• sofia 82

köpa studsmatta eller inte ? hur skulle ni ha gjort ? Sonen är 3 år .

Hej !

Nu skulle jag behöva lite hjälp.
    Vi bor väldigt tätt med våra grannar och barnen leker ihop nästan varje dag.
    Grannen har en studsmatta utan kantskydd och utan nät.
    Barnen älskar att hoppa, min son är 3 år och dottern 1,5 år. Sonen hoppar nästan varje dag då det är helt omöjligt att hindra honom om vi ska kunna vara ute och dottern springer dit hela tiden och vill vara med, men hon får bara sitta på studsmattan om någon vuxen är med.

Så egentligen undrar jag om det är så lämpligt att en 3 åring hoppar på mattan varje dag ? Kan det inte slita på leder, muskulatur osv när barnen är så små och sen tycker jag det är jätteläskigt att dom varken har kantskydd eller skyddsnät.

Så är det kanske bättre att vi köper en egen säkrare studsmatta och försöker begränsa hoppandet på den eller vad skulle ni ha gjort?

Tacksam för alla svar och funderingar...

• Svar på tråden köpa studsmatta eller inte ? hur skulle ni ha gjort ? Sonen är 3 år .
  • glassen

Ja, jag hade nog köpt en liten studsmatta med skydd runtomkring. Då kanske han tröttnar lite snabbare också. Jag funderar också på att köpa en liten studsmatta till min 2,5 åring för han vill också hoppa på grannarnas.

• sofia 82

puffar lite...

ingen som vet eller hört något om att det skulle vara skadligt på nåt sätt för ett litet barn att hoppa studsmatta....

• Prinssestårtan

Våran dotter fick en förra året, när hon fyllde tre.
    www.halens.se/ProductPage.aspx&oc=7
    Dom regler vi har, är att hon måste stänga nätet & får endast hoppa själv.
    Har ej hört att det ska vara skadligt, förutom dom olyckor som kan ske.

• Busbellan

Själv hoppandet tror jag inte är det minsta skadligt för barnet. De tränar motriken nåt otroligt och rör ju på sig!
    De risker som finns är väl att de ramlar ner, men har man då ett skyddsnät så kan man ju förhindra det

Sen kan ju olyckor hända trots nät. En grannes barn satt på kanten på studsmattan på utsidan av nätet, alltså bara satt och ramlade ner och bröt nyckelbenet

Mamma till Nora, August och Ella
  • sofia 82

Jag tror nog att det blir att köpa en studsmatta iallafall, det måste ju vara bättre att ha en egen med skyddsnät som vi kan begränsa hoppandet lite på än dom ska hoppa på grannens " farliga ".

• October

Sonen önskar sig också en studsmatta och tänker lite likadant. Med kantskydd och att bara få hoppa en i taget. Får fundera på det där, de är ju så fula... suck. Men jag skulle själv tycka det var roligt att hoppa ;)

• fam kaos

Vi köpte vår till sonen strax innan han fyllde två år och han har alltid älskat den jättemycket. Vi har naturligtvis nät runt och dit går han och hoppar av sig överskottsenergin, han tycker lika mycket om den än och han fyller fyra i juni.

• Tygtiiger

Hoppandet är bra. Motion. Trillandet är farligt - allt från fula handledsbrott till ordentliga skador om man studsar av rakt i ett staket eller liknande. De där näten gör det lite bättre men inte säkert.

Om jag skaffade studsmatta skulle jag gräva ur under den så att man kunde ha den på de allra lägsta benen - 20 cm, typ - då slipper man iallafall en hel del av fallhöjden. Om ni kan övertyga barnen om att inte hoppa ihop så är risken otroligt liten att de ska studsa av och slå sig, men då försvinner ju halva nöjet...

• thecarseatlady

Förra sommaren såg jag när en läkare intervjuades på tv och han berättade att de fick in flera barn per dag som hade skadats på sina studsmattor. Benbrott var väl vanligast om jag minns rätt. Han sa att han inte alls kan förstå dagens föräldrar som är så säkerhetsmedvetna och bra på att skydda sina barn från faror, använder cykelhjälmar, säkra bilstolar m.m. Och sen går de och köper en STUDSMATTA!! Han förstod det inte alls efter att ha sett vilka skador barnen får av dem...

Vi har 3 barn, 2, 6 och 8år gamla och ännu ingen studsmatta. Barnen vill nog gärna ha en, men jag är väldigt tveksam... Dotterns kompis bröt benet på sin studsmatta förra sommaren och fick gå 6-8v med gips...där for det sommarlovet liksom... Jag har också hört om barn här omkring som har fastnat i skyddsnätet och skadat sig så. Och jag vet att våra barn inte skulle klara av att bara hoppa en i taget, speciellt inte när de har kompisar här. Och jag är inte alltid ute och vaktar de äldre barnen längre. Så det är inte lätt att bestämma sig...

sofia 82 skrev 2009-04-30 20:19:23 följande:

Jag tror nog att det blir att köpa en studsmatta iallafall, det måste ju vara bättre att ha en egen med skyddsnät som vi kan begränsa hoppandet lite på än dom ska hoppa på grannens " farliga ".
    Ja, i ert fall så är det säkert så.
  • Vofflis

Vi har köpt en studsmatta med nät omkring till våran treåring, hon älskar den

• lillamye

vi har en på 3.05m med nät,våra barn 3 och 6år gammla älskar att hoppa där,
    men nu fick jag höra att en av våra grannbarn som fyllt 3 i lördags fick en studsmata hon med men har nu brutit benet,på sjukhusét hade det varit 4st samma dag som brytit benet just på studsmattan.

så nu börja man tänka efter om dom ska ska få hoppa där?
    om dom kanske bara ska få hoppa en och en?

hur kan man egentligen bryta benet om man har skyddnät och så?

Svar på tråden köpa studsmatta eller inte ? hur skulle ni ha gjort ? Sonen är 3 år .