsikter. Jag tycker inte att flickor och pojkar har samma möjligheter och det är oftast pojkarna som blir utestängda från t.ex. "dockrum" eller kanske inte vågar pyssla för att inte li retade.

Jag tycker att det är lite konstigt att utgå ifrån att barnen har åsikter om sånt och att det är viktigt. Min 4,5-åring skulle inte fatta nånting, det är en självklarhet för honom att mammor och pappor är lika starka och duktiga på att städa/snickra/baka, att alla kan ha alla färger etc. Självfallet är han präglad av sin uppväxt men även om jag tittar på andra jämnåriga så upplever jag inte att de har sådana starka könssegregerande åsikter. Bättre att ta den diskussionen i stunden och att arbeta aktivt med att skapa utrymme för tjejer och killar att göra allt, ha berättelser/sagor/teatrar som inte bara är könskonservativa etc. Tycker jag. Finns det inte en risk att vuxenvärlden gör en stor grej av något som inte behöver vara en stor grej för barnen? Eller för den delen att barnen har en del uppfattningar av typen "mammor bakar" och att inget barn presenterar en motbild. Ska du som vuxen då korrigera barnen? Jag får ingen riktig känsla för hur det skulle kunna göras på ett bra sätt.
  • Lasis

Hur fan ser det ut på en liten grabb har på sig bögiga kläder?
    Snacka om att ge den lille stackaren en identitetskris.

Svar på tråden Hjälp med värderingsövningar till förskolan