• Blåblom

    Svar på Spermaprov, 0% ideala??

    Hej, min man har lämnat spermaprov och fick svaret idag.
    Det stod att han har ett normalt antal spermier och normal rörlighet men 0% ideala och måste därför återkomma för en morfologisk utredning.
    Är det någon därute som också varit med om detta? Kan det visa 0% men vara ok ändå?
    Bör vi vara oroliga att simmarna inte är ok? Hjälp..

  • Svar på tråden Svar på Spermaprov, 0% ideala??
  • Snäckan 85

    orolig vet jag inte men dem ska ju helst vara rörliga så att dem hittar till ägget så att säga. men prova zink och folsyra jag har hört att det sak vara bra för spermien

  • Blåblom

    Men hans spermier har ju normal rörlighet, det är bara de att det inte finns några idela, vad kan det betyda?

  • tusenfrågor

    Jag och min man var hos androlog på sophiahemmet och fick svar på spermaprover från huddinges lab.

    Där stod det att han av sina normala antal spermier enbart hade väldigt få som var ideala (2 % har jag för mig). Andrologen sa att just det med ideala inte var något att hänga upp sig på då han allt som oftast fick som svar att max 10 % var ideala.

    Vi lyckades bli gravida på egen hand :). Önskar er all lycka till och fortsätt att försöka!

    (Min man åt folsyra och zink - rekommenderar er att testa!)

  • Frankie86

    Hej tjejer!

    Oh jag är här med samma problem.
    Vi startade vår utredning 27 febr. Fick veta i maj att min sambo har "dåliga" spermier. första provet visade på 0% ideala och det andra kom vi upp i 4% ideala.

    Det kan inte hitta några som helst fel på mig, så det är endast mannens spermier som ställer till det.

    Är det någon som vet om det kan fungera med insemination för våran del?
    Ska till andrologen på sophiahemmet den 30de juli - får ju aldrig någon kallelse från KS Huddinge som vi ska få i vår utredning.

    Tusenfrågor : Grattis till plusset, hade ni försökt länge?

  • tusenfrågor

    Tack!

    Nja ett halvår ca. Men då min man opererades när han var liten där den ena testikeln gicks väldigt hårt åt, var vi oroliga att allt inte skulle fungera. Det visade sig att hans ena testikel inte funkar men den andra verkar ju producera som den ska. Så vi testade alltså innan vi försökt i flera år, då vi var rädda att hamna i "bara-ha-sex-för-att-göra-barn-fällan"..

    Det finns väldigt lite info om manlig infertilitet tyvärr :(. Och svårt att hitta duktiga läkare. Insemination vet jag kräver ett visst antal spermier - har dock inte hört något gällande ideala eller ej. Och som sagt, det där med ideala eller ej ska man nog ta med en nypa salt. Spermierna kan ju även påverkas av en förkylning eller infektion berättade andrologen på SH. Så ett spermaprov kan ena gången visa ett bra resultat, för att vid nästa tillfälle inte alls ha samma utgång. Allt för att det tar 3 mån för spermier att bildas.

    Så kolla med andrologen (Staffan) på SH - han var jätteduktig och har lång erfarenhet. Och tänk på att det viktiga är att det finns spermier - en enda frisk räcker för att ni ska kunna bli gravida.

    Oj, vad långt det blev. Hoppas det var till någon hjälp.

    Stort lycka till och glad sommar! Det här kommer lösa sig!

  • Frankie86

    Tusenfrågor: Tack för ditt svar!

    Vi ska faktiskt till just Staffan på SH. Andrologmottagningen.
    Dit sökte vi oss själva, fick tiden igår till KS, 7 oktober. Är de inte kloka!!??

    På SH fick jag en tid till 30.de juli.

    I dag är jag alternativt på bim+3 eller bim. Beroende på när äl var denna gång. Var lite konstigt denna månad. Kan ju hoppas på att det tagit sig självt iaf.

    Ska göra ett test i morgon för att se, då har jag passerat bim iaf.

    Skön sommar!!!

  • tusenfrågor

    Frankie 86!

    Lycka lycka till! Och ställ verkligen tusen frågor! Vi sökte oss också själva till SH och då gick allt mycket fortare än gå via andra ställen. Om du vill och har fler frågor finns jag på mail: tusenfragor@gmail.com

    Glad sommar så länge!

  • Frankie86

    Vill bara tala om att Staffan och syster Marie på Sophiahemmet är dom bästa! Vi blev gravida på första försöket. Trots dåliga ideala. Vi fick en dotter den 15de maj och Felicia är nu en frisk och glad 6,5 månaders tjej. Vi längtar redan efter syskon.. Gissa vilka vi kommer kontakta :)

  • MatsAtari
    tusenfrågor skrev 2009-06-17 15:20:37 följande:
    Jag och min man var hos androlog på sophiahemmet och fick svar på spermaprover från huddinges lab.

    Där stod det att han av sina normala antal spermier enbart hade väldigt få som var ideala (2 % har jag för mig). Andrologen sa att just det med ideala inte var något att hänga upp sig på då han allt som oftast fick som svar att max 10 % var ideala.

    Vi lyckades bli gravida på egen hand :). Önskar er all lycka till och fortsätt att försöka!

    (Min man åt folsyra och zink - rekommenderar er att testa!)
    Genomsnittsvärdet är 3% ideala, så 2% är inte alls lågt.
    Sedan är det bara 2 samplar på 100 spermier av totalt kanske 500miljoner spermier (Det är av praktiska skäl omöjligt att titta på allihop.) man tittar på också, så slutresultatet säger bara någonting om sannolikheten.
  • Anonym7777777

    Hur har det gått för er? Har ni lyckats skaffa barn och hur i så fall?

  • UndrandeSökare

    Ni som har fått dåligt resultat på spermaprovet, de bästa spermaprovet finns inte i Sverige utan endast utomlands. Det heter Sperm dna fragmentationstest och är mycket bättre än det svenska spermatestet med morfologi.

    Min sambo har gjort sperm dna fragmentationstest på kliniken AvaRiga i Lettland. Vi reste dit med flyg, tog en timme från Arlanda. Provet kostade motsvarande 700svenska kronor och man får svar efter ett dygn via mail. Googla så hittar ni klinikens hemsida.

Svar på tråden Svar på Spermaprov, 0% ideala??